• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv i husbilen, med Telia i mitt fall?

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Tack för inlägget. Nu har jag många ingångar på lösningar. Jag har en Mio Tv-stick. Jag får prova mig fram. Ha det bäst.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för svaret, det var så jag tänkte. Men behöver man inte ha Wi-Fi?Sven-Göran.
Ja, Chromecast måste ha ett wifi med internetuppkoppling, mobiler man vill Casta ifrån måste också vara uppkopplade i samma wifi, mobilen agerar bara som "fjärrkontroll", när man startat en casting så kan man göra annat med mobilen, eller stänga av den helt ifall man vill det. En "tv-stick" är smidigare, den har egen fjärrkontroll, men innehåller även en Chromecast ifall man nu skulle vilja Casta istället, varför man skulle vilja det. Väljer du istället en Smart-tv, så har den allt detta inbyggt, men den kräver också internetåtkomst.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Vi har ett mobilabonnemang hos Tele2. Obegränsat Senior. Kostar 455kr/mån.
Fick även med ett extra sim-kort (utan kostnad) för USB-modemet som sitter i en Router.

Nu har vi Obegränsad surf i både husbilen och hemma.

En fördel att slippa dela från telefonen då det ringer.

TV har vi via en Apple TV-box 4K och IPTV som kopplas upp mot vårt egen Wifi som jag beskrev ovan.

Det funkar jättebra både i Sverige och utomlands. Fast utomlands är förbrukningen begränsad till 50Gb/mån.

Här kommer några bilder.


5918D365-3F79-4647-BA63-D393395D2550.jpeg
CAF1B55E-39A0-4D0F-8EC4-B9406ED16630.jpeg
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg har helt kuttet ut lineær-TV hjemme, men har Chromecast på min litt eldre plasmaskjerm i stua, og caster fint til den fra Android nettbrett, eller bruker Netflix-appen på BluRay-spilleren (begge wia wifi).

I bobilen har jeg valgt en litt annen løsning, da jeg ikke er interessert i å betale en formue i mobildata for videostreaming når jeg er på tur, og heller ikke er garantert mobildekning der jeg ferdes. Jeg har en enkel TV-antenne for det digitale bakkenettet her i Norge, og ellers baserer jeg meg på DVD-spilleren som er innebygget i TVen samt Netflix-titler som på forhånd er lastet ned til nettbrettet og kan spilles av offline. Jeg kan dele skjermen på nettbrettet trådløst via "Smart Screen"-funksjonen slik at alt vises på TVen uten noe som helst ekstra utstyr eller kabler, og dette koster meg ikke 5 øre i mobildata. Jeg kan selvfølgelig også kjøpe ekstra datapakker på mobilabonnementet da jeg har data-SIM i nettbrettet, men det har jeg ikke hatt bruk for ennå.

Hvis jeg ikke har TV-dekning med antennen, og heller ikke finner noe spennende enten på nettbrettet eller i DVD-stabelen jeg har med meg, får jeg bare ta meg en øl og gå en tur mens jeg tenker på noe annet, det funker det også ;)
 

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Jeg har helt kuttet ut lineær-TV hjemme, men har Chromecast på min litt eldre plasmaskjerm i stua, og caster fint til den fra Android nettbrett, eller bruker Netflix-appen på BluRay-spilleren (begge wia wifi).

I bobilen har jeg valgt en litt annen løsning, da jeg ikke er interessert i å betale en formue i mobildata for videostreaming når jeg er på tur, og heller ikke er garantert mobildekning der jeg ferdes. Jeg har en enkel TV-antenne for det digitale bakkenettet her i Norge, og ellers baserer jeg meg på DVD-spilleren som er innebygget i TVen samt Netflix-titler som på forhånd er lastet ned til nettbrettet og kan spilles av offline. Jeg kan dele skjermen på nettbrettet trådløst via "Smart Screen"-funksjonen slik at alt vises på TVen uten noe som helst ekstra utstyr eller kabler, og dette koster meg ikke 5 øre i mobildata. Jeg kan selvfølgelig også kjøpe ekstra datapakker på mobilabonnementet da jeg har data-SIM i nettbrettet, men det har jeg ikke hatt bruk for ennå.

Hvis jeg ikke har TV-dekning med antennen, og heller ikke finner noe spennende enten på nettbrettet eller i DVD-stabelen jeg har med meg, får jeg bare ta meg en øl og gå en tur mens jeg tenker på noe annet, det funker det også ;)
 

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Tack för inlägget. Jag har fått så många olika lösningar på Tv tittandet. Så på något sätt så ska jag få det att funka. Ha en trevlig tur. Sven-Göran
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi har under några år kört med Telias app i telefonen då vi har deras utbud i vår bostad.
Vi har använt oss av mobil router i husbilen och använt oss av Chromecast, eller med Apple kabel från iPhone eller iPad. (Jag har android och Ursula iPhone.)
Det har fungerat bra, men det äter gigabyte.
Här hemma har vi Telenor obegränsat på telefonerna, så det är inga problem.
Men då vi ofta är utomlands äts våra 100 gigabyte upp rätt så snabbt.

Det har gjort att vi nu provar Telenor stream, och det äter inte gig av din pott när man är utomlands.
Och efter en resa på 6 veckor i Polen har det funkat bra.

Vad är då skillnaden mellan Telias app och Telenor stream.

Vi bytte vår tv för ett år sedan till en ltc smart tv.
Då kunde vi ladda ner Telia play appen i tvn och slapp använda telefonen, vilket förenklade tv tittandet.

Men Telenor stream appen går inte att ladda ner i tvn.
Så där har vi fått ta ett steg tillbaka och använda Chromecasten igen.
Jag tycker också att Telenors sändning ger en tydligare bild.
Men här hemma i Sverige blir det oftast Telias app som används för det är enklare.

Den vanliga antennen har vi kvar och används emellanåt, och vi hade tidigare en Snipe parabol, som nu är förpassad till källarförådet.

Krister.
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Vi har under några år kört med Telias app i telefonen då vi har deras utbud i vår bostad.
Vi har använt oss av mobil router i husbilen och använt oss av Chromecast, eller med Apple kabel från iPhone eller iPad. (Jag har android och Ursula iPhone.)
Det har fungerat bra, men det äter gigabyte.
Här hemma har vi Telenor obegränsat på telefonerna, så det är inga problem.
Men då vi ofta är utomlands äts våra 100 gigabyte upp rätt så snabbt.

Det har gjort att vi nu provar Telenor stream, och det äter inte gig av din pott när man är utomlands.
Och efter en resa på 6 veckor i Polen har det funkat bra.

Vad är då skillnaden mellan Telias app och Telenor stream.

Vi bytte vår tv för ett år sedan till en ltc smart tv.
Då kunde vi ladda ner Telia play appen i tvn och slapp använda telefonen, vilket förenklade tv tittandet.

Men Telenor stream appen går inte att ladda ner i tvn.
Så där har vi fått ta ett steg tillbaka och använda Chromecasten igen.
Jag tycker också att Telenors sändning ger en tydligare bild.
Men här hemma i Sverige blir det oftast Telias app som används för det är enklare.

Den vanliga antennen har vi kvar och används emellanåt, och vi hade tidigare en Snipe parabol, som nu är förpassad till källarförådet.

Krister.
Har använt Telenor stream i DK, DE och Holland i sju veckor , blev av med massa GB.
Kontaktade Telenor och fick besked att streaming utan datamängd enbart gällde i Sverige.
Vi har obegränsat abb med 100 GB i EU.
Har alltså ingen glädje av den fria streamingen.

Hejs
Claes 105
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nu satte du myror i skallen på mig Claes.
När jag kollade streamen försvann det inga gb för mig, det var bara den vanliga surfen.
Men är det som du skriver har vi ingen nytta av Telenor stream, då Telia play appen ingår utan kostnad i vårt tv-utbud i hemmet.
Det måste kollas upp.

Krister
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.252
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du måste ha teleabb hos respektive teleoperatör för att inget ska dras, så om du har teleabb från Telenor så dras ingen datamängd,
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Du måste ha teleabb hos respektive teleoperatör för att inget ska dras, så om du har teleabb från Telenor så dras ingen datamängd,
Det är så vi har det. Telenor obegränsat, och Telenor stream.
Och vi upplevde inte att de drog något från vår surfpott vid senaste besöket i Polen när vi streamade.

Att vi har Telia i bostaden är ett avtal via vår bostadsrättsförening.

Krister
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.252
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är så vi har det. Telenor obegränsat, och Telenor stream.
Och vi upplevde inte att de drog något från vår surfpott vid senaste besöket i Polen när vi streamade.

Att vi har Telia i bostaden är ett avtal via vår bostadsrättsförening.

Krister
Nej helt rätt, tänkte på att Claes 105 kanske har olika abb och eller inte obegränsat på sin lur.

Edit: Såg att han har obegränsat.
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Nu satte du myror i skallen på mig Claes.
När jag kollade streamen försvann det inga gb för mig, det var bara den vanliga surfen.
Men är det som du skriver har vi ingen nytta av Telenor stream, då Telia play appen ingår utan kostnad i vårt tv-utbud i hemmet.
Det måste kollas upp.

Krister
Ska kolla detta hos telenorbutiken när vi kommer hem.
Återkommer.

Hejs
Claes 105
 
Toppen