• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma s3002

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, dom flesta här har problem med att man inte får värme, för mig är det tvärtom, min går aldrig ner på Lilla lågan. Har försökt att flytta termostaten emot värmaren, men ingen framgång, Jankro hade en bild där han flyttade termostaten upp till vänster, tråden ifrån min termostat är bara 10cm lång.
När termostaten är nöjd, vad händer då, stänger den ner gasvredet eller??, den tänder å brinner för fullt hela tiden, vad ska jag byta.
Tacksam för svar. Gusta
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, dom flesta här har problem med att man inte får värme, för mig är det tvärtom, min går aldrig ner på Lilla lågan. Har försökt att flytta termostaten emot värmaren, men ingen framgång, Jankro hade en bild där han flyttade termostaten upp till vänster, tråden ifrån min termostat är bara 10cm lång.
När termostaten är nöjd, vad händer då, stänger den ner gasvredet eller??, den tänder å brinner för fullt hela tiden, vad ska jag byta.
Tacksam för svar. Gusta

Det låter som att gasventilen hänger sig, du kan pröva att ta av kåpan och rengöra ventilen där reglerstången går in, där brukar samla sig en hel del skräp. Dammsug och blås rent och smörj därefter med lite WD40 och gymnastisera den lite, den skall gå lätt upp och ned när du trycker.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja den fungerar,men det verkar som den inte stänger ner när det behövs, till. pilotlåga

Det värmer en del, vid den här årstiden behöver du knappt mer, du kör väl fläkten på auto samtidigt, de här pannorna har ju ingen vanlig
termostat utan fläktens automatik kompletterar regleringen genom att öka och minska luftflödet.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Egentligen inget, vill jag den ska brinna sakta måste jag skruva ner så den nästan slocknar, undrar om det är gasolventilen i alla fall, dom är ju inte billiga
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Egentligen inget, vill jag den ska brinna sakta måste jag skruva ner så den nästan slocknar, undrar om det är gasolventilen i alla fall, dom är ju inte billiga

Har du gjort ren ventilen noggrant och smörj den som jag skrivit tidigare? Tuben till kapillärröret skall sitta i fästen innanför kåpan, då känner den av temperaturen på inkommande luft och reglerar gasen efter det. Sedan reglerar fläkten luftgenomströmningen efter temperaturen som kommer från pannan om fläktreglaget står på autoläge (A).
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jankro hade en bild där han flyttade termostaten upp till vänster, tråden ifrån min termostat är bara 10cm
Tacksam för svar. Gusta
Hejsan, det kanske inte framgick helt, men de som man kan flytta runt termostaten på, och som har ett långt kapillärrör är de pannor som har inbyggda elpatroner från början. De har extra säkerhet mot att bli för varma om man har både el och gasol på samtidigt. Problemet med dem är oftast att de stänger ner för tidigt även om man bara kör på gasol, för de känner mera av tempen i pannan än tempen vid golvet där avkännaren normalt sitter och därför får/kan man flytta runt dem för att få lagom effekt på termostaten.

Du har fått det mesta i info redan, jag bara tänkte på om avkänningen helt enkelt har läckt så det inte blir något tryck i den vid värme och då inte drar ner lågan.
När den brinner fullt vid en hög siffra på vredet. Går den ner på pilotlåga om du trycker ner vredet ?
Gör den det så är det risk att det inte finns något kvar i tempavkänningen som utvidgar sig och drar ner lågan.
Blås på patronen med en varmluftpistol.....nej en hårfön skall räcka gott. Om lågan inte går ner av den värmen på patronen så är det nog risk att avkänningen är tom på "utvidgningsgas".

Funktionen är ju lite olika om man trycker ner vredet för att få pilotlåga för då kör man bypass på avkänningen som stänger gasflödet om lågan inte brinner, men jag är ganska säker på att det delvis är samma delar som rör sig och drar ner lågan när termostaten är nöjd och då skall trycka på.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, det kanske inte framgick helt, men de som man kan flytta runt termostaten på, och som har ett långt kapillärrör är de pannor som har inbyggda elpatroner från början. De har extra säkerhet mot att bli för varma om man har både el och gasol på samtidigt. Problemet med dem är oftast att de stänger ner för tidigt även om man bara kör på gasol, för de känner mera av tempen i pannan än tempen vid golvet där avkännaren normalt sitter och därför får/kan man flytta runt dem för att få lagom effekt på termostaten.

Du har fått det mesta i info redan, jag bara tänkte på om avkänningen helt enkelt har läckt så det inte blir något tryck i den vid värme och då inte drar ner lågan.
När den brinner fullt vid en hög siffra på vredet. Går den ner på pilotlåga om du trycker ner vredet ?
Gör den det så är det risk att det inte finns något kvar i tempavkänningen som utvidgar sig och drar ner lågan.
Blås på patronen med en varmluftpistol.....nej en hårfön skall räcka gott. Om lågan inte går ner av den värmen på patronen så är det nog risk att avkänningen är tom på "utvidgningsgas".

Funktionen är ju lite olika om man trycker ner vredet för att få pilotlåga för då kör man bypass på avkänningen som stänger gasflödet om lågan inte brinner, men jag är ganska säker på att det delvis är samma delar som rör sig och drar ner lågan när termostaten är nöjd och då skall trycka på.

M.v.h. JANKRO.

Man skall nog inte överdriva det där med att värma på känselkroppen, det är ju avsedd att reagera på rumstemperatur kanske mellan -30 och +30 grader ungefär, finns väl risk att systemet tar skada om man värmer för bra.
F.ö. är jag fortfarande fundersam kring dina tankar att flytta runt känselkroppen, det känns som att den sitter helt rätt i nederkant på kåpan där
rumsluften strömmar in och att den därigenom justerar gastillförseln efter det för att ge en jämn temperatur, sedan sköter fläkten resten.
på vår panna sitter den på originalplatsen, och det har fungerat mycket bra i alla utetemperaturer som vi har använt pannan i från ca -25 till
drygt +20 grader.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja jag skrev ju hårfön till slut :msn_tongue: för det handlar väl om att få upp den max i förti/femti grader och inte mer för då skall ju absolut något ha reagerat.

Ja känslokroppen sitter helt rätt på de vanliga värmarna nere i plåtklykan för att känna av rumstemperaturen och kapillärröret räcker ju inte längre än dit.
Men de värmare som det gamla inlägget som Gusta läst, handlar som sagt om är när bl. a. bengtic hade problem med sin värmare som original hade el-element monterade, ett på utsidan och ett på insidan av av själva stora aluminiumkroppen med flänsarna. Den hade inte den vanliga avkännaren utan på den är kapillärröret uppåt metern långt och avkännaren sitter högst upp/över hela värmaren och känner mera av att tempen inte blir för hög i själva kaminen (om både gasol och el är på samtidigt så ger den uppåt 6kW inne i plåtlådan) och det blir för hett helt enkelt, så gasolen skall dra ner tidigt så elen får göra största jobbet. Det säkerhetstänkandet gör att det är svårt att få dem att ge vettig rumstemperatur vid enbart gasol, för att värmen högst uppe i plåtlådan gör att den går ner på pilotlåga för tidigt även när man bara använder gasolen. Om man skall få de kaminerna att funka vettigt så måste man flytta på avkännaren till ena sidan av kaminen i stället för högst upp, annars så går det inte bra helt enkelt.

Normala placeringen av termostaten på värmare utan el-element #1.
Originalplacering av termostaten med originalmonterade el-element #2.
Placering av termostaten för att det skall funka skapligt ok. #3.
Värmare.jpg
Original el-elementen, ett på framsidan och ett likadant på baksidan, och kapillärröret räcker runt hela värmaren från reglaget vid ettan och bort till trean.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen, ja jag skrev ju hårfön till slut :msn_tongue: för det handlar väl om att få upp den max i förti/femti grader och inte mer för då skall ju absolut något ha reagerat.

Ja känslokroppen sitter helt rätt på de vanliga värmarna nere i plåtklykan för att känna av rumstemperaturen och kapillärröret räcker ju inte längre än dit.
Men de värmare som det gamla inlägget som Gusta läst, handlar som sagt om är när bl. a. bengtic hade problem med sin värmare som original hade el-element monterade, ett på utsidan och ett på insidan av av själva stora aluminiumkroppen med flänsarna. Den hade inte den vanliga avkännaren utan på den är kapillärröret uppåt metern långt och avkännaren sitter högst upp/över hela värmaren och känner mera av att tempen inte blir för hög i själva kaminen (om både gasol och el är på samtidigt så ger den uppåt 6kW inne i plåtlådan) och det blir för hett helt enkelt, så gasolen skall dra ner tidigt så elen får göra största jobbet. Det säkerhetstänkandet gör att det är svårt att få dem att ge vettig rumstemperatur vid enbart gasol, för att värmen högst uppe i plåtlådan gör att den går ner på pilotlåga för tidigt även när man bara använder gasolen. Om man skall få de kaminerna att funka vettigt så måste man flytta på avkännaren till ena sidan av kaminen i stället för högst upp, annars så går det inte bra helt enkelt.

Normala placeringen av termostaten på värmare utan el-element #1.
Originalplacering av termostaten med originalmonterade el-element #2.
Placering av termostaten för att det skall funka skapligt ok. #3.
Visa bilaga 210306
Original el-elementen, ett på framsidan och ett likadant på baksidan, och kapillärröret räcker runt hela värmaren från reglaget vid ettan och bort till trean.

M.v.h. JANKRO.

Så ser inte S3002/S5002 värmarna ut med Ultraheat eltillsats, där sitter el-elementen bara på baksidan.
 
Senast ändrad:

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, men när jag flyttade termostaten emot brännkammaren på höger sida, då borde den väl stänga ner till pilotlåga.har du Hymern kvar Jankro. Hur varm blir plåtkåpan med pilotlåga, går automatfläkten ner i varv.
 
Senast ändrad:
Toppen