• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckfall i varmvattnet

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Hej

Vi är på resa på Öland och har drabbats av att varmvattnet rinner tillbaka direkt efter att man fått fyllt varmvattenberedaren och luften i systemet försvunnit. Det tar inte många minuter förrän det verkar som allt vatten i varmvattensystemet har runnit ut.

Den elektriska säkerhetsventilen är "uppe", inget vatten verkar rinna ut från bilen på utsidan. verkar rinna tillbaks till vattentanken, men vet ej säkert. Finns det en backventil mellan varmvattenberedaren och vattentanken? Någon som vet? Vi har en Trumatic C 6002.

Tacksam för hjälp

Hans
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Tryckfall i varmvattnet

Det sitter förmodligen en backventil i vattenpumpen, eller straxt ovanför.
Det har kanske kommit någonting i ventilsätet.
Prova att knacka försiktigt på den.

Hälsningar
Kåre
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Tryckfall i varmvattnet

Hej

Vi är på resa på Öland och har drabbats av att varmvattnet rinner tillbaka direkt efter att man fått fyllt varmvattenberedaren och luften i systemet försvunnit. Det tar inte många minuter förrän det verkar som allt vatten i varmvattensystemet har runnit ut.

Den elektriska säkerhetsventilen är "uppe", inget vatten verkar rinna ut från bilen på utsidan. verkar rinna tillbaks till vattentanken, men vet ej säkert. Finns det en backventil mellan varmvattenberedaren och vattentanken? Någon som vet? Vi har en Trumatic C 6002.

Tacksam för hjälp

Hans


Hej Hans

Vi har exakt samma problem det uppkom under vinterförvaringen , min slutsats är att det är en backventil ( förmodligen på pannan ) som släpper tillbaka från varmvattenberedaren , jag har försökt att klura ut var/vilken ventil det är men inte lyckats så det återstår tydligen bara experthjälp från tillverkaren.
Har vi tur så kanske vi kan få hjälp av någon här i klubben som haft samma problem !!

Mvh Ulf
 
F

F.d. 9156

Guest
Sv: Tryckfall i varmvattnet

Hej Hans!

Det sitter en backventil mellan anslutningen till kallvattenkran och avtappningskran.
Kolla den!

Har själv problem med Truma C6002 att den inte startar och hittar inga säkringar eller
överhettningsskydd. Lycka till, Uffe
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Tryckfall i varmvattnet

Tack för hjälpen, problemet har löst sig!

Nu är vi hemma igen efter en trevlig tur till Öland. 103 fågelarter på hela resan trots en del regn.

Vi lyckades läsa inläggen och satsade på att knacka på vattenpumpen. På kvällen och efterföljande morgon hände ingenting efter insatsen. Dock lagom till förmiddagskaffet efter en stunds körning började varmvattnet fungera som vanligt, dessutom blev det ett kraftigt tryck i både varm- och kallvattnet som vi inte har sett förut.


Fint att det löste sig men vi undrar hur det gick till...

Hans
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Tryckfall i varmvattnet

Skönt att det löste sig för er.
Se till att ni har ett fungerande filter vid pumpens sugsida. Skölj sedan ur systemet med rikligt med flöde. Högt tryck är ej nödvändigt.

Undvik att pumpa ofiltrerat vatten genom spoltoan, om ni har en sådan, eftersom det kan sitta en magnetventil på ledningen.
Magnetventilen är känslig för smutsigt vatten.

Kåre
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tryckfall i varmvattnet

Hej Hans!

Tur att det löste sig, blev det nåra fina fågelbilder då? Vi har en trana som häckar strax bakom vår gård, den trumpetar så fint på kvällarna, så vi behöver inte åka till Hornborgasjön!
Den är uppe vid mossen nära motorvägen, ca 300 meter från våra hus. (mellan Oskarsberg och Bröndome)

MVH Annette Seldén
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Tryckfall i varmvattnet

Nu är det dags för en liten uppföljare på det här problemet som blev bättre efter den hjälp vi fick sist. Det höll som tur var under vår långresa men i höstas fick vi problem igen, dessutom blev varmvattnet mycket hett och pannan luktade varmt. Vi blev tvungna att lämna in bilen. Problemet lokaliserades till avluftningsventilen (art nr OA 3000-471) på trumapannan. Alla problem försvann fram tills i helgen på primiärturen efter vinnteruppehållet.

Så fort jag stänger varmvattenkranen efter mycket luft rinner allt vatten tillbaka till vattentanken. Vattnet rinner inte ut via säkerhetsventilen för frost. Eftersom jag hade den gamla ventilen kvar påbörjade jag lite felsökning och funktionskontroll. Det sitter en gummibit som hade kommit snett i den gamla och kontrollerade den nya. Inga framgångar...

Ringde till Husvagnspoolen här i Karlstad för att köpa en ny avluftningsventil, men de föreslog att vi skulle montera en backventil efter vattenpumpen i stället. Sagt och gjort, åkte och köpte den för 55 kr (art nr K06-70, sid 13 i http://www.kamafritid.se/pdf/09001.pdf ) monterade den och vilket tryck det är på vattnet! Äntligen! Vattnet har varit kvar i flera timmar nu.

vattentank-oversikt-DSC_7170-HF-090406.jpg
Översikt ovanför vattentanken. Röd pil visar var jag monterade backventilen.

vattentank-backventil-DSC_7172-HF-090406.jpg
Detaljbild på backvenilen.

Jag har även haft god hjälp av denna tråd.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t31217/
Här finns bra bilder på bla avluftningsventilen.

Nu blir det roligare att packa inför påskresan som går mot Uppsala och Stockholm.

/Hans:D:D:D
 
Toppen