• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumatic 24 bar?

Hank

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
36534
Medlemskap
2024
Problem m min Trumatic SL3002 (säkert över 30 år gammal) - som jag tagit isär 4-5ggr och bytt slitna delar - men får det inte att fungera bra.

Pilotlågan inga problem men när jag släpper upp för att starta huvudbrännaren pustar den till och slocknar, som om den blåser ut lågan - och ja, jag har hållit nere startläget tillräckligt länge (i allt från sek till flera min samma res) i bland får jag den att brinna om jag har den lågt ställt typ 1-2.

Igår upptäckte jag märkningen ”24” på brännaren - vet någon vad det innebär?
Kan det vara 24 bar?

Kan det förklara problemen ovan när jag har 37 bar i systemet (gammal fransk grej :) - blir för hårt tryck att lågan blås ut?

Samtidigt har den suttit länge i bilen och borde fungerat - möjligen har de haft en 30 bar reduceringsventil tidigare och fått det att fungera men 37 blir för mycket? (För det går ju att tänja lite på bar-gränserna)

(Har sökt efter brännare på 24 bar men inte kunnat hitta någon - därför är jag osäker på vad märkningen innebär)

Har någon lite klok input


IMG_8342.jpeg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Allt ovan där det skrivs bar ska vara mbar.

Ja och varken 24 eller 37 är gångbart ens som mbar till gasol, det vill säga tusendelar av en bar.
30mbar i Sverige och vissa andra länder och 50mbar i äldre Tyska bilar bl. a.
Gammal fransk grej med 37 skriver du??
Det brukar sitta en liten plåt utvändigt nere på Truman's plåtkåpa, på höger sida där det står om rätt tryck och effekt m.m. kan den vara kvar montro.

M.v.h. JANKRO.
 

Hank

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
36534
Medlemskap
2024
Ja och varken 24 eller 37 är gångbart ens som mbar till gasol, det vill säga tusendelar av en bar.
30mbar i Sverige och vissa andra länder och 50mbar i äldre Tyska bilar bl. a.
Gammal fransk grej med 37 skriver du??
Det brukar sitta en liten plåt utvändigt nere på Truman's plåtkåpa, på höger sida där det står om rätt tryck och effekt m.m. kan den vara kvar montro.

M.v.h. JANKRO.
Tack för svar - Ja det står 37mbar i gasolskåpet så jag skaffade en sån reduceringsventil när jag köpte den gamla husbilen. Haft problem med värmaren hela tiden - kan det bero på det tror du, att jag kör 37mbar på en 30mbar Trumatic?
Är det så känsligt?

Har ett nytt kylskåp som fungerar bra på 37mbar trots specad för 30…

Får kanske testa med en 30mbar ventil
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Problem för alla brännare (gasol, bensin eller diesel) heter SOT utan att gå vidare mer detaljerat. Rätt blandning av syre och bränsle är en förutsättning för mindre problem, allt annat heter SOT som också visas i felkoder, dvs. ERROR kors & tvärs. Läs på hur man undviker sot i just din brännare så får du garanterat lägre framtida kostnader.
 
Toppen