• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6E - vad klarar den?

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
Det finns kanske många trådar som behandlar detta, men jag har en fråga. Vi har lämnat en äldre husbil med 3Kw Alde och gått till en något nyare med Truma 6E. Vilken kyla ”klarar” detta system, sådär ungefär? Bilen är en Bürstner T720 ”Made for Sweden”, vad nu det sista innebär.
 

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
Det torde knappast vara värmaren som begränsar vilken kyla bilen klarar. Haft både Truma Combi 6E och nu ALDE 3020 och upplever båda systemen som bra. De drar likartad mängd gasol. De värmer perfekt ned till i alla fall -33 grader i de bilar jag haft (dubbelgolv). Truma ser till att sätta luften i rörelse så att värmen sprider sig jämt och bra. Enkelt att reglera genom att ställa utblåsen. Ett system som inte väger speciellt mycket och ingen risk för läckage. ALDE är i det närmaste ljudlös och förändringar går långsamt. Ett rätt tungt system och givetvis viss risk för läckage och ett något större underhåll (byte av glykol).
Ok. Hur ofta ska glykolen bytas i Aldesystem?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Den funktionen finns även med Alde.
Sidan 7, nattsäkning

Vi har övernattat ett antal nätter i en husbil med Truma 6E.
Det vi upplevde, var att den inte orkar egentligen något alls under -5 grader på el.
Vi fick en extra 2kw kuevärmare för att hålla rimlig natt temperatur.
Det som hände var att fläkten gick ned på extremt låg fart, all OK på gasol dock.
Ägaren av husbilen fick svar av ÅF att detta tyvärr är normalt.
I vår förra bil hade vi Truma. Manöverpanelen bestod av 2 små bruna rattar som nog inte var de tydligaste betr inställningarna. De var dessutom placerade vid sängens fotända nära golvet.
Jag köpte och monterade iNet-panelen och nu fick vi betydligt bättre översikt och inställningsmöjligheter. Det blev som en ny värmare.
Inkopplingen var enkel: 12V matning och en lång busskabel mellan värmare och panel (som jag monterade ovanför bodelsdörren)
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Det finns kanske många trådar som behandlar detta, men jag har en fråga. Vi har lämnat en äldre husbil med 3Kw Alde och gått till en något nyare med Truma 6E. Vilken kyla ”klarar” detta system, sådär ungefär? Bilen är en Bürstner T720 ”Made for Sweden”, vad nu det sista innebär.
Jag har en Trruma 6E i min Adria 670SL. Bilen är 7.40 m lång och väggisolering 30mm.
Vid användning av enbart el klarar pannan att värma upp bilen till 13 grader över yttertemperaturen.
Vid användning av kominationen el och gasol eller enbart gasol har jag inte märkt någon begränsning för vad pannan klarar.
 

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
I vår förra bil hade vi Truma. Manöverpanelen bestod av 2 små bruna rattar som nog inte var de tydligaste betr inställningarna. De var dessutom placerade vid sängens fotända nära golvet.
Jag köpte och monterade iNet-panelen och nu fick vi betydligt bättre översikt och inställningsmöjligheter. Det blev som en ny värmare.
Inkopplingen var enkel: 12V matning och en lång busskabel mellan värmare och panel (som jag monterade ovanför bodelsdörren)
Gissar att vår husbil är för gammal för det. En 2011.
 

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
Jag har en Trruma 6E i min Adria 670SL. Bilen är 7.40 m lång och väggisolering 30mm.
Vid användning av enbart el klarar pannan att värma upp bilen till 13 grader över yttertemperaturen.
Vid användning av kominationen el och gasol eller enbart gasol har jag inte märkt någon begränsning för vad pannan klarar.
Intressant, tack för infon!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I vår förra bil hade vi Truma. Manöverpanelen bestod av 2 små bruna rattar som nog inte var de tydligaste betr inställningarna. De var dessutom placerade vid sängens fotända nära golvet.
Jag köpte och monterade iNet-panelen och nu fick vi betydligt bättre översikt och inställningsmöjligheter. Det blev som en ny värmare.
Inkopplingen var enkel: 12V matning och en lång busskabel mellan värmare och panel (som jag monterade ovanför bodelsdörren)
Intressant!
Det var just
Manöverpanelen bestod av 2 små bruna rattar som nog inte var de tydligaste betr inställningarna. De var dessutom placerade vid sängens fotända nära golvet.
som fanns på bilen jag refererade till ovan.
Kanske iNet panelen medger hög fläkthastighet även med eldrift?
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Med Truma 6E och iNet panelen är det enkelt att få bra värme i bilen. Ställ in önskad temperatur samt nattsänkning om man vill. Välj gas+el om man står vid stolpe annars bara gas så sköter automatiken resten.
Klart, häll upp en öl och njut. Inga problem i rejäla minusgrader.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med Truma 6E och iNet panelen är det enkelt att få bra värme i bilen. Ställ in önskad temperatur samt nattsänkning om man vill. Välj gas+el om man står vid stolpe annars bara gas så sköter automatiken resten.
Klart, häll upp en öl och njut. Inga problem i rejäla minusgrader.
Skall tipsa ägaren till husbilen jag nämnde, han är nog intresserad........:msn_beer:
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Bara som ett inlägg i debatten, vi har en Coral XL 670 med truma combi 6E (och några 100w golvvärme)och använder vi en tunn isolermatta på hyttfönsterna så klarar vi några minusgrader utan att komplettera med gasol, blir det stadigvarande mer än -4/-5 så får man stötta i med lite gasol men då går det inte åt så mycket då basen utgörs av elvärmen.

För övrigt så är detta en mindre fråga just oss så vi sällan står på stolpe i vilket fall

//Peter
 
Toppen