• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma uppgradering

Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598
Medlemskap
2025
Har beställt och fått monterat en uppgradering av min Truma panna. Det är en CP plus panel, som enligt reklamen på ett enkelt sätt höjer komforten. För min del har det inneburit felsökning i verkstad och att systemet aldrig fungerat. Får numera ligga på golvet vid pannan och reglera värmen med de gamla reglagen. Den nya panelen sitter ovanför dörren och duger enbart som klocka. Panelen vill inte prata med det nya kretskortet i pannan utan det blir bara felkoder i försök att starta upp systemet. När nytt material ska skickas från Tyskland så får jag vänta ett par veckor innan det anländer.

Skräpet kostar ju runt 3000 kr plus arbete, vill varna andra för att lägga ut pengar på detta. Verkar inte alls tillförlitligt. Har frågat Truma om det monterat många paneler. Fick då svaret att det gjorts 100-tals gånger utan problem. Något jag verkligen betvivlar.
Finns det andra som har erfarenhet av uppgradering till CP plus?
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Truma uppgradering

Måste man byta kablar till enheten från värmaren?
Enligt Truma support så följer det med en kabel men det är samma som sitter i våra bilar = behöver inte bytas. Detta gör ju installationen betydligt enklare då man slipper dra om kablar som kan bara väldigt "dolda".
Det som tillkommer är en 12 volt matning som skall vara spänningssatt hela tiden, även när man stänger av elen med panelens vred.

Leif
 
Toppen