• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Truma krångel

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Hej, jag har fått ett fel meddelande på min Truma display som heter W 17 H, Jag har läst felmeddelandes beskrivning och den vill att jag ska fylla varmvattenberedaren. Jag har varmvatten och som jag förstår det så finns det vatten i beredaren mitt varnings meddelandet kommer tillbaka. När jag stänger av pannan så går den en lång stund som om den skulle vilja kyla ner. Är det något jag har missat? Så här står det: W 17 H - Sommardrift med tom vattenbehållare - Koppla från värmaren och låt den svalna. Fyll vatten i boilern. Tacksam för all hjälp i frågan.
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Det finns inga skruvar på panelen kan man bara lirka bort den. Finns det något annat sätt att nollställa panelen utan att skruva ner den. programmera om lät komplicerat men det är inställningarna som ska läggas in igen. Ja det är Truma CP plus inet, Tack för eran hjälp.
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Det finns inga skruvar på panelen kan man bara lirka bort den. Finns det något annat sätt att nollställa panelen utan att skruva ner den. programmera om lät komplicerat men det är inställningarna som ska läggas in igen. Ja det är Truma CP plus inet, Tack för eran hjälp.
Du behöver inte göra några inställningar. Du behöver inte programmera om den. Följ anvisningarna i manualen

 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Panel har varit strömlös, efter ett par timmar kom problemet upp igen. Jag har vatten i varmvattenbehållaren. Finns det någon som har ett tips om vad det kan vara för fel. Lite jobbigt när värmen strular då jag bor i husbil heltid.
 
Senast ändrad:

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Synd att det inte löste sig . Men jag har ett annat förslag öppna frostspärren , töm vattnet i Truman , öppna varmvattenkranen så den pumpar riktigt tom . Slå av all ström, stäng frostspärren , slå på ström , vänta tills det kommer kall vatten i varmvattenkranarna innan du stänger dessa . Slå på panelen sätt på vilken grad varmvatten du vill ha !
Lycka till Leffe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Läste på en engelsk sida om en som hade samma problem. Efter mycket felsökning på flera verkstäder så konstaterade Truma att pannan förmodligen frusit någon gång så den blivit deformerad och kommit i kontakt med ett vattenrör.

We finally have a diagnosis. The clever man at Truma has found the boiler has been frost damaged which has caused the boiler to deform and touch the water pipes so causing it to overheat.
Costly repair of £750 or a serviced exchange unit with guarantee for £800. We are going for the exchange unit to have the comfort of the guarantee.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En annan lösning från en tysk sida:
Under min vintersemester lossnade en varmluftsslang från min Truma Combi 6E i "värmeskåpet".
Eftersom slangen fortfarande låg på den märkte jag inte att den var av eftersom luft var överallt.
Och eftersom garderoben alltid är väldigt varm så märkte jag inte att den antagligen blev varmare än vanligt.
Vid någon tidpunkt kom dock bara kall luft och CP Plus visar felkoden W17H, vilket betyder enligt manualen:
Sommarläge med en tom
vattentank, stäng av värmen och låt den svalna. Fyll pannan med vatten
Efter att jag hade lagt tillbaka slangen, löstes problemet och uppvärmningen fungerar nu igen.

W17H betyder helt enkelt att värmaren har blivit för varm. Detta händer med alla modeller, oavsett om med eller utan vatten i pannan - ofta när utsidan är skarp och kall och temperaturen är 22 eller 23 °. Vid någon tidpunkt kommer vattnet i krukan också att överstiga 65 ° och tar inte längre upp mycket värme från värmeväxlaren, och om värmen sedan inte transporteras tillräckligt snabbt via de varma luftslangarna (även för att klaffarna är stängda någonstans) kommer det att överhettas sak upp. Detta är helt ofarligt, det stängs sedan av och propellen går till full gas för att återställa normala driftstemperaturer så snabbt som möjligt. Det tar mellan 5 och 10 minuter, varefter det blir tyst igen och värmen tänds automatiskt. Du kan påskynda det när du tappar av det varma vattnet (kanske för att du bara måste skölja). Men var försiktig, detta har mer än den avsedda 65 ° temperaturen.
 
Toppen