• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma s 3002 brinner dåligt.

F

F.d. 27178

Guest
Hei bobilvenner.
Jeg har en Truma s3002 som varmer veldig dårlig, den tenner veldig lett, men det går ikke ann og regulere flammen. Når jeg ser på flammen er den like stor på brenneren som på pilot flammen. Det skjer ingenting når jeg skruer opp til max, den brenner på veldig svakt. Den tidligere eieren av bobilen sa at han aldrig hadde brukt varmeren på de 7 årene han hadde bilen. Er det noen som har gode forslag til løsning,
Med vennlig hilsen
Gunni.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma s 3002 brenner dårlig.

Hej Gunni. Kanske jag missförstår, men om du inte får större låga än pilotlågan någon gång så låter det som det kärvar nere i reglaget/vredet.
Lite beroende på årsmodell på värmaren men....

För att tända lågan och få gas förbi tändsäkringen så skall man vrida på vredet till lämplig siffra och sedan trycka ner vredet för att kunna tända pilotlågan.
När man sedan släpper trycket på vredet, (vänta ca. fem/tio sekunder så tändsäkringen hinner slå till,) skall vredet glida upp ca. 1 cm. och då tänds huvudlågan som först, och fortsätter att brinna tills termostaten är nöjd med värmen och då reglerar ner lågan till pilot igen. Lågan är alltså inte steglös utan har bara två lägen, pilot eller fullt klös, och numreringen på vredet är bara inställning av termostatens till och från läge. (Man får lära sig vilken siffra som ger lagom temp i bilen.)

Jag tycker det låter som vredet sitter fast i det nedre tryckläget och inte fjädrar upp när du släpper det.
Om så är fallet så prova med att dra vredet uppåt fem/tio sekunder efter att pilotlågan har tänds, för att kolla att funktionen finns.
Om stora lågan då tänds, så får du smörja upp mekanismen där vredets axel går in i regulatorn. Det måste funka och röra sig lätt för säker funktion, annars fungerar inte automatiska gasavstängningen om lågan skulle blåsas ut och omtändning av lågan inte sker. Visserligen så "rinner" gasolen ut och bort under bilen om allt är ok. men ändå onödigt.

Plocka bort skyddsplåten och smörj med någon teflonspray där axel 18 går in i vridreglageenheten 21, och tryck, drag och vrid tills vredet lätt fjädrar upp av sig självt.

s3002.jpg

Smörj med helst någon teflonspray överst vid svarta plasten på prylen till höger, där axeln träs in.
S3002spares_lge.jpg

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Truma s 3002 brenner dårlig.

Takk til JANKRO for svar.
Vredet kommer opp etter at varmeren er startet, alt virker og være OK. Jeg gjorde som følgende: Utetemp. 12,4gr., temp.i bilen var 13,1gr. startet ovnen ,satt viften på max, termostat på 6. Etter 30minutter er temperaturen i bilen15,0gr. Ovnen brenner hele tiden, den går ikke til bare pilot. Jeg synes det er veldig liten økning i temperaturen med bare 1,9gr. etter 30 minutter. Bilen er en Fiat Ducato 2,8idtd, 2000mod. 5,91m. Alkove. Det kommer varme ut av ventilene, mer varme nærmere ovnen,men det er ikke mye.
Med vennlig hilsen
Gunni.
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Truma s 3002 brenner dårlig.

Har du inte 2 lägen på fläkten. På min finns det 2. Övre läget kan man ställa fläkten manuellt. Det undre läget ställs fläkten in automatiskt. Prova detta läge och låt pannan gå i några timmar.
Ha det
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma s 3002 brinner dåligt.

Hej igen Gunni. Det var ju bra att vredet fjädrar upp och är ok.

Det borde nog hända lite mer med tempen på 30 min. för brännaren är på nära 4000W. när den brinner fullt på gasol. Visserligen skall man tänka på att i en helt utkyld bil så är det ca. 20 m³ luft och minst 1 ton bostadsinredning som skall värmas upp innan värmaren kan få lugna ner sig, och bara underhålla värmen.

Frågan är om du får fullt klös på stora lågan. Om man tittar ner genom synglaset när pilotlågan har tänds så skall man tydligt se när man släpper upp vredet att lågan flammar upp kraftigt då stora lågan tänds. Om det syns dåligt genom glaset kan man plocka bor det och torka rent så man ser bättre.

Eftersom brännaren inte varit använd på sju år så finns ju möjligheten att något bråkar.
Brännaren är som ett nät som delvis kan vara täppt. Det kan ju även vara regulatorn/termostaten på bilden ovan som inte släpper fram tillräckligt med gas om den kärvar.
Det kan även vara tryckregulatorn på gasoltuben som strular med flödet. Det brukar gå att kolla. Om du har värmaren igång och samtidigt startar två lågor på spiseln så ser man om de får för lite gas och brinner smått.

Mmmm....:), kolla även så att alla varmluftslangarna som är är dragna från värmaren inte är avspruckna, och att de hänger samman i alla skarvar och Y-kopplingar under bänkar och skåp, så värmen inte läcker ut där man inte märker av den.

Har bilen varit här uppe i Norden sedan den var ny. Om den är efterimporterad så händer det ibland att gasolbrännarna är tillverkade för en regulator på 50 mbar. men att den blivit utbytt mot en på 30 mbar. och då blir det dålig effekt på brännarna.

Som sagt lite svårt att avgöra, men den verkar nog ge för lite värme.

M.v.h. JANKRO.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Truma s 3002 brinner dåligt.

Osäker om jag minns rätt, men har inte lågan 2 lägen? Dels "normalläget" och sedan ett "fulltös-läge" när uppvärmningen ska gå snabbt (styrs av termostaten). Plus pilotlågan förstås.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Truma s 3002 brinner dåligt.

Hade samma problem med min Frankia -94 importerad 2006, den visade sig ha en regulator på 29 mB fast det satt en dekal att det skulle vara 50mB! Kolla också vad det står på typskylten på värmaren. Med 50mB regulator blev det en amman fart på pannan! Dessutom fungerade spisen bättre!
Svar sent omsider..
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Truma s 3002 brinner dåligt.

hei bobilvenner.
Takk for alle gode svar som jeg har fått fra dere.
Temp ute er 9,4gr. men jeg sitter godt og varmt i bobilen og skriver dette. Det virker som om varmeren må brukes for at den skal fungere optimalt. jeg har brukt varmeren hver dag og det ser ut til at den varmer bedre for hver dag. Jeg har brukt både manuell og automat og det ser ut til og fungere bra. Jeg hadde fyr på alle bluss(3 stk)uten at det virket inn på flammen i ovnen. Til dere som tar dere tid til og hjelpe andre som har problemer, TUSEN TAKK.
Med vennlig hilsen
Gunni. ;):D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma s 3002 brinner dåligt.

Osäker om jag minns rätt, men har inte lågan 2 lägen? Dels "normalläget" och sedan ett "fulltös-läge" när uppvärmningen ska gå snabbt (styrs av termostaten). Plus pilotlågan förstås.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Esbjörn, jag måste erkänna att jag inte är helt säker men jag har uppfattningen att det inte är "klickläge" mellan pilot och fullåga utan att det verkar att smyga mellan skiftning av lågorna. Jag tror även att skiftiden minskade betydligt när jag servade upp, smörjde min regulator. Kan det montro vara långsamt/kärvande skifte som upplevs som mellanlåga ?

M.v.h. JANKRO.
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Sv: Truma s 3002 brinner dåligt.

Hade samma problem med min Frankia -94 importerad 2006, den visade sig ha en regulator på 29 mB fast det satt en dekal att det skulle vara 50mB! Kolla också vad det står på typskylten på värmaren. Med 50mB regulator blev det en amman fart på pannan! Dessutom fungerade spisen bättre!
Svar sent omsider..
Hej, gammal tråd men gångbar försöker få min Trumatic SL3002 att ge värme med 230v men bara luft kommer. Har lyckats en gång känna värme. Är det likadant när man kör med El och A på ratten sen ställa in tex 25° och vänta nån timme innan den blåser varmt? Hur blir den varm utan gas? Mvh Anders
 

Bilagor

  • Screenshot_20230715_133214_Drive.jpg
    Screenshot_20230715_133214_Drive.jpg
    963,4 KB · Visningar: 7

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, gammal tråd men gångbar försöker få min Trumatic SL3002 att ge värme med 230v men bara luft kommer. Har lyckats en gång känna värme. Är det likadant när man kör med El och A på ratten sen ställa in tex 25° och vänta nån timme innan den blåser varmt? Hur blir den varm utan gas? Mvh Anders
Är den utrustad med eltillsats? Det var inte standard.
Den ser ut såhär: Truma Ultraheat 230 v
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja ITV eltillsats från ingenjörsteknik Växjö för luftburen värme

Den är ju en helt annan sak, den har egentligen inte något med pannan att göra, utom att pannans fläkt behövs för att fördela värmen i bilen.
Jag hoppas det finns någon här som kan hjälpa dej att att få igång den, om du har tur hör någon snart av sig! :)
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Den är ju en helt annan sak, den har egentligen inte något med pannan att göra, utom att pannans fläkt behövs för att fördela värmen i bilen.
Jag hoppas det finns någon här som kan hjälpa dej att att få igång den, om du har tur hör någon snart av sig! :)
Nu hoppas den igång fint satte termostaten på 30° och höjde fläkthastigheten och termostaten på A 1
 

Bilagor

  • 20230715_183946.mp4
    91,2 MB · Visningar: 0
Toppen