• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i Norge

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Vad krävs för att se TV i Norge (förutom TV förstås) dom har ju ett annat system än i Sverige har jag hört. Funkar det med det markbundna digitalnätet?

/Peking
 
F

F.d. 3633

Guest
Sv: TV i Norge

Det digitalnettet vi har i norge ,sender i mpeg4 i Sverige bruker dere mpeg2,så den digitalmottakeren du bruker i sverige virker ikke i Norge
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: TV i Norge

Jag måste alltså ha en "Norsk" digitalmottagare. Var köper man en sån? krävs det även en "Norsk" antenn också? kan man se dom fri kanalerna då?
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: TV i Norge

Hei! Mottager til det norske bakknettet får du trolig rimeligst hos kjeden Elkjøp som finnes de fleste større byene i Norge. Se www.elkjøp.no som har kart. Siste pris jeg så var ca. 700 n kr. Men bakkenettet er ikke operativt i Nord-Norge ennå, så langt jeg vet skjer det i løpet av året. Så i nord klarer du deg med antenne uten mottager. I den vanligste Riks-TV-pakken får du gratis NRK 1, 2 og 3, pluss ut året 2009 TV2 som du senere må betale for. Alle andre selskaper må du ha abonnement på for få ta inn.
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Stavve

Guest
Sv: TV i Norge

Mpeg4 kommer så småningom även i Sverige, det krävs för att kunna sända högupplöst i marknätet. Den senast boxen jag köpte till hemmateven av Boxer stöder Mpeg4.
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: TV i Norge

Mpeg4 kommer så småningom även i Sverige, det krävs för att kunna sända högupplöst i marknätet. Den senast boxen jag köpte till hemmateven av Boxer stöder Mpeg4.


Vilket märke?

Försent såg jag att det var Boxer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: TV i Norge

Eftersom vi åker till Norge varje år har vi köpt en Mpeg4 box, Sagem ITD 84 HD till husbilen.
1795:- hos lokal radiohandlare men vi fick 500:- i rabatt för att vi förlängde Boxerabbonemanget 12 månader. Första veckan på Sverigesemestern slocknade den ibland när man skiftade kanal, men en kväll satte den igång en automatisk programuppdatering och plötsligt funkade den som den skulle...
Nu återstår det att se om den funkar i Norge dit vi åker om nån månad...:p
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: TV i Norge

Hej
Med risk för att göra dej besviken så kommer den box som du köpt i Sverige inte att fungera i Norge. Boxer i Sverige använder krypteringssystem "Viaccess" och i Norge använder man "Conax" krypteringssystem. Boxar som ska användas i Norge måste nog köpas där eftersom de boxar som finns på den Svenska marknaden är avsedda för Boxer i Sverige. Det får inte vara för enkelt !!
Mvh Torotor/Torbjörn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV i Norge

Det er klart at med CA-moduler så kan samme TV eller tuner brukes i begge land, krypteringen i Viaccess og Conax foregår i CA-modulen. Resultatet dekodes ut i fra mpeg komprimeringen og det er den som til dels er forskjellig i landene. Norge som var senere ute med digitalt bakkenett enn Sverige valgte å gå direkte til HD utgaven av komprimering. En box uten mulighet for CA har normalt bare den ene krypteringen innebygget hvis den ikke bare kan brukes for gratis kanalene.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: TV i Norge

Hej
Om den är avsedd för svenska Boxer går det nog inte.
Hör med TV-handlaren. Det finns ju en möjlighet att den kan ju avkoda flera olika system.
Mvh Torotor/Torbjörn
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: TV i Norge

:)
Hej
Med risk för att göra dej besviken så kommer den box som du köpt i Sverige inte att fungera i Norge. Boxer i Sverige använder krypteringssystem "Viaccess" och i Norge använder man "Conax" krypteringssystem. Boxar som ska användas i Norge måste nog köpas där eftersom de boxar som finns på den Svenska marknaden är avsedda för Boxer i Sverige. Det får inte vara för enkelt !!
Mvh Torotor/Torbjörn

Oj, där gjorde du mig lite nervös!!!

Men som tur är har du fel!

Svenska Mpeg 4 boxar fungerar alldeles utmärkt i Norge. Självklart endast för de fria kanalerna, men det var det som var avsett. Ingen bosatt i Sverige vill väl ha ett norskt abbonemang!?

Så ni som vill se TV även i Norge, köp en svensk Mpeg 4 box till husbilen. Då kan ni titta som vanligt i Sverige och se de Norska fria kanalerna, Nrk1, Nrk2 och Nrk super (Nrk3) i Norge!

Hälsar familjen Bergqvist, just nu på Tjugen camping i Lodalen (tjugen.no) tittandes på Nrk 1 :)

DSC_0113b-1.jpg
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: TV i Norge

Hej
Ingen blir gladare än jag !! Nu blir det nog någonting liknande att införskaffa.
Tack för informationen.
Torotor/Torbjörn
 
F

F.d. 27056

Guest
Sv: TV i Norge

vi var oxå 2 veckor i Norge i Juni...vår digitalbox funkade inte där...men däremot fick vi in dansk TV i södra norge!!
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: TV i Norge

vi var oxå 2 veckor i Norge i Juni...vår digitalbox funkade inte där...men däremot fick vi in dansk TV i södra norge!!

Högre upp i tråden framgår att det måste vara en Box som stöder Mpeg 4. De "gamla" Mpeg 2 boxarna funkar inte i Norge. :)
 
Toppen