• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma tvärdöd och stinker

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Husbilspremiär med förhinder i dag: Truma C3402 startade perfekt i luftvärmeläge, varmt o skönt. Fyller vatten och öppnar kranarna, det gurglar bekant i Truman när varmvattenberedaren fylls. Snart så...
Då lägger den av, först med tystnad och röd lampa. Gör många återupplivningsförsök utan resultat. Kopplar på 220 volt, det enda som händer är att det börjar lukta f-n och nu lyser inte ens den lilla röda lampan; värmaren är numera stendöd.
Tips på felsökning? Har ingen aning om var jag ska börja.
Bodelsbatterierna ger (2 x 90) 178-180.
Kylen går fint på gasolen, spisen likaså.
Inget skräp i skorstenen.
Hur kommer jag åt att inspektera fläkten?
Läst att kretskortet kan vara en anledning till strul, men kan man kolla det själv..?
Trumas egen felsökningsservice i bruksanvisningen ger jag inte mycket för.
Finns kanske bra länkar på nätet???
Tacksam för all hjälp !!

Robert Gahnfelt, Gotland
Hymer BC 544
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har du mätt upp batterispänningen på båda batterierna = från kopplade från varandra?
Luktar det ruttna ägg så dra ur sladden från husbilen omedelbart och öppna alla tänkbara luckor och dörrar
och gå ut därifrån en stund. Knallgas är väldigt farligt.
Har ett batteri sagt upp sig så kommer det i värsta fall att koka och lukta illa.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Så du har inte kollat på batterierna ens?
Problemet som du angav var ju att du satte i laddaren och sedan luktade det illa.
Jag hade illa lukt i bilen en dag. Vi städade ur avloppen mmmmmm utan att lukten försvann helt.
Då sa min sambo att det luktar ruttna ägg och då slog det mej att jag inte kollat batteribanken.
Jag har väldigt dåligt luktsinne så det var tur att hon till slut kom på "ruttna ägg" då kopplade min hjärna rätt. :twitcy:

Jag hade dubbla batterier och det ena stod o kokade när laddaren (230V) var inkopplad.
Processorer som mäter skall man inte lite på till 100% dom kan få en massa fel också. Ögon o näsa däremot är 100%.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Har för mig att det sitter en glassäkring i elboxen ( under det fyrkantiga locket på utsidan av Truman)
Leffe
Fick tid på verkstad den 28 april. "Vi hoppas att vi har delar hemma, värmaren är ju gammal och utgången..." var beskedet. Ny kostar minst 35 000 kronor. Hoppas det går att lösa, annars är ju bilen i princip skrotmässig; vem vill ha en husbil utan fungerande värme?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Fick tid på verkstad den 28 april. "Vi hoppas att vi har delar hemma, värmaren är ju gammal och utgången..." var beskedet. Ny kostar minst 35 000 kronor. Hoppas det går att lösa, annars är ju bilen i princip skrotmässig; vem vill ha en husbil utan fungerande värme?
truma ar enkla att renovera, "Utgangen modell" ar bara for att de vill salje en ny... samt att de kommer ge en skyhog offert for att reparera din....
Jag renoverade min gamla truma C6002 (samma som din i stort), ny flakt, nya brannare, ny avgasslang och solenoider, allt fanns att bestalla online for nagra hundralappar.

Jobbet i sig kraver kunskaper i att hantera en skruvmejsel och lasa en ritning...
har finns delar och ritningar att handla

Jag vill minnas att jag hade liknande problem nagongang.. testa att koppla bort all strom till den samt termostaten , jag fick bryta bade bodel och bil for att gora systemet helt spanningsfritt. darefter startade den igen. Men det som gav flest fel pa min var de bada solenoiderna (Magnet spolarna Nr 47 pa biden) som oppnar gasen till pannan, bytte dem sedan var den som ny...

1618921048554.png
Trumatic C 6002 + C 3402 Spare Parts



//Freddy
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
truma ar enkla att renovera, "Utgangen modell" ar bara for att de vill salje en ny... samt att de kommer ge en skyhog offert for att reparera din....
Jag renoverade min gamla truma C6002 (samma som din i stort), ny flakt, nya brannare, ny avgasslang och solenoider, allt fanns att bestalla online for nagra hundralappar.

Jobbet i sig kraver kunskaper i att hantera en skruvmejsel och lasa en ritning...
har finns delar och ritningar att handla

Jag vill minnas att jag hade liknande problem nagongang.. testa att koppla bort all strom till den samt termostaten , jag fick bryta bade bodel och bil for att gora systemet helt spanningsfritt. darefter startade den igen. Men det som gav flest fel pa min var de bada solenoiderna (Magnet spolarna Nr 47 pa biden) som oppnar gasen till pannan, bytte dem sedan var den som ny...
Visa bilaga 209063
Trumatic C 6002 + C 3402 Spare Parts



//Freddy
Tack, du ger mig hopp!!!
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
truma ar enkla att renovera, "Utgangen modell" ar bara for att de vill salje en ny... samt att de kommer ge en skyhog offert for att reparera din....
Jag renoverade min gamla truma C6002 (samma som din i stort), ny flakt, nya brannare, ny avgasslang och solenoider, allt fanns att bestalla online for nagra hundralappar.

Jobbet i sig kraver kunskaper i att hantera en skruvmejsel och lasa en ritning...
har finns delar och ritningar att handla

Jag vill minnas att jag hade liknande problem nagongang.. testa att koppla bort all strom till den samt termostaten , jag fick bryta bade bodel och bil for att gora systemet helt spanningsfritt. darefter startade den igen. Men det som gav flest fel pa min var de bada solenoiderna (Magnet spolarna Nr 47 pa biden) som oppnar gasen till pannan, bytte dem sedan var den som ny...
Visa bilaga 209063
Trumatic C 6002 + C 3402 Spare Parts



//Freddy
Problemet är förstås att man måste veta vad som är trasigt, men det kanske firman i Visby kan klura ut (för en rejäl kostnad...)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Här finns det mer matnyttigt i min tråd.
Det finns fler trådar med bilder mm som du kan läsa om Truma C6002EH och liknande.
Din Truma är ju inte riktigt lika 6002EH men du får nog ett humm om vad det handlar om.
Du ser säkringen längst ner till vänster på en av bilderna på kretskortet.
Kolla gärna på den där kylaren jag har tagit loss. Sitter den snett eller ser konstig ut på annat sett så har denna blivit mycket varm
så att lödningarna släppt. Då har fläkten till bodelsluften troligen gått sönder. Du kan testa att snurra på fläkten lite försiktigt.
Är den svår snurrad så kommer den att dra så mycket ström att tyristorn i kylaren smälter och luktar bränd elektronik.
Fläkten kan vara OK också men då kan så mycket damm mm samlats i fläkten eller hela Truman göra att den går tungt.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Här finns det mer matnyttigt i min tråd.
Det finns fler trådar med bilder mm som du kan läsa om Truma C6002EH och liknande.
Din Truma är ju inte riktigt lika 6002EH men du får nog ett humm om vad det handlar om.
Du ser säkringen längst ner till vänster på en av bilderna på kretskortet.
Kolla gärna på den där kylaren jag har tagit loss. Sitter den snett eller ser konstig ut på annat sett så har denna blivit mycket varm
så att lödningarna släppt. Då har fläkten till bodelsluften troligen gått sönder. Du kan testa att snurra på fläkten lite försiktigt.
Är den svår snurrad så kommer den att dra så mycket ström att tyristorn i kylaren smälter och luktar bränd elektronik.
Fläkten kan vara OK också men då kan så mycket damm mm samlats i fläkten eller hela Truman göra att den går tungt.
Stort tack. Vet just nu inte om jag ska ge mig in i Truman eller avvakta företagets felkoll senare i april. Behöver nog skaffa en multimeter i alla fall, tyx det.
 
Toppen