• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumaproblem

F

F.d. 3353

Guest
Var ute på premiärtur i vår första husbil ( Burstner T604) över Påsk, mycket lyckat förutom ett irriterande problem. Första morgonen var det någon som bankade envetet på bilen ca 06.00, men vi hann inte se vem.

Andra natten började det banka till med enstaka bankningar under natten, sedan tre "bank" och till slut ca 12 bankningar på morgonkanten igen. Vi hade nu börjat inse att det beror på värmen, båda morgnarna var det ca -1 och värmen hade lagt av åtminstone ena natten.

Gör vi något fel, eller är det fel på Truman? Vi vill gärna sova lite mer på nätterna...

Ulla

Red.
Hittade just en gammal tråd med liknande problem (bankande kylskåp):
http://www.husbilsklubben.se/forums/t27806/
Kan det vara något liknande problem vi har, fast på Truman?
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Trumaproblem

När jag läser tråden om kylskåpet med ett liknande fenomen med smällar så skulle det kunna tyda på att det kommit skräp i "skorstenen". Kanske någon spindel eller insekt byggt ett bo i röret?
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Trumaproblem

Samma här, första natten lös den röda lampan som om gasolen skulle vara slut, vilken den inte var.
Andra natten bara slocknade den. Båda gångerna startade den omedelbart genom bara att sätta på den igen.
 
F

F.d. 1478

Guest
Sv: Trumaproblem

Kontakta truma eller aukt.verkstad. Det låter som att det är fel på tändmodulen.
 
Senast redigerad av en moderator:

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Trumaproblem

Vi hade ett känsligt kylskåp som lät en hel del och jag startade om det manuellt, sedan läste jag att man skall ha "vinterluckorna" på under +8 gr. Det stämde nog för de gånger vi råkade ut för störningar var det mellan +3 - +6-
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Trumaproblem

Tack för alla svar! Nu ska jag visa min totala okunskap - vad är vinterluckor/skorsten? Jag läste att skorstenen ska vara högre än biltaket, i så fall har vi ingen skorsten...

Ulla
 
Senast redigerad av en moderator:

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Trumaproblem

Hej!
Frågar man inte får man inget veta :spinny:

Vinterluckorna sätter du på utsidan bilen, över kylskåpsgallren. Dessa följde förhoppningsvis med bilen när du köpte den. (plastluckor av samma storlek som gallret/gallren)
Skorsten är precis vad det låter som.
Ett rör som leder ut avgaser från kyl, panna och andra gasolapparater.

/Thomas
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trumaproblem

Trumans skorsten behöver inte gå ut på taket - den sitter lika ofta på sidan (rund vit plastmojäng märkt Truma).
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Trumaproblem

Vi har haft liknande problem som JanneEkan beskriver. Vår panna stannade
flera gånger och den röda lampan lyste. Den gick inte att starta omedelbart för
felet var tydligen överhettning. När den svalnat en stund gick det att starta
igen.

Jag kontaktade Alde/Truma och fick förklaringen att fläkten som fördelar värmen
måste ha ett visst mått av tilluft och luftintaget ska vara ett visst antal cm2 in
till pannans utrymme. Jag upptäckte då att jag placerat ett par kängor så att
luftintaget blockerades. När jag undanröjt problemet gick pannan oklanderligt
hela vintern, men nu i påskhelgen krånglade den igen. Samma beteende som
tidigare men denna gång inget i vägen vid luftintagen. Så nu vet jag inte vad
orsaken är denna gång.
 
F

F.d. 1478

Guest
Sv: Trumaproblem

Luft som går in måste ut också. Har du kollat så att frånluftsventilerna är öppna?
Det kan också vara att värmekanalerna har fått sig en känga:twitcy: och är tillplattade.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Trumaproblem

Sent på natten, när vi var på Påskträffen på Skattegården, ruskade hustun på mig och sa att det var någon som bankade på bilen. Upp och kollade, ingen där - spöken?
Några nätter senare hörde jag "bankningarna" och tror att jag identifierade dem till värmaren, som försökte tända några gånger, sedan tyst och värmaren susade försiktigt.

Det är nog inget att oroa sig för - eller!

Lelle_22
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Trumaproblem

Bäste dräng.

Jag har kollat alla slangar och annat som kan påverka luftflödet. Inget som verkar fel.
Ska tillägga att bilen är en 07:a med Truma 6002. Det jag inte kan kolla själv är om
överhettningsskyddet är defekt. Jag fortsätter felsökningen.
 
F

F.d. 1478

Guest
Sv: Trumaproblem

Bäste dräng.

Jag har kollat alla slangar och annat som kan påverka luftflödet. Inget som verkar fel.
Ska tillägga att bilen är en 07:a med Truma 6002. Det jag inte kan kolla själv är om
överhettningsskyddet är defekt. Jag fortsätter felsökningen.

Hej, jag vet inte hur det är i ditt fall men det kan vara värt att nämna att när man har haft problem med att fläkten inte har startat med resultat att värmaren har blivit överhettad. Detta var ett problem som kom i samband med att man lanserade värmare med elpatron. Jag tycker det är märkligt om man inte nämnde detta i ditt samtal med Alde. En annan sak, hur vet du att värmaren stannar pga överhettning?

Röd lampa brukar som regel tyda på brist på gas. Har du kompositflaska och låg utetemp kan det uppstå isbildning i ventil eller regulator, är nivån låg i flaskan är det inte alls säkert att du får ut det sista. Vad har du för gas i flaskan? Butangas ger ofta störningar under 10 plusgrader, använd propan för att få bästa effekt och slippa driftstörningar.

Jag hade nog satsat på dålig gas eller tillförsel, om värmaren blir överhettad så brukar det lukta så illa om att man helst vill kasta ut den.

Har du kollat säkringar i värmaren samt återställning av överhettningsskyddet?
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Trumaproblem

Bäste dräng.

Jag ska försöka svara i tur och ordning på dina frågor/påståenden.

Jodå, fläkten går som den ska. Jag har ingen elpatron utan bara luft så det
är inte den typ av värmare du refererar till.

Jag vet inte, men tror, att det är p g a överhettning därför att den startar
alltid igen efter att den svalnat en stund.

Gasflaskan har varit full eller nästan full så det är inte det som är problemet.
T ex har aldrig kylen stannat och vi har även satt igång spisen för att kolla
gastillförseln.

Eftersom jag köper gas i Sverige förmodar jag att det är propan i stålflaskorna. Vi
övernattade t ex denna vinter med -16° utan att värmaren krånglade.

Det händer att det luktar (som om den var ny) från värmare när vi värmer
varmvatten till 60° men den har aldrig stannat i det läget.

Eftersom pannan går att återstarta efter en stund så har jag inte tyckt att
jag behövt kolla säkring eller återställning.

Alde/Truma kunde ju inte heller (med sin erfarenhet) ge mig något svar.

Jag tar tacksamt emot fler tips.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Trumaproblem

Hej! Inte så hävlig på värmare, men av din felbeskrivning så tolkar även jag det som ett värmeproblem. Överhettningsskyddet skall väl manuellt återställas, isf faller den felorsaken. Men värmerelaterade elfrånslag kan också härröras till glapp eller dålig kontakt. I det senare fallet ökar strömmen vilket i sig kan orsaka värmeutveckling. Glapp kan ju öka med värme och sluta när det blir kallare. Som sagt ingen hejare på Truma, men om det finns något i konstruktionen som kan passa in kan det kanske vara värt att checka? Hoppas detta kan ge någon form av hjälp.

Mvh Marita
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trumaproblem

Hej, vid lägre temperaturer kan du få isbildning i regulatorn, då blir gasflödet dåligt.
Eventuellt kommer det igenom tillräckligt för mindre förbrukare, men inte för pannan
som förbrukar betydligt mer. Truma har en speciell värmare till regulatorn, den heter
Eis-Ex.

MVH

Montreal
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1478

Guest
Sv: Trumaproblem

Bäste dräng.

Jag ska försöka svara i tur och ordning på dina frågor/påståenden.

Jodå, fläkten går som den ska. Jag har ingen elpatron utan bara luft så det
är inte den typ av värmare du refererar till.

Jag vet inte, men tror, att det är p g a överhettning därför att den startar
alltid igen efter att den svalnat en stund.

Gasflaskan har varit full eller nästan full så det är inte det som är problemet.
T ex har aldrig kylen stannat och vi har även satt igång spisen för att kolla
gastillförseln.

Eftersom jag köper gas i Sverige förmodar jag att det är propan i stålflaskorna. Vi
övernattade t ex denna vinter med -16° utan att värmaren krånglade.

Det händer att det luktar (som om den var ny) från värmare när vi värmer
varmvatten till 60° men den har aldrig stannat i det läget.

Eftersom pannan går att återstarta efter en stund så har jag inte tyckt att
jag behövt kolla säkring eller återställning.

Alde/Truma kunde ju inte heller (med sin erfarenhet) ge mig något svar.

Jag tar tacksamt emot fler tips.


Hmmm, nu börjar vi ringa in det. -16 grader och inga problem ? En fråga sitter skorstenen på taket eller sidan? Om den sitter på sidan, sover ni med öppet fönster?
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Trumaproblem

Ja, den sitter på sidan, men inte direkt under fönstret.
Nej, vi sover inte med öppet fönster.
De gånger pannan stannat har det varit några få plusgrader.

Jag funderar på om inte Marita är inne på rätt spår.
 
Toppen