• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma s3002

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, dom flesta här har problem med att man inte får värme, för mig är det tvärtom, min går aldrig ner på Lilla lågan. Har försökt att flytta termostaten emot värmaren, men ingen framgång, Jankro hade en bild där han flyttade termostaten upp till vänster, tråden ifrån min termostat är bara 10cm lång.
När termostaten är nöjd, vad händer då, stänger den ner gasvredet eller??, den tänder å brinner för fullt hela tiden, vad ska jag byta.
Tacksam för svar. Gusta
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen, ja jag skrev ju hårfön till slut :msn_tongue: för det handlar väl om att få upp den max i förti/femti grader och inte mer för då skall ju absolut något ha reagerat.

Ja känslokroppen sitter helt rätt på de vanliga värmarna nere i plåtklykan för att känna av rumstemperaturen och kapillärröret räcker ju inte längre än dit.
Men de värmare som det gamla inlägget som Gusta läst, handlar som sagt om är när bl. a. bengtic hade problem med sin värmare som original hade el-element monterade, ett på utsidan och ett på insidan av av själva stora aluminiumkroppen med flänsarna. Den hade inte den vanliga avkännaren utan på den är kapillärröret uppåt metern långt och avkännaren sitter högst upp/över hela värmaren och känner mera av att tempen inte blir för hög i själva kaminen (om både gasol och el är på samtidigt så ger den uppåt 6kW inne i plåtlådan) och det blir för hett helt enkelt, så gasolen skall dra ner tidigt så elen får göra största jobbet. Det säkerhetstänkandet gör att det är svårt att få dem att ge vettig rumstemperatur vid enbart gasol, för att värmen högst uppe i plåtlådan gör att den går ner på pilotlåga för tidigt även när man bara använder gasolen. Om man skall få de kaminerna att funka vettigt så måste man flytta på avkännaren till ena sidan av kaminen i stället för högst upp, annars så går det inte bra helt enkelt.

Normala placeringen av termostaten på värmare utan el-element #1.
Originalplacering av termostaten med originalmonterade el-element #2.
Placering av termostaten för att det skall funka skapligt ok. #3.
Visa bilaga 210306
Original el-elementen, ett på framsidan och ett likadant på baksidan, och kapillärröret räcker runt hela värmaren från reglaget vid ettan och bort till trean.

M.v.h. JANKRO.

Förresten heter inte de här värmarna SL någonting, föregångare till S3002/S5002, det satt en sådan i vår bil när vi köpte den jag tror den hette SL5000K där K står för husbilsvärmare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
(((((Gusta(((((Hej, men när jag flyttade termostaten emot brännkammaren på höger sida, då borde den väl stänga ner till pilotlåga.har du Hymern kvar Jankro. Hur varm blir plåtkåpan med pilotlåga, går automatfläkten ner i varv.))))))
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, ja HYMER'n lever vidare och så får det nog bli, om jag inte får för mig att köpa en sommarstuga på hjul i stället...d.v.s. en rätt stor rackare.... men. men. och då måste man ju ha ännu större brännare till värmen :p.
Det är lite svårt att säga hur varmt det blir med enbart pilotlågan eftersom lågan automatiskt går upp när det behövs även om man ställer vredet på bara 1'an för att få så lite värme som möjligt. Att låsa lågan till enbart pilotlåga går ju normalt inte.
Men pilot lågan räcker nog inte ensam till så mycket även om den är större än pilotlågor normalt är, och fläkten vill nog inte varva mer än något av de lägsta stegen.

Problemet med om du tänkt att ev. köra med pilotlåga på prov med värmaren genom att hålla vredet nertryckt hela tiden på något sätt är.....
När man tänder pilotlotlågen och därmed "startar den" genom att hålla ner vredet så kör man bypass på ventilen som stänger av gasolflödet om lågan slocknar genom att blåsas ut eller av annan anledning.
Normalt då så sätter tändgnistan igång direkt för att starta om lågan, men om lågan inte tänds igen av någon anledning så stänger avkänningen (som inte längre känner av värmen från lågan) av gasolflödet efter kanske ca. 20 sek.
Om du då har spärrat vredet i nederläget för att tvinga fram pilotlåga hela tiden så är funktionen som stänger av gasolen om lågan slocknar/blåses ut m.m. bypassad hela tiden och gasolen fortsätter att flöda ut även om lågan inte tänds om, visserligen bara flödet ur lilla pilotbrännaren men inte något bra alls att ha bypassat. På ren svenska, kan vara livsfarligt beroende på vart gasolen som är tyngre än luft "flyter" iväg

Du kanske har sett en bild innan men här har du skillnaden på pilotbrännaren och stora lågans brännaryta.
TRUMA brännare.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så ser inte S3002/S5002 värmarna ut med Ultraheat eltillsats, där sitter el-elementen bara på baksidan.
Hejsan, den här varianten som man får bråka med och flytta termostaten på är ju en väldigt tidig elkonvertering av Truman. Den satt original i en del bilar vet jag.
Jag vet också av ett inlägg här för länge sedan att elsatsen med två elpatroner fanns att köpa för eftermontering och då följde den här lite annorlunda termostaten med långt kapillärrör med i satsen, och det fanns viktiga instruktioner/mått på exakt var den skulle placeras i uppkant av Truman.
Tyvärr så innebär ju den säkerhetsgrejen mot överhettning att pannan drar ner för tidigt även om man bara använder gasolen som värme.
Även om man kan ha både el och gasol på samtidigt så hade nog ett vred för gasol eller el varit en bättre säkerhetsvariant än en tokig placering av termostaten som inte fungerar bra tillsammans med enbart gasol, och egentligen känner av tempen inne i pannan och inte tempen i rummet. Men om man flyttar på den och och justerar lite så funkar det riktigt skapligt ändå, fast lite av säkerheten mot överhettning är ju ändrad så man bör nog efter flytten använda el eller gasol.

M.v.h. JANKRO.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Om vi säger så här, säkerhet som du nämner,, jag har hela tiden tyckt att den blir alldeles för varm.Om jag satsar på en ny ventil,2300kr,om det är 15-16 gr+ ute,kan jag då ha på pannan hela tiden, eller blir det för varmt.

Om inte det funkar, då tycker jag att hela idén är borta,annars ska man stänga av den hela tiden, och på igen, var det Bengtic som körde utan fläkt,skulle jag aldrig göra ,Hymern är ju 7,4m lång, fläkten behövs,o inte bara det, pannan får ju inte bli idiot varm.

Om allt fungerar,jag vrider ner den på ettan, då ska den inte bli för varm, Glad att du hänger på Jankro.
Kan jag byta ventilen utan att ta ut hela pannan ??.Alla förslag är välkomna.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, så bra grattis, sorry såg aldrig ditt sista inlägg #24, och fråga tyvärr.
Meckandet har ju löst sig, och om det är kallt ute så det behövs allt från lite undehållsvärme under natten till rätt mycket om t.o.m. snöfallet drar in så skall det (även om man får lära sig lite vartefter var vredet bäst skall stå) inte vara något problem med att värmaren blir för varm.
En kombination av termostaten som drar ner lågan till pilot, och fläktens flertal steg i automatläge för att blåsa ut skapad värme håller ordning på det hela.
Man får bara lära sig lite om lagomläget på vredet vid olika utekyla för bara typ runt +14° ute kräver troligen inte riktigt samma läge på vredet som ex. -8° ute.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, i Lördags var det ca 14 på natten, ställde den på 6,fungerade perfekt, pannan blev knappt varm höll ca 20 ge. Får se längre fram, vi campar aldrig på vintern, det blir nog bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det var jag som körde truman på gasol utan fläkt, jag hade ju eltillsatsen med långa kapillärröret som jag flyttade ner mot golvet samtidigt tog jag bort lite av plåtkåpan framför givaren så att den skulle känna av rummets temp. Hade svårt att få den gå upp i värme. sprayade 556 på axeln till ventilen sen tog jag bort synglaset och använde en liten ångspruta. Det blev betydligt bättre men det var lite vågat eftersom jag ju körde fram och tillbaka till spanien mitt i vintern. Men bilen är ganska fyrkantig och öppen och välisolerad. Fläkten stör mej ibland eftersom det låter om den när den ändrar varv. Min brännare går nästan aldrig på full låga den verkar ändra lågan kontiunerligt efter temperaturen inte till och från som en del skriver.
 
Toppen