• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska husbilar i Sverige

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej Tommy,
du måste ha missförstått det.

Den federala utrikesministern Heiko Maas sa på en presskonferens i Berlin idag;
—Tyskland kommer att ta bort sina resoråd för alla EU-länder samt Storbritannien, Island, Norge, Liechtenstein och Schweiz från och med 15 juni.

Ni är välkomna i Tyskland. På pinsehelgen såg jag redan husbilar från grannländerna här i norra Tyskland.

Problemet kan blir att campingplatser vara ganska full eftersom många tyskar kommer att stanna i landet i år. Dessutom finns det ofta mindre plats för att upprätthålla socialt avstånd.

Tror faktiskt att båda har rätt.

Min källa är Dagens Industri, som idag skriver;
Tyskland öppnar gränserna – tillåter utlandsresor igen
Tyskland lyfter sin reseavrådan för samtliga EU-länder samt Storbritannien, Island, Norge, Liechtenstein och Schweiz från den 15 juni, meddelar utrikesminister Heiko Maas på en presskonferens i Berlin.

Precis som Sverige och många andra länder införde Tyskland i våras en global reseavrådan till följd av coronapandemin, riktlinjer som nu alltså ändras. När det gäller icke-EU-länder vill Tyskland avvakta EU:s bedömning av läget och sedan fatta ett beslut, enligt Maas.

Tyskland har Europas största befolkning, men har trots det haft mycket färre dödsfall än andra stora europeiska länder som Frankrike, Storbritannien, Spanien och Italien – drygt 8.500. Många bedömare förklarar den tyska framgången med omfattande testning och en väl utbyggd sjukvård.


Rätt eller fel, eller troligen både du och Dagens Industri har rätt, jag vet inte.

Nu gäller tråden ”Tyska husbilar i Sverige” och vad jag förstår av texten i Dagens Industri är att Tyska Utrikesdepartementet efter den 15 juni inte längre avråder t.ex. tyska husbilsåkare att besöka andra länder i Europa..... Rubriken säger; - tillåter utlandsresor igen som jag tolkar gäller personer boende i Tyskland kan fritt resa ut i Europa efter den 15 juni.

Men eftersom du skriver att även förbudet för t.ex. Europeiska husbilsresenärer att besöka Tyskland upphävs samma datum, tolkar jag det som helt logiskt.

Trevligt, vi är många som ser fram emot att få åter få besöka Tyskland, en favorit hos oss.

TommyD

Edit: Ser i dagens Travel News en artikel som igen bekräftar att den 15 juni lättar de Tyska myndigheterna på sitt reseförbud för de som bor i Tyskland;

 
Senast ändrad:
Toppen