• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma SL3002 brinner konstigt ?

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Hejsan,

Jag är ganska ny i husbilsvärlden iallafall ny på trumas värmepanna på gasol(SL3002).
Om ni kikar/lyssnar på videon nedan, förra ägaren har inte använt värmaren på flera år och jag fick igång tändningen häromdagen.
Och den tänder bra och startar och håller lågan, men om man vrider upp termostaten så smäller det till och när det brinner så "brummar" det ganska rejält. vrider man ner termostaten lite så slutar det, men vrider man upp och den inte brinner på pilotlågan låter det ganska illa.

Kan det vara att brännaren är smutsig ? eller får den in för mycket luft som bidrar till detta ? eller funkar den som den skall ?



Tack på förhand & ha det gott
/Robin
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan,

Jag är ganska ny i husbilsvärlden iallafall ny på trumas värmepanna på gasol(SL3002).
Om ni kikar/lyssnar på videon nedan, förra ägaren har inte använt värmaren på flera år och jag fick igång tändningen häromdagen.
Och den tänder bra och startar och håller lågan, men om man vrider upp termostaten så smäller det till och när det brinner så "brummar" det ganska rejält. vrider man ner termostaten lite så slutar det, men vrider man upp och den inte brinner på pilotlågan låter det ganska illa.

Kan det vara att brännaren är smutsig ? eller får den in för mycket luft som bidrar till detta ? eller funkar den som den skall ?



Tack på förhand & ha det gott
/Robin

Den låter inte som den skall, normalt "brusar" den bara lite. När du vrider upp från pilotlågan till huvudbrännaren hörs det ett "boff"
det är normalt.
 

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Brinner övriga lågor korrekt?

Är arbetstrycket från reduceringsventilen det rätta?

Hu gammal är reduceringsventilen?

Pålle
Hej, Tack för tips, det kan nog va att jag har 30Mbar reduceringsventil, för testade spisen den brinner lite klent när båda lågorna är igång samtidigt. Dock är dokumentationen som är på Kylen och värmepannan inte synliga då de "suddats" ut genom åren, men kan vara värt att prova med en 50Mbar då den troligen är importerad från tyskland
 

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Hej, Tack för tips, det kan nog va att jag har 30Mbar reduceringsventil, för testade spisen den brinner lite klent när båda lågorna är igång samtidigt. Dock är dokumentationen som är på Kylen och värmepannan inte synliga då de "suddats" ut genom åren, men kan vara värt att prova med en 50Mbar då den troligen är importerad från tyskland
Hej igen,

Detta var nog problemet letade lite till och hittade nu en stor gul lapp att gasolapparaterna i detta fordon är avsedda för 50 mbar och jag har en 30mbar på just nu. skall byta detta.

Tack för tipset
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej, detta gjorde jag igår, och jag såg nu att jag har fel regulator på gasoltuben, så den ger för lite gasol för att driva sakerna i hubilen :)
Regulatorn missar vi ofta. Dels ska den vara gjord för rätt tryck, sedan ska den vara max 10 år gammal. Det är synd att en så pass billig detalj ska få ställa till så mycket problem. Men tack för god återkoppling Bobbsan! Det gör många med mig glada! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Regulatorn missar vi ofta. Dels ska den vara gjord för rätt tryck, sedan ska den vara max 10 år gammal. Det är synd att en så pass billig detalj ska få ställa till så mycket problem. Men tack för god återkoppling Bobbsan! Det gör många med mig glada! :)

Och den skall ha tillräckligt flöde, speciellt om man använder husbilen även på de kallare årstiderna.
 

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Hey,

Bytte till 50Mbar igår, nu brinner gasolspisen bättre.
Men Truma pannan betedde sig lika konstigt ändå.. och nu vill den inte starta igen, när jag vrider på den hör jag hur det klickar som om att den får en gnista, men kollar jag in i ”fönstret” ser jag ingen gnista alls, och den vill inte tända lågan.

Ha det gott/ Robin
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hey,

Bytte till 50Mbar igår, nu brinner gasolspisen bättre.
Men Truma pannan betedde sig lika konstigt ändå.. och nu vill den inte starta igen, när jag vrider på den hör jag hur det klickar som om att den får en gnista, men kollar jag in i ”fönstret” ser jag ingen gnista alls, och den vill inte tända lågan.

Ha det gott/ Robin
Vrider du upp och trycker ned reglaget samtidig?
 
Toppen