• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV I DATORN MED SLINGBOX

F

F.d. 52994

Guest
Jag har i en tidigare tråd tagit upp det här med slingbox. Jag kan nu utvärdera det hela.
Själva utrustningen är Viasats parabol, till den recivern har jag kopplat en Slingbox Solo.
En router som inte är trådlös är kopplad till slingboxen, till routern är då linan från bredbandsuttaget inkopplad. Man installerar routern med den medföljande cd:n, routern får då en egen IP adress. På slingbox.com tar man hem drivrutinerna till slingboxen. Har man nu följt alla anvisningar till punkt och pricka så skall detta fungera.
Jag har använt slingboxen på Mc Donalds i både Sverige, Frankrike och Spanien med bra resultat
Nu har jag Vodafones spanska abbonemang utan begränsning och har tittat på flera filmer utan några som helst problem. Bilden kan vara lite suddig till att börja med, men den stabiliseras efter ca 20 sek. Systemet fungerar, men det kan finnas begränsningar hos operatörerna.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Låter intressant. Vad har du för hastighet på bredbandet?
Jag kan misstänka att ADSL ger sämre kvalite, då den oftast bara har 1 Mbit/s upp. Och jag antar att det är upp som är det som används från Slingboxen... :)
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Man får 1gb till att börja med hos Vodafone, sedan sjunker hastigheten till 128kb/s enl uppgift. 1 tim tv tittande drar 1gb. Jag har gjort ett tp-test och det har visat 600kb/s och det räcker alldeles utmärkt
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Utmärkt Curtan,
då finns det minst två övervintrare som testar slingbox-tekniken i praktiken.
Christina & Åke på Sicilien gör det också http://www.husbilsklubben.se/forums/t37269-5/#post264698
Det ska bli intressant att även följa denna tråd och kanske få ta del av dina erfarenheter m.m.
Vi kommer förmodligen också att satsa på en slingbox. Vi har också Viasat fast via Bredbandbolaget. Däremot ingen parabol, ja den finns kvar på taket men den används inte längre. Vi hämtar hem bredbandet, telefon och TV via de sedan mycket lång tid tillbaka väl intrimmade koppartrådarna.
V-backen ;)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Dedtta låter mycket intressant. Såg på Slingbox.com att en box kostade ca 180 dollar i USA , var är era köpta???? Kan man sätta slingboxen hos en vän? Behövs någonting i andra ändan eller räcker det med datorn här?
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Som jag skrev tidigare, så måste du ha en router som skickar signalen vidare till din dator. Jag tror säkert att du kan ha den hos någon bekant, den stör inte honom när han tittar på Tv. Jag betalade på Media Markt i Umeå 1800.- om jag inte minns fel
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Jag måste revidera uppgiften om att ha slingboxen hos någon bekant. Om man gör så då är man tvungen att titta på det han ser på eller så måste han titta på det du ser på. Det kan bli en liten konflikt om man på båda sidor sitter och trycker på kontrollen, då kanske man inte är vänner längre:swoon:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Hej Curtan,
har ni köpt Vodafones spanska abonnemang på plats i Spanien?
V-backen :wink:
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Vi har varit in till Vodafones butik i Pto Mazarron och köpt. Det kostar 109€ till att börja med, sedan 50€ per 30dgr
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Hej!

Intressant att läsa om slingboxen! Har ingen än, men...

Vi tog med vår svenska "tre"-dongel och låste upp den här i Spanien för €10:-
och köpte Vodafone's månadskort (kontant) som ovan, den är bäst här enligt datafolket. Fungerar bra.

Pratade dock med Vodafonebutik i går och de sa att man kan ha kontraktsabonnemang, utam bindning i tid om man har donglet själv som vi. Kontraktet man kan säga upp när som helst. Då skulle månadskostnaden bli €39:- med ingen begränsning av användandet. Skall byta till det nästa månad.

Tjejen i butiken var svenskt, så ingen risk att förstå fel förelog...

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Man får 1gb till att börja med hos Vodafone, sedan sjunker hastigheten till 128kb/s enl uppgift. 1 tim tv tittande drar 1gb. Jag har gjort ett tp-test och det har visat 600kb/s och det räcker alldeles utmärkt


Hej,

Betyder detta att man kan få max 1 timme Tv i månaden i Spanien?

Mvh Bengt
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Hej,

Betyder detta att man kan få max 1 timme Tv i månaden i Spanien?

Mvh Bengt
Så är det inte. När man har förbrukat 1gb så sjunker hastigheten til 128kb, det Tp test jag har gjort visar att hastigheten iaf är 600kb och det räcker till Tv tittande över slingbox. Förra månaden förbrukade jag 17gb och det var inga problem.
 
F

F.d. 2551

Guest
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Kul att ni har upptäckt slingbox,går även under namnet streambox
då kan man själv koppla in sin boxer eller canal digital, naturligtvis
även viasat, en finess är att man även kan koppla till en webbcamera för ex. bevakning
av huset hemma,fungerar kanon,har haft detta system i några år helt utan några
större problem.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Jag har just installerat Slingbox Pro HD och fått bra bild på PC:n och plattan.

Jag har Viasat parabol med HD-box och mobilt bredband 4G i bostaden där jag installerat
Slingboxen. Fungerar som sagt bra betr. bildkvalitet och ljud.

Jag får dock inte "fjärrkontrollen" att fungera d.v.s. det går inte att byta kanal....

När jag konfigurerade Slingboxen angav jag Viasat etc. och bilden av fjärrkontrollen som kom upp var exakt som den jag har. Dock händer inget när jag trycker på några knappar. Den infraröda signalen tas inte emot. Beteckningen på min satellitbox fanns ej exakt i den lista jag fick upp vilket troligtvis är orsaken....
Har någon Slingboxanvändare med Viasat i HBK någon liknande erfarenhet och tips att ge.

Jag har svårt att hitta någon bra supportsida för hjälp.

/Lars Erik
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

När jag installerade Slingbox har jag för mig att jag fick registrera/välja serienummer från fjäkontrollen.
 
Senast ändrad:

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Problemet är löst.

Jag fick kontakt med Technical Support på Sling Media. De laddade ned ett nytt program åt mig för den Viasatbox jag har och då fungerade allting perfekt.

Jag har nu mycket bra bild för alla mina 'hemmakanaler' tillgängliga på plattan via internet.
Verkar vara en mycket praktisk lösning.

/Lars Erik
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Ett tips om inte fjärrkontrollen fungerar-den som syns i datorn- jag fick testa med en del andra modeller innan det var rätt, den som angavs fungerade inte för mig heller.
Det finns en lista med olika sorter bara att testa./
Dom (slingbox) har ändrat något i inställningen som gör att boxen stängs av efter varje användning, det tog ett tag innan jag hittade on knappen längst ned på menysidan./
CA
 

NaBa

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Klippan
HBK-Nr
13300
Medlemskap
2024
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Jag har nu installerat en Slingbox 350, Köpt på netonnet för 1290 kr.
Det var problem med att hitta rätt fjärrkontroll i listan vid installeringen.
Min digatalbox är en Viasat Samsung SMT S5140 och den finns inte med i listan.
Till slut hittade jag en Pace DS830NV och nu fungerar det perfekt.

Naba
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: TV I DATORN MED SLINGBOX

Vilken fart krävs på internetanslutningen (mbps) krävs för att man ska få en störningsfri bild? HD-kanaler? Övriga kanaler?
 
Toppen