• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckpump Fiamma 10

F

F.d. 55867

Guest
Jag har en Fiamma Aquq 10 tryckpump. Med blandaren på kallvatten startar den snällt så fort man öppnar en kallvattenkran. Öppnar man däremot en varmvattenkran så rinner vattnet som det ska i början men strålen blir mindre och mindre och pumpen slår på när strålen är väldigt svag och börjar pumpa och strålen blir sedan OK men spolar man för länge slår pumpen ifrån och då blir det samma visa som beskrivits. Vrider man snabbt över från kallt till varmt bibehåller man trycket från kallvattnet.

Både varma o kalla vattnet kommer ju från samma pump så det borde inte vara sådan skillnad på tillslagstryck tycker jag.

Någon som har en förklaring eller drabbats av samma problem?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Virker som du har en backventil før pannan - denne henger til trykkforskjellen blir stor nok, slipper så igjenom vattn til det blir likt trykk på begge sider. Regn med å bytte ut denne ventilen.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Går pumpen ettag efter att du har stängt kallvatten ?Jag tänker att om den är kopplad till strömbrytare som är i kranen och att den har kabelbrott som jag har varit med om ..kabeln fick kontakt när jag spolade kalltvatten men inte när jag spolade varmt trycket försvann sakta .. men min pump sitter i tanken.
 
Senast ändrad:
Toppen