• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma uppgradering

Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598
Medlemskap
2025
Har beställt och fått monterat en uppgradering av min Truma panna. Det är en CP plus panel, som enligt reklamen på ett enkelt sätt höjer komforten. För min del har det inneburit felsökning i verkstad och att systemet aldrig fungerat. Får numera ligga på golvet vid pannan och reglera värmen med de gamla reglagen. Den nya panelen sitter ovanför dörren och duger enbart som klocka. Panelen vill inte prata med det nya kretskortet i pannan utan det blir bara felkoder i försök att starta upp systemet. När nytt material ska skickas från Tyskland så får jag vänta ett par veckor innan det anländer.

Skräpet kostar ju runt 3000 kr plus arbete, vill varna andra för att lägga ut pengar på detta. Verkar inte alls tillförlitligt. Har frågat Truma om det monterat många paneler. Fick då svaret att det gjorts 100-tals gånger utan problem. Något jag verkligen betvivlar.
Finns det andra som har erfarenhet av uppgradering till CP plus?
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Truma uppgradering

Har fått monterat CP-Plus i min Hymer hos Vinslövs Fritidscenter och jag är supernöjd både med montering och funktion, hur enkel som helst att manövrera, t.o.m. frun klarar detta nu.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Truma uppgradering

Fungerar kanonbra, och dels slipper man de gamla helt ologiska reglagen. Dessutom tycker jag det är lättare att justera värmen efter tempraturvisningen som sitter i CP plus, och dessutom går uppvärmningen snabbare, om man väljer Boost i en utkyld bodel. Så jag är nöjd så här långt...
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Truma uppgradering

Vi är också väldigt nöjda med den nya panelen. Jämn och fin värme och kanonbra att kunna sänka eller helt stänga av både värme och varmvatten på natten. Det sköts ju med klockinställning nu, inget fipplande som med de andra reglagen.
 
Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2598
Medlemskap
2025
Sv: Truma uppgradering

Tack för era inlägg. Då kan man ju känna sig lite hoppfull ändå. Just nu är bilen på verkstad och jag hoppas att man ska kunna hitta en panel som kan prata med pannan. Men eftersom det lyckats i några bilar så ska det väl kunna lyckas i min bil….
 

Åke W

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
11709
Medlemskap
2024
Sv: Truma uppgradering

Monterade själv för ett par månader sedan och är hur nöjd som helst. Felkoder, ja om man har aktiverat vattenuppvärmning utan att ha fyll varmvattenberedaren annars inga problem. (men det faller ju under SBS, skit bakom spakarna):spinny:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50421

Guest
Sv: Truma uppgradering

Är det någon som kan tipsa var man kan få TRUMA CP Plus uppgraderingen utförd i Göteborgstrakten?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50618

Guest
Sv: Truma uppgradering

Hej
Har beställt en CP plus panel..
Är det svår att installera den?

Hur vet man om man behöver byta styrkortet? Min bil är från 2011


Med vänlig hälsning,
Carl
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Truma uppgradering

Hej
Vi uppgraderade vår i Maj och har absolut inte haft något problem. Vi är jättenöjda och enklare hantering kan det knappast bli. Alltid perfekt temperatur, i alla fall inne i bilen. :yes:

//Sylvia
 
F

F.d. 50618

Guest
Sv: Truma uppgradering

Har nu fått CP plus panelel och ska kolla om jag har v5. styr kort.


Funderar dock om man inte skulle kunna montera en PTC fläkt som är ansluten till rör systemet.
Denna fläkt funderar jag att basera lösningen på.
Enclosure Heater SH 1000L - SH 220 - 1000L - Heaters with fan - Heating - Air conditioning - Products - ELMEKO GmbH + Co. KG

Har combi6 och saknar elvärme. Skulle vara gött att kunna ha lite underhållsvärme i bilen undervintern.

Vet ni om CP skulle kan styra en elfläkt?
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Truma uppgradering

Beträffande MicklenGbg, inlägg 17.

Att använda en PTC fläkt är rätt tänkt, men observera att just den fläkttyp du
länkat till, SH220, har enligt hemsidan motståndselement vilket är olämpligt.

Mvh Ulf
 
Toppen