• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TV fråga.

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
LTC tv klarar upp till 30volt
Fick byta / slänga min Anderson tv
Efter 1.5 år den klarade inte av laddning när jag stod på 230 å va inkopplad på 12 v
Köper du en smart tv så behöver du ej antenn
Om du har wifi eller hotspot på telefon

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Behöver byta TV i HB , tips på nåt märke , en som går både på 12 volt å 230v .
Hejsan, beror ju lite på vad du behöver och hur du skall titta på TV och varför du skall byta till ett nytt bra märke.
Om du skall kunna titta på de få marksända kanalerna som finns kvar kan du ju ha en rätt ointelligent t.o.m. äldre TV.
Om du skall ha ett BOXER abonnemang för att komma åt de "vanliga" kanalerna och några till så kan du ju ha deras Boxerhub mini kopplad till router eller hotspot och använda Boxerhuben i en gammal ointelligent TV.
Om du skall hyra nån eller några andra kanaler och ta datan från en router eller en telefon via Hotspot så behöver du helst en nyare intelligent TV så du kan ladda ner rätt Appar för att se de programutbuden via WiFi från routern/telefonen.
Eller använda telefonen för att få TVbilden och casta den till en cromcast hub i TV'n, också då räcker en äldre TV utan problem.

Kanske info du redan känner till :msn_embarrassed: och du behöver en ny TV i stället för en... kanske trasig? men ville bara tala om att en äldre fungerande TV duger fortfarande bra i olika kombinationer för mottagning av dataTVutbudet.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Inget svar på frågan men som Jankro skriver kolla på en TV som inte är en smart TV då dom är olidligt slöa, bättre med en TV som inte är smart och använda någon typ av Chromecast, Appel TV eller liknande.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall det blir en smart-TV, var obs på androidversionen, samt att den går att uppgradera.

Glädjen

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026
Hej,
Har provat många 22-24” tv, LTC, Grundig,LTC,Andersson,LG mm. Deär inget vidare på att vara snabba, Viktigt att kolla vilket Android system TV ’n har. Ofta är de gamla utgåvor.
Själv kör jag Apple TV 230v med wifi.se adapter och Netgear’5g router, inte billigt men fungerar klockrent. ( går bra med billigare router också).
Lycka till
Glädjen

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Jag kör med en vanlig dator-monitor + firestick från amazon. 230V, från en inverter, hade jag redan i alla uttag (förutom till Alde pannan). Så allt vi konsumerar är strömmat, funkar klockrent för oss. (När batterier är fulla från solcellerna kör jag även kylskåpet via inverter så sparar jag lite gas)

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej. Vi hade precis samma frågeställning som du och la dade i en 27” smart-tv från Berger (brandad LG). Vi hade en LTC tidigare som vi aldrig tyckte om då bilden var mindre bra. När HDMI-porten gav upp på den kunde vi inte använda apple-tvn så då bestämde vi oss för att byta. Vi hittade en apple anpassad smart-tv hos Fritz Berger med inbyggd airplay så vi kan streama direkt från telen eller använda oss av de appar vi laddar ner till tvn. Bilden är påtagligt bättre än den förra och så långt är vi nöjda, även om smarttvn är långsammare än appletvn. Det är dock väldigt skönt att slippa en sak till som ska kopplas in och strömförsörjas. Med vänlig hälsning, Davids

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ifall det blir en smart-TV, var obs på androidversionen, samt att den går att uppgradera.
Hej, jag kollade lite för ett tag sedan på just Android version på smartTV apparater och vad de säljer i butikerna. Tydligen har de nyligen släppt version 16 om man skall få det senaste och kunna hänga med i uppgraderingar framåt. Kan kanske vara svårt att hitta just så ny, men det verkar som man i alla fall bör få version 14 för att kunna hänga med, sedan utvecklas ju Google delen vartefter också, (på både gott och ont).
Det jag såg var Finlux TVapparater till salu på det nya stora bil/pryl varuhuset/varuhusen som kommer i Sverige, 12V, 24" och 32" till bra priser.
Det stog Android M7 och M8 på dem, kollade lite och bokstaven har ingen större betydelse mer än att versionerna fick smeknamn och sedan nummer vartefter och då ser man att M började på version 6 ca. 2015 vad jag kunde förstå, vilket tyvärr borde innebära att de nya billiga TVapparaterna skall ha ett lågt pris med version 7 och 8, vilket nästan verkar underligt gammalt.
Kan kanske tyckas göra det samma, men då står man snart eller redan med en bra grej, men som inte längre funkar till en del saker man vill göra, och som till slut inte ens kan användas till det man måste göra.
Nu för tiden så har de ju fått ordning på själva TV funktionen på apparaterna och de håller oftast jättelänge mot förr.... Men nu är det intelligensen som gör skrot av dem i stället...... Phu!
Men som sagt, en lös Sticka, Dongel, Hub eller vad de än kallar dosan med HDMI anslutning till TV'n gör lika mycket nytta med funktioner i en gammal TV som en nyare eller i alla fall en äldre intelligent TV och går att byta ut vartefter. Men ok. bildskärmarna och upplösningen på nyare TV kan ju inte en gammal komma upp till.
Så måste jag också erkänna att BOXER's HUB mini börjar att funka bra efter åtskilliga uppgraderingar som gjort att den snart är bra som programguide med minne och påminnelse m.m..... Om man nu är intresserad av Boxerutbudet och alla bolag med filmer och serier som "följer med på köpet" :rolleyes:, och den funkar också helbra i gamla TV apparater, om man inte behöver en nyare superbildskärm att titta på.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har för mej att AndroidTV-14 är den senaste versionen (?).
Version 9 eller nyare kan gå att uppdatera.
Har man en smart-tv som tillverkaren inte längre släpper uppdateringar till, men för övrigt funkar bra.
Då rekommenderar jag att man skaffar t.ex. Google-TV som ansluts i en hdmi-port.
Tittar man dock bara på tablå-tv så behöver man inte en "smart-tv".

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har för mej att AndroidTV-14 är den senaste versionen (?).
Version 9 eller nyare kan gå att uppdatera.
Har man en smart-tv som tillverkaren inte längre släpper uppdateringar till, men för övrigt funkar bra.
Då rekommenderar jag att man skaffar t.ex. Google-TV som ansluts i en hdmi-port.
Tittar man dock bara på tablå-tv så behöver man inte en "smart-tv".

Enligt uppgifter jag fick fram så kom version 16 eller finns från bara någon månad sedan, Men till den finns inne i nytillverkade apparater dröjer säkert, och kanske även möjlighet till uppgradering.
(Kom 20/Maj 2025, så den har väl inte hunnit in i apparaterna än utan man får väl vara nöjd om det finns version 14 eller möjlighet till att få den som jag skrev.)
----------------------------------------------------
"AI översikt
Android version 16 för TV:er är på väg, och kommer att införa förbättringar som mediaåterspelning, HDMI-CEC och optimeringar för 64-bitars kärnor. Dessutom kommer den att lanseras med förbättringar av användargränssnittet och APIs. "
----------------------------------------------------
Boxerhuben som ger en riktig och överskådlig EPG programguide med alla "vanliga" kanaler och en Xiaomi 4K sticka samt några Appar med casta i telefonen fyller mina behov mer än väl, man kan ju inte utnyttja en tiondel av allt man nästan har blivit påtvingad för att ha grunden man behöver/vill ha. Eller jag vet inte vad jag behöver som tur är, så jag sitter mer än nöjd så länge.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen