• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska husbilar i Sverige

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Tyska turister, på icke nödvändiga resor, utomlands uppmanas att resa hem enligt nedanstående länk från utrikesdepartement i Tyskland. Varningen är daterad 15 maj och gäller till 14 juni.
Kan det vara så att dom liksom jag inte är så bra på tyska???
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Jag tillhör riskgruppen med Diabetes,en stroke för två år sedan och med hjärta som trasslar, MEN jag tycker att turisterna är välkomna! De håller sig för sig själva och är ingen större risk! Då är det värre med självgoda svenskar som i affärer och på barer inte håller vare sig avstånd eller bär handskar/skydd!
Men att vara så avundsjuk för att vi inte är välkomna utomlands är mig främmande ! Det ser dock ut som det är en framträdande egenskap bland svenska husbilsåkare!
 
F

F.d. 58689

Guest
Då är det värre med självgoda svenskar som i affärer och på barer inte håller vare sig avstånd eller bär handskar/skydd!
Jag var i affären och handlade imorse. Det som jag, under flera år, stör mig på i affärer är att folk ställer sina kundvagnar/kundkorgar precis står de står och går. Oftast mitt i gången!!! Likadant om de träffar någon bekant, som de stannar och pratar med. Att ställa kundvagnen åt sidan, så andra kommer förbi eller att inte stanna och prata mitt i gången gäller inte bara i influensatider. Verkar som de tror att de är ensamma i affären och inte behöver visa hänsyn till andra!!
Ursäkta ytterligare ett inlägg som kanske inte riktigt hör hemma här.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Mig veterligen så ökar ju flock immuniteten genom att viruset sprids... :yes: Hur FHM tänker om det inte skall ske genom spridning av viruset kunde ju vara bra att få information om :yes:
Fortfarande får vi vetgiriga inget svar på var du läst att FHM VILL att viruset ska spridas. Upplys om var det beskedet finns.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Jag tillhör riskgruppen med Diabetes,en stroke för två år sedan och med hjärta som trasslar, MEN jag tycker att turisterna är välkomna! De håller sig för sig själva och är ingen större risk! Då är det värre med självgoda svenskar som i affärer och på barer inte håller vare sig avstånd eller bär handskar/skydd!
Men att vara så avundsjuk för att vi inte är välkomna utomlands är mig främmande ! Det ser dock ut som det är en framträdande egenskap bland svenska husbilsåkare!
Hej Farfar ! Avundsjuka eller ej tycker jag de dubbla budskap som FHM ger att inte resa och eventuellt belasta en redan hårt ansträngd sjukvård men samtidigt utlova turister sjukvård vid behov är enligt min mening väl magstarkt
En fortsatt fin dag hälsar
Hasse
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
I snart sagt varje uttalande som görs från FHM, säger man att man på alla sätt försöker stoppa virusspridningen. Hur man lyckas med det kan förstås ifrågasättas. Att en spridning av viruset också får som en konsekvens att immunitet så småningom uppnås är alltså inte ett mål, som vissa tycks tro, utan något som ändå sker.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är bra om man kan bestämma sig för vilken fot man skall stå på.
Att först i ena stunden dela ut pekpinnar till andra för att dom inte följer experternas råd till punkt och pricka bara för att sen i nästa stund själv ifrågasätta experternas kompetens för att dom inte portar turisterna verkar onekligen lite konstigt.:rolleyes:

Men,
är det här verkligen ett problem eller är vi bara avundsjuka på dom som kan röra sig mer fritt???
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det är väl bara att glädjas med de tyskar och danskar som har möjlighet att resa, även om man kan bli lite avundsjuk. Tror nog det är större risk att de bli smittade här än att vi blir smittade av dem.

Har fått lära mig här på forumet att våra försäkringar inte gäller om vi reser utomlands när myndigheterna avråder oss. Hur är det då med danskarna? Deras UD har ju avrått från resor. Om en dansk kör på mig, blir det då problem med ev skador?
Om polisen stoppar en dansk bil och konstaterar att försäkring saknas, blir det då körförbud och bogsering till Danmark?

Bara funderingar....
 
F

F.d. 58689

Guest
På SVT texTV sid 135 står just nu att Tyskland vill denna vecka lätta på resevarningar som gäller för tyskar i Europa.
-Vi förbereder ett beslut för kabinettet i morgon (onsdag), som fortfarande diskuteras inom regeringen, säger utrikesminister
Heiko Maas på en presskonferens.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Jag var i affären och handlade imorse. Det som jag, under flera år, stör mig på i affärer är att folk ställer sina kundvagnar/kundkorgar precis står de står och går. Oftast mitt i gången!!! Likadant om de träffar någon bekant, som de stannar och pratar med. Att ställa kundvagnen åt sidan, så andra kommer förbi eller att inte stanna och prata mitt i gången gäller inte bara i influensatider. Verkar som de tror att de är ensamma i affären och inte behöver visa hänsyn till andra!!
Ursäkta ytterligare ett inlägg som kanske inte riktigt hör hemma här.
så så lugn å fin:cool:
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
Tager en dansk til sverige er rekommandationen fra den danske regering, at gå i 14 dages karantæne ved hjemkomsten, da de ikke anbefaler at tage til sverige.
Ved starten af denne krise, var rigtig mange svenskere i udlandet og kom ikke hjem som rekommandationen var fra den svenske regering, flere kom først hjem lige inden EU's grænser lukkede. Så forstår ikke denne hetz mod tyske og danske der i øjeblikket befinder sig i sverige, tror nok de overholder diverse corona regler om afstand-sprit osv ligesom svenskerne der ikke kom hjem med det samme. Vedrørende 2 timmers regel samt åben grænse, er det den svenske myndighed i skal klage til, ikke bebrejde turister for dette :)

Er heller ikke ufarligt at tage herover: Gymnasieelever smittet med corona efter tur til Sverige
varför kommer dom då?
 
Toppen