• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv-dator i husbil

Tott

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
33321
Medlemskap
2026
Har parabolantenn med motor ,tv , obegränsad surf mobilabonnemang men resten har förra ägaren tagit bort.
Vad är bästa lösningen för att se tv och dator i Sverige och utomlands med mina förutsättningar.
Totte
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bäst kan vara olika för en tekniknörd och för mig.

Jag använder antingen mobilen som hotspot eller en gammal 4G router.
Med dessa streamar jag det jag vill se till TV, platta och dator.

Detta funkar för mig utan problem, testat i Danmark, Tyskland, Norge och Finland.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Håller med Michael
Vi kör all TV via telefon och cromecast eller plugg och HDMI-kabel och har en 4G roter för 12volt eller via telefonens 4G ,
Har varit runt i Europa och det funkar på dom flesta platser , kan bli dålig täckning på vissa avlägsna platser
Vi har två telefoner med 50GB och Routern har 50GB , = 150GB
står du på camping kan du använda deras wifi också och spara din egen
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har en standard TP-Link Archer 600 sedan många år. Har ett Tre-abonnemang med 3 användare. Jag, min fru och ett simkort i routern. Vi har obegränsad surf i Sverige och 60 GB per månad i EU. Det räcker väl eftersom vi bara är två och inte ser TV utomlands. Kostnad 600 kr i månaden. Vi har alltid bra täckning. Kan nämna att vi har en extern antenn till routern. Wifi.se 5G antenn.

Du har parabol med motor. Har du parabol hemma, kan du säkert få bra tips och ett bra pris av din provider. Men parabol och mobilnät är två skilda världar.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
På förra husbilen monterade jag TV-antenn för att kunna se på TV. Blev rätt så störd av att i princip måsta göra en ny kanalsökning, som tog 15 min, på varje ny plats vi kom till. Och ganska ofta fick vi inte in alla kanaler. Bytte bil nu på försommaren och där monterade jag inte på någon antenn utan vi kör streaming. Telenor obegränsat med extra sim-kort i routern, 100 Gb per månad inom EU.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har både parabol och vanlig TV antenn, men använder inte något av detta längre.

Vi kör med Tele2 Obegränsad
- Obegränsad surf i Sverige
- Ett extra simkort till ett 4G USB modem
- 50 Gb/mån surf ute i Europa
- Pris 455 kr/mån

Har en Router Dovado Tiny AC i husbilen där jag ansluter USB modemet.
Streamar TV via SVT Play, TV4 Play, Tele2 Play och IPTV.
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Låter som streaming från iphonen är det bästa.
Någon som har tips på 30-32 tums skärm som går att köra på 12 V?
Eller någon tyst och bra växelriktare som kan driva en skärm?
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Låter som streaming från iphonen är det bästa.
Någon som har tips på 30-32 tums skärm som går att köra på 12 V?
Eller någon tyst och bra växelriktare som kan driva en skärm?
Hej
Alphatronic har grymma 12 volts, upp till 32 tum, trippelmottagare och appstyrning.
Har haft flera husbilar med det tvmärket, har aldrig haft någon som gått sönder.

En enda nackdel = priset.
Men vill man ha stor 12 volts tv med bra kvalitet, så kostar det tyvärr.

Mvh Per
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Många plockar bort sin parabolantenn. Men inte jag!! Det har nämligen hänt vid ett flertal tillfällen att man hamnar någonstans där det inte finns någon täckning för våra telefoner/routrar. Då är minsann parabolen bra att ha.

Jack43
Kan du utveckla hur det hänger ihop med parabol och täckningen på mobilen.
Har själv en parabol som jag inte använder på husbilen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Eller kanske tycker det är bättre att kunna se åtminstone TV när mobiltäckning saknas i stället för vare sig telefon eller TV.

//Michael, medlem
Vill minnas att det krävs ett abbonemang även för parabolen. Själv tog jag bort parabolen, men behöll den vanliga tv-antennen, dock utan abbonemang, så då blir det att titta på den statliga propagandan eller tv4.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
En sammanfattning (rätta mig om jag har fel).:
  • Parabol om man inte har fullt abonnemang fordras för SVT box och ett dispositionskort (must carry). Når inte lång utanför Sverige. Mycket tyskt och engelskt kan ses gratis på ASTRA 19.3 med 100-tals kanaler
  • Internet fungerar bra på de flesta ställen, men drar GB utomlands, och flera program kan inte ses beroende på SVT´s kontrakt med rättighetsinnehavaren. Kan kanske gå runt med VPN. Men beroende hur mycket filmer man behöver se under resan.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Parabol fungerar i Norden och ungefär till Paris, eller längre för större parabol. Thor har alla svenska kanaler. Allente abb har även app för streamat som man använder hemma eller som plan B om man är tex söder om Paris.
Använder man box (gärna inspelningsbar) fungerar allt utan krångel med kanallistor (som många gnäller om). Behövs då inte Sattelit mottagare i TV, den finns i boxen.

Att ta bort en fungerande parabol verkar inte så smart

Som plan B har jag en MI- sticka, samma funktioner som nya Chromecast, med fjärr, men klarar att drivas via TV USB utan krångel.
Vissa pgm sänds bara streamat eller parabolen har inte fritt i söder.
 
Senast ändrad:

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Kan du utveckla hur det hänger ihop med parabol och täckningen på mobilen.
Har själv en parabol som jag inte använder på husbilen.
Ja mycket enkelt Micke & Annika. Streamingen från mobiltelefonen fungerar ju bara om du har täckning från någon mobilmast!! Eller hur??
Men parabolantennen får ju sina signaler från diverse satelliter som "svävar" runt jordklotet!! Eller hur??

M.V.H. ♥Jack43♥
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja mycket enkelt Micke & Annika. Streamingen från mobiltelefonen fungerar ju bara om du har täckning från någon mobilmast!! Eller hur??
Men parabolantennen får ju sina signaler från diverse satelliter som "svävar" runt jordklotet!! Eller hur??

M.V.H. ♥Jack43♥
Så enkelt är det knappast.
Du kan alltså ringa med mobilen via din parabol, de måste bli dyrt.
Eller streamar du från nätet med parabolen, det vet jag är både dyrt och långsamt. Hur kan annars en parabol ersätta mobil eller router?
 
Toppen