• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma C 603-E vill inte starta

Tomas056

HBK Medlem
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
41889
Medlemskap
2025
Jag blir snart tokig pga. att eländet ( Trauma C603-e från 2004 tro jag ) inte starta, och behöver nu hjälp.
Jag har läst trådarna, men får det inte att funka och följande har hänt:
Startade fint och gick i ca 5 timmar sedan tändes de röda lampan. Före detta har vi kört den under semester i 5 veckor utan problem överhuvudtaget.
Vid omstart startar fläkten ( och det blåser i avgasröret) och efter ca 10 sec startar gnist tändaren i ca 3-5 sec varpå ett klick låter och den röda lampan tänds igen.
Har letat på kretskortet efter en återställningsknapp för överhettnings skyddet eller dioder som lyser men det verka inte finnas på denna modellen eller är jag på fel spår eller sitter den någon annan stans ? se bild på kretskortet.
Gasol kommer fram till fördelnings blocket så spis och kyl funkar bara fint.
Har under upp startprocessen även knackat på de ventiler som sitter på gasledningen just innan gasen går in i pannan men samma resultat.
Ny full aluminium tub.
Vatten finns i pannan.
Ström i batteri finns
Ingen säkring i EBL har gått
Kan man se om gnist tändaren funkar på något vis utifrån eller med en boroskåplampa (Utrymmet där pannan sitter är otroligt trångt)

Hjälp
Tomas

Bilagor

• 20250924_172308.jpg
    20250924_172308.jpg
    1,2 MB · Visningar: 33
  • 20250925_162732.jpg
    20250925_162732.jpg
    2,1 MB · Visningar: 33
  • värmare bil.jpg
    värmare bil.jpg
    47 KB · Visningar: 33
Men på kortet fin en säkring.
Inkommande 12 V kommer i två sladdar till flatstiftkontakter.
Minus går till jord på kortet, plus går vidare till säkringen, så mät efter säkringen.
det förekommer att säkringar åldras och har spänningsfall, även säkringshållaren kan ge spänningsfall.

Men visst det är ju knappast samma fel på just detta i två pannor.

Genom bytet till en ny beg panna så kan man ju uteslut även brännaren och magnetventilerna.

Återstår ju då gasflödet och avgasröret.....

Roysan

Jag blir snart tokig pga. att eländet ( Trauma C603-e från 2004 tro jag ) inte starta, och behöver nu hjälp.
Jag har läst trådarna, men får det inte att funka och följande har hänt:
Startade fint och gick i ca 5 timmar sedan tändes de röda lampan. Före detta har vi kört den under semester i 5 veckor utan problem överhuvudtaget.
Vid omstart startar fläkten ( och det blåser i avgasröret) och efter ca 10 sec startar gnist tändaren i ca 3-5 sec varpå ett klick låter och den röda lampan tänds igen.
Har letat på kretskortet efter en återställningsknapp för överhettnings skyddet eller dioder som lyser men det verka inte finnas på denna modellen eller är jag på fel spår eller sitter den någon annan stans ? se bild på kretskortet.
Gasol kommer fram till fördelnings blocket så spis och kyl funkar bara fint.
Har under upp startprocessen även knackat på de ventiler som sitter på gasledningen just innan gasen går in i pannan men samma resultat.
Ny full aluminium tub.
Vatten finns i pannan.
Ström i batteri finns
Ingen säkring i EBL har gått
Kan man se om gnist tändaren funkar på något vis utifrån eller med en boroskåplampa (Utrymmet där pannan sitter är otroligt trångt)

Hjälp
Tomas
Det sitter en säkring på kretskortet (längst ner till vänster)!!

Ett sätt att testa gasflödet som gasanläggningen kan åstadkomma.
Tänd en brännare på spisen. Full gas.
Tänd en till och se om den först minskar, ev tänd en tredje, och se om lågorna minskar ju mer

Roysan

Tro det eller ej men i morse gick den igång:oops::D efter 4 försök att starta den. Om det var för att den inte varit igång på flera år eller vad det var kan jag inte svara på. Skillnaden mellan pannan som nu blev satt in och den som satt där tidigare var att jag nu kunde känna lukten av gas efter varje gång jag försökte starta den vilket man inte gjorde med den gamla.
Det som är lite konstigt är att efter att båda pannorna kört tänd sekvensen (och inte startat) så hördes ur den gamla pannan 2 klick, men ur den som nu är monterad enbart 1 klick.

Finns det någon firma eller likande dit man kan skicka panna för en kontroll att allt funkar ?
Eller skulle man kunna göra en kontroll själv.
Tanken var att kunna testköra den på arbetsbänken hemma.
Koppla på gas är inget problem = Regulator och en flaska
Ström in i pannan = Kan man koppla in ett batteri med 12 v in på + och - sidan eller måste detta gå via EBL på någe vis eller kan man runda den för en test ?
Manöverpanelen har jag en extra
Behöver man en termostat (den som sitter på väggen) ?
Frost vakten behövs den för att enbart testa ?

Tillbaka
Toppen