• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma tvärdöd och stinker

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Husbilspremiär med förhinder i dag: Truma C3402 startade perfekt i luftvärmeläge, varmt o skönt. Fyller vatten och öppnar kranarna, det gurglar bekant i Truman när varmvattenberedaren fylls. Snart så...
Då lägger den av, först med tystnad och röd lampa. Gör många återupplivningsförsök utan resultat. Kopplar på 220 volt, det enda som händer är att det börjar lukta f-n och nu lyser inte ens den lilla röda lampan; värmaren är numera stendöd.
Tips på felsökning? Har ingen aning om var jag ska börja.
Bodelsbatterierna ger (2 x 90) 178-180.
Kylen går fint på gasolen, spisen likaså.
Inget skräp i skorstenen.
Hur kommer jag åt att inspektera fläkten?
Läst att kretskortet kan vara en anledning till strul, men kan man kolla det själv..?
Trumas egen felsökningsservice i bruksanvisningen ger jag inte mycket för.
Finns kanske bra länkar på nätet???
Tacksam för all hjälp !!

Robert Gahnfelt, Gotland
Hymer BC 544
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det är inte så svårt att öppna kåpan och titta och lukta men ta några foton
på spänningskablarna (längs ner till vänster) och märk upp med maskeringstejp på locket
och skriv vilken färg kablarna har och vart dom sitter innan.
Dom kan man sätta fel.
Men du kanske har kåpan åt fel håll så att du inte kommer åt den. Då blir det ju svårare.
Jag har den förmånen att ha värmaren i garderoben och på utsidan har jag en lucka.
Jag kan då kolla fläkten men samtidigt ha tillgång till kretskortet inifrån garderoben.

Synd att du inte bor närmare mej. Då hade jag kunnat hjälpa dej.
Jag har köpt på mej extra tyristorer om jag skulle träffa på någon som behöver ha den bytt.
Fläktar tror jag att Kämpes Husvagnsservice i Alvesta har kvar. Dom var jätte trevliga att ha att göra med.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Här finns det mer matnyttigt i min tråd.
Det finns fler trådar med bilder mm som du kan läsa om Truma C6002EH och liknande.
Din Truma är ju inte riktigt lika 6002EH men du får nog ett humm om vad det handlar om.
Du ser säkringen längst ner till vänster på en av bilderna på kretskortet.
Kolla gärna på den där kylaren jag har tagit loss. Sitter den snett eller ser konstig ut på annat sett så har denna blivit mycket varm
så att lödningarna släppt. Då har fläkten till bodelsluften troligen gått sönder. Du kan testa att snurra på fläkten lite försiktigt.
Är den svår snurrad så kommer den att dra så mycket ström att tyristorn i kylaren smälter och luktar bränd elektronik.
Fläkten kan vara OK också men då kan så mycket damm mm samlats i fläkten eller hela Truman göra att den går tungt.
Tack
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Husbilspremiär med förhinder i dag: Truma C3402 startade perfekt i luftvärmeläge, varmt o skönt. Fyller vatten och öppnar kranarna, det gurglar bekant i Truman när varmvattenberedaren fylls. Snart så...
Då lägger den av, först med tystnad och röd lampa. Gör många återupplivningsförsök utan resultat. Kopplar på 220 volt, det enda som händer är att det börjar lukta f-n och nu lyser inte ens den lilla röda lampan; värmaren är numera stendöd.
Tips på felsökning? Har ingen aning om var jag ska börja.
Bodelsbatterierna ger (2 x 90) 178-180.
Kylen går fint på gasolen, spisen likaså.
Inget skräp i skorstenen.
Hur kommer jag åt att inspektera fläkten?
Läst att kretskortet kan vara en anledning till strul, men kan man kolla det själv..?
Trumas egen felsökningsservice i bruksanvisningen ger jag inte mycket för.
Finns kanske bra länkar på nätet???
Tacksam för all hjälp !!

Robert Gahnfelt, Gotland
Hyer BC

Husbilspremiär med förhinder i dag: Truma C3402 startade perfekt i luftvärmeläge, varmt o skönt. Fyller vatten och öppnar kranarna, det gurglar bekant i Truman när varmvattenberedaren fylls. Snart så...
Då lägger den av, först med tystnad och röd lampa. Gör många återupplivningsförsök utan resultat. Kopplar på 220 volt, det enda som händer är att det börjar lukta f-n och nu lyser inte ens den lilla röda lampan; värmaren är numera stendöd.
Tips på felsökning? Har ingen aning om var jag ska börja.
Bodelsbatterierna ger (2 x 90) 178-180.
Kylen går fint på gasolen, spisen likaså.
Inget skräp i skorstenen.
Hur kommer jag åt att inspektera fläkten?
Läst att kretskortet kan vara en anledning till strul, men kan man kolla det själv..?
Trumas egen felsökningsservice i bruksanvisningen ger jag inte mycket för.
Finns kanske bra länkar på nätet???
Tacksam för all hjälp !!

Robert Gahnfelt, Gotland
Hymer BC 544
Bilcompaniet i Visby konstaterade att fläktmotorn tackat för sig (efter 16 år) och den måste bytas. Som tur var hade dom 1 (en !!) på lager. Nu funkar Truman igen och vi blev av med drygt 7000 kronor. Det får anses ok.
 
Toppen