• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tv

F

F.d. 50021

Guest
jag såg en tv på gekås i ullared en 15 tummare med inbyggd digitalbox och dvd för nånstans kring 4 tusen, kan det vara nåt att ha? eller vad rekommenderar ni jag tror inte jag får plats med en större än kanske max17 tum
MVH
rolf och katarina
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: tv

Hej, Ja du detta är inte lätt att råda om
men följande hade jag som krav när jag valde tv för några
månader sen.
1: Bredbildstv
2: HD klar o ingår för Pc
3: Boxer godkännd digitalbox
4: 12/230v drift.
Det visadesig vara färre möjliga fabrikat/val än vad man kan tro.
P.g.a skåpet var för smalt så blev det ingen DVD o boxen blev en lös variant
12 volts utbudet var ochså begränsat så det blev Converter istället
Hela rasket gömdes i skåp o Tv-en blev en 19-Tummare.
Fabrikat Samsung o priset cirka 5 laxar för allt.
Betr DVD (som jag inte har så stort intresse av) gäller att p.g.a alla standarder gamla o
nya som uppfinns hela tiden så väljer jag att ha denna lös om behov av en sådan skulle uppstå.
(Blev lite mer än vad du frågade om.)
BerntMgn
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: tv

Efetrsom allt fler program sänds i widscreen format får en 15" 4:3 TV ganska liten bild. I och för sig är ju inte husbilen 20 meter lång men "the bigger the better" :wink:

Jag fick plats men min LG 19" LS4 wide screen efter en del pulande med TV skåpet på min Adriatik 650 SP. Några expansionsbeslag från CO, en del sågande och ett ombyggt väggfäste från Biltema. Allt ryms: TV som i viloläge ligger ner mot skåpbotten, en liten DVD spelare och en 600W inverter. Jodå... TVn drar ohyggligt mycket ström i starten. Funkar perfekt. Köpte en digitalbox från Denver på Kjell&Co som man sätter direkt i SCART uttaget + en SCART vinkelkontakt från Kabelgiganten.se
Det är bara att öppna skåpet. Dra ut TVhyllan och fälla ner skärmen. Den vrids sen antingen mot sängen om man vill slöa eller framåt mot bordet.
Jag hade TVn innan bilen så det vart 220VAC installation. Drar ca 6A i drift så batteriet pallar några timmar. 19" är nog max vad som gick in i skåpet (45 cm). Skåpet är 50 cm brett och 20 cm högt ca.
LG TVn är bra .. den har alla ingångar man kan tänka sig. Passar även som dataskärm om man vill distansarbeta på fredagarna. Mobilt bredband ni vet ....:wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 436

Guest
Sv: tv

Hei alle TV-slaver:wink: ,
for 45€ kjøpte jeg i Tyskland en DVB-T stikk til min laptop med 17" skjerm.
PCen er med på reiser uansett, da kan jeg likegodt bruke den som TV imellom.
Dette tror jeg er den billigste måten å se på TV.
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: tv

Hejsan, är det ingen som bytt sin radio/CD mot en ny med DVD, Kjell&Co har en Radio med CD/Mpeg3 och DVD med 2,8" skärm för 1800:-. Den har även AV-in så med rätta kabeldragningar så kan man säkert se på TV via boxern.
Jag har stora funderingar att byta i vår, fördelen är en apparat mindre plus att den belastar bilbatteriet.
benndix
 
F

F.d. 50021

Guest
Sv: tv

efter lite tänkande så tror jag att jag skaffar en bärbar dator med dvb-t så kan jag se på tv i den. jag antar att vi snart ändå kommer på att vi inte klarar oss utan en dator i husbilen. tack för alla tips
MVH rolf och katarina
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: tv

Hej

Nu ska vi se om jag fattat det hela rätt.

För att kunna se på tv i laptopen i husbilen behöver man alltså bara köpa en "dvb-t grej" (vad nu detta är) och en bordsantenn??? Behöver laptopen ha någon särskild prestanda (grafikkort etc.)?

Tacksam för klargörande:wink:
 
J

Jarn

Guest
Sv: tv

Per & Camilla, jag har själv en Digital TV mottagre i USB format, som kopplas till den bärbara datorn. Fungerar utmärkt både i Sverige o utomlands.
Köpte min på SIBA. Såg att de nu har en som heter Pinnacle Dazzle TV stick för 399:- inkl. antenn.
En finess man får på köpet när man kör via datorn är att du kan pausa programmen eller spela in dem. Under förutsättning du har plats på hårddisken förstås.
Tror inte att det ställs alltför stora krav på datorn.

// Roland
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: tv

Från att ha varit inne på att köpa platt-tv med inbyggd box och DVD har jag nu svängt över till att köra med bärbar dator, det blir ju så att säga allt i ett!

Man vill ju inte missa vad som skrivs här på klubben bara för att man är ute och åker i husbilen......
;) ;) ;)
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: tv

Tack för ett utmärkt tips!
En liten fråga, blir man nöjd med bildkvaliteten var du än befinner dig?
i såfall är ju detta kanon.
Mvh Frank 59
 
H

hianders

Guest
Sv: tv

Hej!!

AnySee heter ett "tv-kort" som säljs i radio & tv affärerna. Har du ett Boxerkort kan du se alla kanaler som du abonnerar på. Kostar ca 1500:- och säljs av bl. a. SIBA. Kortet anslutes till en USB2 ingång på datorn samt till husbilens tv-antenn om sådan finnes.

Hasse A
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: tv

Tack för det tipset! Som jag har letat efter något sådant!! Då slipper jag ju att strömförsörja en extra box!
Mer info för fler som är nyfikna: ComputerCity
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52940

Guest
Sv: tv

Hej!!!
Jag undrar när man har Dvb-t i datan för att se tv.. då undrar jag om man måste vara ute på internet ??? för kostnadens skull....Skulle vilja se Svensk tv utomlands..
mvh Anita
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: tv

Nej, du behöver inte vara ute på Internet, men du kan bara ta in kanalerna i det land du befinner dig. Det är som vilken TV som helst, bara att den sitter i datorn.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: tv

Visst kan du titta på SVT-Europa också utomlands,men det kostar extra och så måste du ha parabolantenn på taket.DVB-T boxar är bara för marksänd tv och om du är abonerat på Boxer så ser du inte dom kanalerna utomlands.Fungerar bara i Sverige
 
J

Jarn

Guest
Sv: tv

Anita, du behöver varken antenn eller parabol till din dator. Precis som du antyder i din fråga, så kan du se många program i din dator via Internet.

Gå in på t.ex. SVTs hemsida, där kan man välja många program att titta på, t.ex.
nyhets programmen, som väl ofta är de man saknar mest.

Som du också skriver, så gäller det ju då att hitta en bra o billig Internetanslutning.....

// Roland
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: tv

Har man en parabol på bilen, så finns ju usb- stick med dvb-s.
Då får man satellit tv i datorn.

Det finns f.ö. inget som hindrar att man har två usb, en med dvb-S och en med dvb-T på, om man vill vara så avancerad...
Detta funkar till de fria kanaler som finns men har man programkort man vill använda så går det, men det är komplicerat.
 
Senast redigerad av en moderator:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: tv

Hej! Här kommer vår erfarenhet som ny husbilsägare och som inte har en bärbar PC med stor skärm eller redan har en 19" TV.
Som sagts ovan; Allt fler progra sänds nu i wide screen. Köper man en TV i gamla formatet så får man då en mindre bild än angiva tum. Vi köpte en 19" LG med inbyggd digitalbox för 4 500 kr samt en 12 - 220 V konverter för 500 kr. TV:n drar 50 W vilket betyder att med konverterns verkningsgrad på ca 90% så belastar vi batteriet med 56 W, drygt 4A. Nu står man väldigt ofta nära en 220 V stolpe så... Sedan har vi en liten portabel DVD som vi ansluter via adapter. Adapter; RCA till Scart kostar 56-99 kr.
Vi var också sugna på en PC men en ny sådan med juste skärm kostar mycket mer och sedan tillkommer internet alt TV kort osv. Stöldbegärlig är den också.
OFTA GLÖMS att det är väldig skillnad på kvaliten i en TV. Betraktningsvinkel, speciellt den vertikala, kan variera från urkass till 180 grader. Sitter man alltså snett i förhållande till skärmen på en billig TV så blir bilden grå. Kolla därför i butiken genom att "titta snett" och speciellt vertikalt. Lycka till!
 
Toppen