• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

F

F.d. 5817

Guest
Säg meg. :)

Fakta:
Truma C 6002 panna: http://www.alde.se/pdf/C3402_6002_B.pdf
I en Hymer Star Line 640 -98
Har vatten i tanken. Pannan har gått ett tag = 2 dygn. (på resa)
Pannan har klickat i gång direkt.
Har läst andra trådar här på forumet utan att finna mitt problem.


Problem:
Har svårt att få varmvatten i husbilen, ingen tryck när jag sätter på varmvatten kranen. Får bara ca en kopp varmtvatten ut (Misstänker att det är trumaslangarna med varmluft som gör det). Även om pannan har stått på så länge så droppar det ut vatten under bilen. Tänker meg att det är Elektrisk säkerhets-/ avtappningsventil som antingen är tätt. Att avtappningsventilen har skit i seg och inte stänger ordentligt. Eller att säkringen har gått?

Var sitter säkringen till den Elektrisk säkerhets-/avtappningsventil?

Finner inte helt ut av det i instruktionslänken här ovan. Sitter den troligen inne i själva boxen som syns på bilden nedanför (med min hand i bild). Förstod det dit hän att den bruna kabelen som sitter löst vid den, skal gå till en extratillbehör av en fjärrstyrning av denna Elektrisk säkerhets-/avtappningsventil. Alltså ingen fel att den inte går någonstans då jag inte har denna tillbehören. SÅ problemet är inte det. Utan antingen skit i avtappningsventilen, eller säkringen som har gått. Tror jag... :twitcy:

Hur som helst. Har ingen varmvatten just nu och skulle så gärna vilja ha det. Så frågan är innan jag tar ut hela den svarta boxen, och gör rent avtappningsventilen... Var sitter säkringen? :)

Har med lite lokal expert hjälp ochså. Fast förstår inte så bra hundspråket. Desutom så larvade dom bara. :D


:confused:



 

Bilagor

  • PROBLEM VARMTVANN  (3).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (3).jpg
    103 KB · Visningar: 44
  • PROBLEM VARMTVANN .jpg
    PROBLEM VARMTVANN .jpg
    111,1 KB · Visningar: 56
  • PROBLEM VARMTVANN  (16).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (16).jpg
    101,5 KB · Visningar: 47
  • PROBLEM VARMTVANN  (15).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (15).jpg
    92,2 KB · Visningar: 41
  • PROBLEM VARMTVANN  (14).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (14).jpg
    164,8 KB · Visningar: 53
  • PROBLEM VARMTVANN  (12).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (12).jpg
    114 KB · Visningar: 77
  • PROBLEM VARMTVANN  (6).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (6).jpg
    125 KB · Visningar: 66
  • PROBLEM VARMTVANN  (4).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (4).jpg
    115 KB · Visningar: 46
  • PROBLEM VARMTVANN  (13).jpg
    PROBLEM VARMTVANN (13).jpg
    102,7 KB · Visningar: 61
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Hej Markus
Jag skulle nog kolla upp den elektriska avtappningsventilen först. Du säger att den läcker så felet kan nog vara att där sitter smuts.
Eftersom den sitter på tilloppet till pannan och förmodligen bara släpper fram mycket lite vatten så får du inget tryck i varmvattenberedaren.

Mitt förslag är att du kopplar bort ventilen och kör förbi den när du ändå har den demonterad för rengöring eller utbyte.

Jag utgår ifrån att du har motionerat ventilen manuellt några gånger för om inte så kanske det hjälper.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Tack för svar. Ja, får nog ta bort hela den boxen och kolla. Men, den avtappningsventilen sitter väl inte fast med.... Nej, det gör den ju inte. Tänkte om den satt fast i undermassan under bilen. Men, hela greia sitter ju så långt upp så det finnes nog en extra slang under. Har tatt bilder på allt så skall jag kolla på bilderna.

Just precis... Ta bort tre vita/lätt genomskinliga slangar och elkontakterna. Då är det bara att göra jobben... :)

(dubbelklick på bilderna så blir dom större)
 

Bilagor

  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    155,7 KB · Visningar: 128
  • DSC_0030.jpg
    DSC_0030.jpg
    148,5 KB · Visningar: 89
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Jaha. Nu har jag monterat ut den elektriska säkerhets-/avtappningsventilen.

Vet inte om jag blev klokare av det? Verkar som allt är som det skal. Blåser i hålen där vattnet rinner in. Drar jag upp den röda knappen slå låser jag den elektriska säkerhets-/avtappningsventilen. När jag då blåser så går luften rakt igenom utan att passera in i den elektriska säkerhets-/avtappningsventil. Alltså när den röda knappen är dratt upp = OK funktion.

Trycker jag ner (eller snarare släpper) den röda knappen, så går luften in via en av dom rören som står vågrätt mot varandra (vattnet rinner in) och vidare rätt fram och ochså ner till den röret som sticker ut under/neråt vid den elektriska säkerhets-/avtappningsventilen (avtappningsröret till under husbilen). = OK funktion (då både vattnet från varmvattenbredaren och vattnet i slangen från färskvattnet måste komma ut).

Alltså den mekaniska verkar vara okej. Frågan är om det elektriska (går på 12V) är det samma? Hittar inte någon säkring här inne. Det skal finnas en säkring, verkar det som enligt instruktions manualen från alde (mitt första inlägg här på tråden).

Var sitter säkringen då? Eller är det något annat jag kan göra nu när mackapären ändå är ute? :)

"Lite" bilder om min undersökelse av innanmatet här:

:D
 

Bilagor

  • DSC_0019.jpg
    DSC_0019.jpg
    80,2 KB · Visningar: 23
  • DSC_0038.jpg
    DSC_0038.jpg
    147,3 KB · Visningar: 38
  • DSC_0036.jpg
    DSC_0036.jpg
    140,2 KB · Visningar: 23
  • DSC_0033.jpg
    DSC_0033.jpg
    99,1 KB · Visningar: 23
  • DSC_0030.jpg
    DSC_0030.jpg
    117 KB · Visningar: 23
  • DSC_0026.jpg
    DSC_0026.jpg
    127,7 KB · Visningar: 26
  • DSC_0018.jpg
    DSC_0018.jpg
    175,5 KB · Visningar: 26
  • DSC_0012.jpg
    DSC_0012.jpg
    80,4 KB · Visningar: 26
  • DSC_0005.jpg
    DSC_0005.jpg
    124,5 KB · Visningar: 29
  • DSC_0002.jpg
    DSC_0002.jpg
    125,8 KB · Visningar: 35
  • DSC_0056.jpg
    DSC_0056.jpg
    112,9 KB · Visningar: 29
  • DSC_0053.jpg
    DSC_0053.jpg
    72,2 KB · Visningar: 20
  • DSC_0048.jpg
    DSC_0048.jpg
    85,1 KB · Visningar: 21
  • DSC_0047.jpg
    DSC_0047.jpg
    93,3 KB · Visningar: 22
  • DSC_0046.jpg
    DSC_0046.jpg
    127,9 KB · Visningar: 24
  • DSC_0042.jpg
    DSC_0042.jpg
    101,5 KB · Visningar: 25
  • DSC_0041.jpg
    DSC_0041.jpg
    104,2 KB · Visningar: 31
  • DSC_0040.jpg
    DSC_0040.jpg
    81,1 KB · Visningar: 20
  • DSC_0039.jpg
    DSC_0039.jpg
    81,8 KB · Visningar: 22
  • DSC_0044.jpg
    DSC_0044.jpg
    109,9 KB · Visningar: 23
  • DSC_0064.jpg
    DSC_0064.jpg
    117,2 KB · Visningar: 27
  • DSC_0066.jpg
    DSC_0066.jpg
    114,7 KB · Visningar: 28
  • DSC_0067.JPG
    DSC_0067.JPG
    81,9 KB · Visningar: 26
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Hej Markus
Jag skulle nog kolla upp den elektriska avtappningsventilen först. Du säger att den läcker så felet kan nog vara att där sitter smuts.
Eftersom den sitter på tilloppet till pannan och förmodligen bara släpper fram mycket lite vatten så får du inget tryck i varmvattenberedaren.

Mitt förslag är att du kopplar bort ventilen och kör förbi den när du ändå har den demonterad för rengöring eller utbyte.
Svar: Det skal jag göra. Men, ifall jag skal köra pannan och varmvattenbredaren utan. Hur tappar jag vattnet då?

Jag utgår ifrån att du har motionerat ventilen manuellt några gånger för om inte så kanske det hjälper.
Svar: Yes! Det har jag.

Till bägge inläggen. Tack för att ni orkar med mitt problem. Hoppas det var okej att jag svarande i citatet från deg Håkan J? :)
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Dra upp den röda avtappningsventilen och spärra den tillfälligt. Vi hade precis samma problem.

Hm... jo men, det går ju att spärra den uppe då den svarta gummi ringen på den röda knappen går att tas bort (drar jag i den röda knappen uppåt, så kommer den svarta gummi ringen ovanpå mackapären). Då istället sätta på någon spärr där, eller? Hållet på den röd knappen sitter nog kanske lite för långt upp vid stängd läge (upp). Men, det går ju att bygga någon anordning där ochså. Men, det bör vara så att man kan tappa bort vattnet ochså.

Kanske man skulle gå väck från hela denna mojängen och sätta dit en annan T-munstycke med en vred som gör att man kan låta vattet rinna rätt igenom eller ner för att tappa ut varmvattnet från pannan.

Va jobbigt när saker blir invecklat. Tar gärna imot flera tips hörni. :wub:
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Att tappa ur systemet har du en egen lösning som fungerar. T-stycke med en utloppslang genom det befintliga hålet där ventilen satt.

Har du kollat backventilen som sitter på utloppet på överdelen av pannan? Den kan ha låst sig.

Har du tittat här? Bild K
http://www.alde.se/produktblad/CEH6002.pdf
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Det är inte så att du i främre sittsoffan vid dinetten råkat skifta kablarna till vattenpumpen?

Jag hade problem med att det var bara en liten ynklig stråle på alla tappställen. Det visade sig att ja skiftat kablarna till vattenpumpen så att den inte gick åt rätt håll.

Jag trodde i min enfald att brun kabel skulle sitta mot brun, men det var fel!
Efter att ha skiftat så att brun inte sitter mot brun så är strålen som på en "tjugoåring":)

Jag har en Hymer SL 640 alkov....
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Att tappa ur systemet har du en egen lösning som fungerar. T-stycke med en utloppslang genom det befintliga hålet där ventilen satt.

Har du kollat backventilen som sitter på utloppet på överdelen av pannan? Den kan ha låst sig.

Har du tittat här? Bild K
http://www.alde.se/produktblad/CEH6002.pdf

Har ju inte denna pannan. Utan den som inte har elpatron. Alltså C 6002 pannan. Men, enligt länken på min första inlägg så har den det samma systemet med backventil. Så tack Håkan J skal genast kolla denna i morgon. :)

Ja, börja lite här och där, och gå vidare. Om inte annat så på med en egen T-munstycke. Slangarna sitter ju där så en T-munstycken med vred så... :)
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Markus

Du vet väl att den röda knappen inte stannar i översta läget (Stängd) när det är kallare än några grader (tror att det är +5).
Beroende på att vattnet ska tömmas automatiskt för att pannan inte ska frysa sönder.

När vi använder vår husbil på våren och hösten så brukar jag använda en stor R-säkring för att blockera den röda knappen i stängt läge, så inte vattnet rinner ut.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Det är inte så att du i främre sittsoffan vid dinetten råkat skifta kablarna till vattenpumpen?

Jag hade problem med att det var bara en liten ynklig stråle på alla tappställen. Det visade sig att ja skiftat kablarna till vattenpumpen så att den inte gick åt rätt håll.

Jag trodde i min enfald att brun kabel skulle sitta mot brun, men det var fel!
Efter att ha skiftat så att brun inte sitter mot brun så är strålen som på en "tjugoåring":)

Jag har en Hymer SL 640 alkov....

Tack LasseF. :)

Den sitter i bakre dinetten på min bil... Inte jag, men kanske verkstaden? Har ju haft den inne ett par gånger. Så detta skal ochså prövas i morgon.

Ja, nu fick jag lite att göra igen. Vill så gärna ha den i ordning då jag skal till Røros Marknaden här i Norge den. 17 feb.

Snällt att få hjälp.
thanks3.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Markus

Du vet väl att den röda knappen inte stannar i översta läget (Stängd) när det är kallare än några grader (tror att det är +5).
Beroende på att vattnet ska tömmas automatiskt för att pannan inte ska frysa sönder.

När vi använder vår husbil på våren och hösten så brukar jag använda en stor R-säkring för att blockera den röda knappen i stängt läge, så inte vattnet rinner ut.

Åh Yes! Det vet jag. Trodde först detta. Men, efter att ha kört på gasol i två dagar och det ändå inte det fungerar, så kan det inte vara det. Vissa pannor släpper ut vattnet vid +8 eller +5 eller +2. Lite olika.

Hur ser en R-säkring ut? Som en lås splint?
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Hej Makus
Här har du en länk till Gunnars sida. Han beskriver en del mycket bra tips bl.a. den låsning du eftersöker fast med egen tillverkning.

www.gosoft.se

Tror nog du kan återmontera elventilen. Den är inte problemet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Tack igen Håkan J.

Ja, det är inte den. Men, väntar tills i morgon då jag behöver nya slangklämmor. Hittar inte några här hemma just nu.

Men, skal kolla på den backventilen och se lite på kablarna till dränkpumpen. Får ju inte testat dränkpumpen innan jag får vatten i systemet. Fast är nog inte så svårt att komma till ledningarna till pumpen. Menar att dom satt ovanpå själva tanken. Bara att öppna sittbrunnen på dinetten. Förresten så är den redan öppnat, då jag vill ha vattentanken så torr som möjligt efter varje resa. Då brukar jag hålla locket till tanken öppen, så att rumstemperaturen kommer in. Därmed mindre risk för batteriebildning i tanken. Bakterierna trivs ju inte så bra i torr luft eller tank.

Jepp! Precis måkat snö igen för glatta livet. Eftersom detta skrivs i feb. -09. :swoon:

Skal gå in och se på länken till Gunnar. :)

Kul att se hur saker och ting fungerar. Fick ta bort en Shurflo vattenpump en gång i en Knaus. Plockade loss allt som gick och satte det dit igen. Innan det så fungerade den inte, men efteråt så. Menar att det var något med själva gummi ringen därinne.

3.gif


Min husbil har en otroligt skön dusch. Så snart skal det väl fungera igen. :)
 

Bilagor

  • BIL11903i3.jpg
    BIL11903i3.jpg
    306,5 KB · Visningar: 13
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Jodå LasseF, hade det som du säger. Att dom två blåa kablarna skall in i kontakten där dom bruna går vidare, och tvärt om. Eller hur. Lite egendomligt. Här har jag tatt dom ut för att kolla på vattenpumpen lite extra.

Se på bilderna


När jag väl fick tatt loss vattenpumpen för att kolla på den backventilen bl.a så märkte jag att tappen vid backventilen var rätt så tätt med is. Fick ta hela greia in och lufttorka ovanför radiatorn på badet. Fattar Nada? Ändå har jag värmen på i husbilen när den står parkerad här hemma. Och dessutom har jag locket öppen till vattentanken under sittdynan. Sittdynan är borta och locket under den ochså öppen. Skulle då tro att värmen letar seg ner till tanken och vattenpumpen.

Dessutom har jag varit på en 2 dagars resa då jag inte fick till varmvattnet.

KAN detta vara felet? Att backventilen har varit tätt. Inte helt tätt utan reduserat till en öppning på bara ca 10%. Visst kan det vara så? En H----etes! Ispropp!

Hoppas verkligen att det är så... Ingen hade varit lyckligare än jag då. Provade kranen efter att jag hade haft vattenpumpen på tork hemma och satt tillbaka den igen. Den durrade på som bara den. Var tvungen att ta bort dom två kabelskorna för att få vattenpumpens ledningar genom dom små hålen i locket på tanken. Sedan bara att sätta tillbaka ledningar och vattenslangen igen. Fy! vad den lilla stumpen av slang under locket ser ut. Annars ochså under locken på kanterna mm. Får genast köra lite rensning i tanken och runt locken. Bytta ut den lilla slangbiten under locket i tanken.

Har bara inte ork att börja med det just nu. Först skall systemet fungera. Vilket jag ännu inte vet om den gör det. Tiden räckte inte till något mera idag. Jo, förresten har satt tillbaka den Elektriska Säkerhets/ avtappninsventilen. Provade den där och då om den blev kvar på översta läget. Hade en värmefläkt på kännaren för att få det riktigt varmt. Men, det kom seg inte. Den röda knappen ville bara ner igen. Kan ju vara något med 12V ledningen eller med den lilla temperaturkännaren?

edit/Var det inte så att man ochså skulle sätta på sommarläge på kontrollpanelen först ochså? Liksom för att nollställa givaren. Menar att jag läste det. Sedan dra upp den röda knappen igen. Testar imorgon... Markus Vesala

Skulle så gärna fortsatt veta var den säkringen till den Elektriska Säkerhets/avtappningsventilen sitter?

Nåja, nu vet man mera hur saker och ting fungerar. Blåste i vattenpumpen bakåt (alltså den riktningen vattnet skall gå upp). Hymer har ju som bekant en egen system med två vattenpumpar efter varandra. Jodå blåsten gick rätt igenom och ut via backventilen. När jag skulle blåsa in i backventilen och mot dom två vattenpumparna så sa det stop. = Ok funktion, backventilen ovanpå pumparna släpper inte tillbaka vattnet.

Så nu får vi se. Sätta samman olika kablar imorgon med buntband och kanske se hur det fungerar med vatten i tanken och varm panna?

Ifall någon har funnit ut var den säkringen till den Elektriska Säkerhets/avtappningsventilen är så.... ;)

Jepp! Det var dagens lilla övningar i husbilen. Konstigt att saker och ting fryser, även om värmefläkten durrar i husbilen. Innan jag fick satt på slangarna tillbaka till den Elektriska Säkerhets/avtappingsventilen idag, så fick jag tina upp slangarna då det redan hade frysit inne i dom. Det lilla vattnet som var igen. Ändå hade jag tömt det jag kunde innan. Det betyder att det är stora temperatur skillnader i en husbil när den står parkerad och eventuelt har en värmefläkt/radiator där inne som underhållsvärme. Då har allt stått öppen för att den varma luften skall komma till. fast det är väl inte så vanligt att det är så kallt ( minus 15-20 grader) överallt i norden.


Så ligger det till för ögonblicket.
work.gif



:D
 

Bilagor

  • vannpumpe kontroll (5).jpg
    vannpumpe kontroll (5).jpg
    93,4 KB · Visningar: 10
  • vannpumpe kontroll (10).jpg
    vannpumpe kontroll (10).jpg
    105,1 KB · Visningar: 7
  • vannpumpe kontroll (9).jpg
    vannpumpe kontroll (9).jpg
    129,3 KB · Visningar: 11
  • vannpumpe kontroll (8).jpg
    vannpumpe kontroll (8).jpg
    91,6 KB · Visningar: 5
  • vannpumpe kontroll (7).jpg
    vannpumpe kontroll (7).jpg
    88,5 KB · Visningar: 7
  • vannpumpe kontroll (6).jpg
    vannpumpe kontroll (6).jpg
    253,5 KB · Visningar: 8
  • vannpumpe kontroll (4).jpg
    vannpumpe kontroll (4).jpg
    153,5 KB · Visningar: 10
  • vannpumpe kontroll (3).jpg
    vannpumpe kontroll (3).jpg
    81,7 KB · Visningar: 13
  • vannpumpe kontroll (2).jpg
    vannpumpe kontroll (2).jpg
    111,3 KB · Visningar: 15
  • vannpumpe kontroll.jpg
    vannpumpe kontroll.jpg
    101,4 KB · Visningar: 14
  • vannpumpe kontroll (11).jpg
    vannpumpe kontroll (11).jpg
    86,4 KB · Visningar: 7
  • vannpumpe kontroll (12).jpg
    vannpumpe kontroll (12).jpg
    103,3 KB · Visningar: 7
  • vannpumpe kontroll (13).jpg
    vannpumpe kontroll (13).jpg
    106,8 KB · Visningar: 8
  • vannpumpe kontroll (14).jpg
    vannpumpe kontroll (14).jpg
    121,4 KB · Visningar: 7
  • vannpumpe kontroll (15).jpg
    vannpumpe kontroll (15).jpg
    108,8 KB · Visningar: 9
  • vannpumpe kontroll (16).jpg
    vannpumpe kontroll (16).jpg
    129,3 KB · Visningar: 13
  • vannpumpe kontroll (17).jpg
    vannpumpe kontroll (17).jpg
    126,5 KB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Markus Vesala;

Kanske är helt ute och snurrar nu, men har för mig att när vi precis köpt våran Hymer så fick jag hålla den röda knoppen uppe ett bra tag innan den "fastnade". Tänkte inte så mycket mer på det då, men kan det ha haft något att göra med att man måste fylla upp panna/varmvattenberedaren med vatten ordentligt först? Tänkte då du ju inte fick fram vatten ordentligt heller? Har ingen instruktionsbok inne heller, men kan kanske ta en titt imorgon.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

När vårt vatten börjar ta slut stängs varmvattnet av - antar att det är någon form av överhettnings/torrkokningsskydd. Bara fylla på mera vatten så funkar den igen. Det är en Truma, men jag har inte koll på vilken modell.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Får ej varmvatten/ Truma 6002 panna.

Idag har jag varit ute och kört lite. Det för att hela motorhuven är inbakt i is. Det har runnit vatten/snö från taket som har haft en snömängd på ca 20 cm. Bäst var det att åka lite så att motorn blev varm och förhoppningsvis fick isen att smälta.

Det gick sådär. :p Fortfarande is kvar. Jag som skulle behöva komma till motorrummet för att fylla på mera kylvätska -av alla ting. Varningslampan säger för låg nivå vid kruvtagning och när jag gasar. Helt enligt instruktionsboken.

Får ta den in i en tvätthall senare på veckan. Och helt enkelt spola bort isen med varmtvatten. Här är ingen tegn till tropevärme i det närmaste. :D

Jo, skulle sätta på gasolvärmen när jag startade. Nej, inte det ochså... Den ville inte komma igång. Inte en knäpp! Ja ja, får ta och köra lite först nu och se på vad det är. Mycket riktigt som jag befarade, det var säkringen som hade gått under förarstolen. Där har Hymer satt in en sk. Schaudt Elektroblock EBL 4-105. En laddare och en central med många säkringar.

Undrar om inte samma säkring ochså är till själva den Elektriska Säkerhets/avtappningsventilen?

Teemu, Så här stå det i instruktionsboken:

Citat://

Anvisningar för den
elektriska säkerhets-/
avtappningsventilen
Vid temperaturer under 2°C
kan vattnet rinna ut från beredaren
av sig självt genom
säkerhets-/avtappningsventilen
när apparaten inte är i drift
(även vid driftstörning)!
För att undvika onödig vattenförlust,
koppla på apparaten
genom att ställa skjutomkopplaren
(b) på sommar- eller vinterdrift
och stäng åter säkerhets-/
avtappningsventilen genom att
dra upp knappen (läge g).


Obs:
Om värmaren inte
används kan säkerhets-/
avtappningsventilen åter

stängas först när temperaturen
överstiger 8°C!



Slutt Citat;//



Det säger ju seg själv att man har på gasolen vid sådana grader. Eller gör det, det?


Kan ju hända att man vill köra värmen via en bordsfläkt eller sådant för att spara på gasolen. Då gäller det att ha på minst sommardrift. Bara varmtvatten. Eller tänker jag fel?


Hur som helst så skal man tydligen stänga av (om man har på och det är driftstörning, en säkring t.ex som har gått) och på igen den knappen där man sätter på gasolen för varmtvatten och värme eller bara varmtvatten,=sommartid. För att du igen kan dra upp den röda knappen på den Elektriska Säkerhets/avtappningsventilen.


Du kan alltså inte få upp den röda knappen om du inte först stänger av/ alternativ sätter på vid kontrollpannelen först.


Jo, fick bytt den säkringen under föratstolen. Det stod gott förklarad vad dom olika säkringarna gick till på Tyska. Texten stod brevid själva säkringen så det var en lätt match att byta. Då förstår ni... Då gick allt igång igen. Både gasolen och den Elektriska Säkerhets/avtappningsventilen. Körte på med extra varmt värme hem för att få riktigt varmt överallt.


Tror nog att jag väntar med vattnet tills Røros turen den 17.e för att inte igen få en ispropp när jag skall tömma ut allt vatten igen. Kanske det står igen det lilla igen som sätter dit en ispropp. Denna turen är så kärt att väntar med allt krångel igen efter turen. Om det nu börjar krånga igen? Om nu jag nu får varmtvatten i kranarna igen? Ja, ni är det första som får veta. :):):):)


Kommer nog rapport från Røros marknaden sk "LIVE" då jag har internett förbindelse i husbilen.



:mh::mh2::mh3::mh4::mh::mh2::mh3::mh4::mh::mh2:


Tack Roland & Viola :)

Ochså något som är så absolut bra att veta om. Var inte klar över att det kan vara så. Att varmtvattnet kan stänga seg av ifall det inte finnes nog med vatten i tanken.

 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen