• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv i husbilen, med Telia i mitt fall?

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Hur får man tv i husbilen utan antenn. Räcker det med Chromecast? Om det finns inbyggt i Tvn?
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Hej och välkommen i klubben
vi kör telia play och använder oss av denna runtstrålande antenn
har fungerat utan problem till 99% vad vi varit runt om i Sverige samt i Europa

Rundstrålande 2/3/4G LTE MIMO 12dBi MED dubbla sma hane inkl 2st 5m kabel​

finns hos Satelitproffsen i Malmö
 

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Hej och välkommen i klubben
vi kör telia play och använder oss av denna runtstrålande antenn
har fungerat utan problem till 99% vad vi varit runt om i Sverige samt i Europa

Rundstrålande 2/3/4G LTE MIMO 12dBi MED dubbla sma hane inkl 2st 5m kabel​

finns hos Satelitproffsen i Malmö
Tack för svaret, ska fundera på om jag ska ha antenn eller köra med chromcast och Wifi. Tackar även för ert välkomnande och hoppas att det blir en positiv upplevelse med husbil. Ha det bäst.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, antennen som hänvisas till är inte en "TV-antenn" utan en antenn för att få bra mottagning på mobila bredbandet/datauppkopplingen.
Alltså att få bra mottagning till en 4G router med mobilt simkort i, och efter det kunna vidarebefordra det till TV'n och/eller även en dator.

Enklaste varianten för mobilt som brukar funka skapligt för det mesta är att köra med hotspot på mobiltelefonen. Men det är ju inte helt en TV/data anläggning.

Andra varianten är ju en "riktig" TV-antenn för det fasta marknätet. Om man då vill ha fler kanaler än TV1, TV2 och TV4 och ett par fasta till, så går det åt ett BOXER abonnemang med kodkort för att kunna se övriga svenska kodade kanaler.
Funkar även i andra länder, men då kan du bara få in de ländernas egna marksända kanaler, och bara de okodade. Typ en dålig amerikansk film dubbad till tyska...........

Hoppas jag förstog din fundering över antennen på rätt sätt.

M.v.h. JANKRO.
 

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Hej, antennen som hänvisas till är inte en "TV-antenn" utan en antenn för att få bra mottagning på mobila bredbandet/datauppkopplingen.
Alltså att få bra mottagning till en 4G router med mobilt simkort i, och efter det kunna vidarebefordra det till TV'n och/eller även en dator.

Enklaste varianten för mobilt som brukar funka skapligt för det mesta är att köra med hotspot på mobiltelefonen. Men det är ju inte helt en TV/data anläggning.

Andra varianten är ju en "riktig" TV-antenn för det fasta marknätet. Om man då vill ha fler kanaler än TV1, TV2 och TV4 och ett par fasta till, så går det åt ett BOXER abonnemang med kodkort för att kunna se övriga svenska kodade kanaler.
Funkar även i andra länder, men då kan du bara få in de ländernas egna marksända kanaler, och bara de okodade. Typ en dålig amerikansk film dubbad till tyska...........

Hoppas jag förstog din fundering över antennen på rätt sätt.

M.v.h. JANKRO.
Tack för svaret. Kan det vara ett alternativ att skapa ett eget nätverk i husbilen och sedan Chromcasta till tvn. Sven-Göran Berg
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Varför inte en router som även tar hand 28, det gör inte alla. Då har du wifi i husbilen det har redan föreslagits men band 28 är viktigt i glesbygden där för övrigt Telia fungerar utmärkt. Försök att krångla dig till ett simkort till Routern utan extra kostnad. Jag lyckades med tele2.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har sett i andra trådar att det funkar att köra med en telefon för många. Om jag förstått rätt, så behöver man 2 telefoner när man sätter upp det.
Och för andra har det inte fungerat alls, att få till det.
Just med iPhone så har jag fått uppfattningen om att det är extra besvärligt att få det rulla.

Ingen egen erfarenhet, bara vad jag läst - då vi kör med appletv och Mii TV-stick
 

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Har sett i andra trådar att det funkar att köra med en telefon för många. Om jag förstått rätt, så behöver man 2 telefoner när man sätter upp det.
Och för andra har det inte fungerat alls, att få till det.
Just med iPhone så har jag fått uppfattningen om att det är extra besvärligt att få det rulla.

Ingen egen erfarenhet, bara vad jag läst - då vi kör med appletv och Mii TV-stick
 
Toppen