• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6E - vad klarar den?

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
Det finns kanske många trådar som behandlar detta, men jag har en fråga. Vi har lämnat en äldre husbil med 3Kw Alde och gått till en något nyare med Truma 6E. Vilken kyla ”klarar” detta system, sådär ungefär? Bilen är en Bürstner T720 ”Made for Sweden”, vad nu det sista innebär.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Effektmässigt klara den samma som en Alde. Nackdelen med luftburen värme är den "försvinner" fort när värmaren slår ifrån. Å andra sidan kommer den tillbaka snabbt när värmaren går igång igen. Innetemperaturen har, med andra ord, en tendens att hoppa upp och ner i betydligt högre grad än med vattenburen värme.

MVH
Hans
 

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
Ok, tackar. Låter logiskt. Golvvärmen jämnar kanske ut en del?
Vi använde aldrig 3Kw-steget på Alden, så vi borde klara oss bra med 2Kw plus gasol om det kniper. Vintercampar inte, så det är mest en teoretisk fråga.
 
F

Fd.47585

Guest
Vi har Truma combi 6E och kör året runt. Inga problem under de 7500 mil vi kört hittills sen feb 2017. Fördelen mot Alden som VI uppskattar är att man kan nattsänka till i vårt fall 6-7 grader då VI sover bättre då. Det är svårt med Alde som är "segare". Timerfunktionen i iNet-boxen ställer upp värmen till 20 grader tills vi vaknar på morgonen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ok, tackar. Låter logiskt. Golvvärmen jämnar kanske ut en del?
Vi använde aldrig 3Kw-steget på Alden, så vi borde klara oss bra med 2Kw plus gasol om det kniper. Vintercampar inte, så det är mest en teoretisk fråga.
Gasolen i Alde kan ge upp till ca 5kW (som jämförelse). Det som spelar roll är egentligen hur många kWh man drar på t.ex. ett dygn, och om värmarens effekt kan leverera så många kWh på ett dygn.

MVH
Hans
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det kan räcka med att du byter till en nyare bil för att uppleva en förbättring oavsett vilket värmesystem du har. En bra byggd och anpassad bil för värmesystemet så är både Truma och Alde bra på sitt sätt. Det är ibland skrämmande att se hur dom säljer in vinterpaket med Alde på en enkelt byggd bil utan att luften kan cirkulera utmed väggarna tex. Truman sitter ibland under bäddarna bak där den hörs onödigt mycke och ger extra strålningsvärme, utblås under speceriskåp så man inte kan ha någon mat där tex. Så det mesta beror på din bil!
 

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
Vi har Truma combi 6E och kör året runt. Inga problem under de 7500 mil vi kört hittills sen feb 2017. Fördelen mot Alden som VI uppskattar är att man kan nattsänka till i vårt fall 6-7 grader då VI sover bättre då. Det är svårt med Alde som är "segare". Timerfunktionen i iNet-boxen ställer upp värmen till 20 grader tills vi vaknar på morgonen.
Aha. Trevligt, vi uppskattar också riktigt låg nattemperatur.
 

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
Det kan räcka med att du byter till en nyare bil för att uppleva en förbättring oavsett vilket värmesystem du har. En bra byggd och anpassad bil för värmesystemet så är både Truma och Alde bra på sitt sätt. Det är ibland skrämmande att se hur dom säljer in vinterpaket med Alde på en enkelt byggd bil utan att luften kan cirkulera utmed väggarna tex. Truman sitter ibland under bäddarna bak där den hörs onödigt mycke och ger extra strålningsvärme, utblås under speceriskåp så man inte kan ha någon mat där tex. Så det mesta beror på din bil!
Ok. Vi ska ut och testa till veckan då det ska vara rätt svalt här. Minus på natten i alla fall.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi upplever inte Truma D6E som speciellt ljudlig trots att den ligger under mina fötter med rejäla tillufts-galler. Det är viktigt med lufttillförsel till Truman fick vi lära oss av Alde's duktiga personal, men även av den Spanska reparatören när vi hade "brännar"-problem. Luften kan kännas lite "torr" jämfört med golvvärme, men man vänjer sig. Vi ville inte ha golvvärme pga högre vikt och risk för läckor. Aldrig behövt använda både diesel och el tillsammans (6 kW) då vi håller oss helst ovan minus strecket...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Fördelen mot Alden som VI uppskattar är att man kan nattsänka till i vårt fall 6-7 grader då VI sover bättre då.
Den funktionen finns även med Alde.
Sidan 7, nattsäkning

Vi har övernattat ett antal nätter i en husbil med Truma 6E.
Det vi upplevde, var att den inte orkar egentligen något alls under -5 grader på el.
Vi fick en extra 2kw kuevärmare för att hålla rimlig natt temperatur.
Det som hände var att fläkten gick ned på extremt låg fart, all OK på gasol dock.
Ägaren av husbilen fick svar av ÅF att detta tyvärr är normalt.
 

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
Det blir nog inte lika jämnt som i förra med Alde, men vi ska inte frysa ihjäl. Truma med el och gasol, elektrisk golvvärme och en AC i bodelen som kan användas som extravärmare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den funktionen finns även med Alde.
Sidan 7, nattsäkning

Vi har övernattat ett antal nätter i en husbil med Truma 6E.
Det vi upplevde, var att den inte orkar egentligen något alls under -5 grader på el.
Vi fick en extra 2kw kuevärmare för att hålla rimlig natt temperatur.
Det som hände var att fläkten gick ned på extremt låg fart, all OK på gasol dock.
Ägaren av husbilen fick svar av ÅF att detta tyvärr är normalt.

Truman är ju ingen elpanna, det ärt en gaspanna med en hjälptillsats för el på 1800w, mest skapad för de skandinaviska länderna, men pannan är på 6Kw så vill man bada bastu i husbilen vid -10 eller lägre så går det alldeles utmårkt! :) Annars är det något allvarligt fel på husbilen ifråga.
 

JPEN

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
26628
Medlemskap
2022
Truman är ju ingen elpanna, det ärt en gaspanna med en hjälptillsats för el på 1800w, mest skapad för de skandinaviska länderna, men pannan är på 6Kw så vill man bada bastu i husbilen vid -10 eller lägre så går det alldeles utmårkt! :) Annars är det något allvarligt fel på husbilen ifråga.
Haha! Det var ord och inga visor.
Ska bli spännande att prova den till veckan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så detta är normalt?
"Det vi upplevde, var att den inte orkar egentligen något alls under -5 grader på el."

Om man vill ha varmt med Truman måste man köra på gas?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I vintras hade vi som kallast -22 vid en övernattning (på camping) med husbilen.
Eltillsatsen och golvvärmen räckte för att hålla runt 15 grader i bilen så på kvällen fick vi stötta med gasolen men vad jag kunde höra låg den och växlade mellan noll och 30% (2kW).
Att värmen skulle "försvinna" när man öppnade en dörr kan jag inte hålla med om, klart det blev lite kallare när man öppnade dörren men det blir ju lika fort varmt igen om ytorna inne i bilen redan är uppvärmda.
Fördelen, som jag tycker som också haft båda, är att värmen kommer direkt vid uppstart från en kall bil. Nackdelen är lite ojämn temperatur mellan fram och bak.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Det finns kanske många trådar som behandlar detta, men jag har en fråga. Vi har lämnat en äldre husbil med 3Kw Alde och gått till en något nyare med Truma 6E. Vilken kyla ”klarar” detta system, sådär ungefär? Bilen är en Bürstner T720 ”Made for Sweden”, vad nu det sista innebär.
Det torde knappast vara värmaren som begränsar vilken kyla bilen klarar. Haft både Truma Combi 6E och nu ALDE 3020 och upplever båda systemen som bra. De drar likartad mängd gasol. De värmer perfekt ned till i alla fall -33 grader i de bilar jag haft (dubbelgolv). Truma ser till att sätta luften i rörelse så att värmen sprider sig jämt och bra. Enkelt att reglera genom att ställa utblåsen. Ett system som inte väger speciellt mycket och ingen risk för läckage. ALDE är i det närmaste ljudlös och förändringar går långsamt. Ett rätt tungt system och givetvis viss risk för läckage och ett något större underhåll (byte av glykol).
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om man vill ha varmt med Truman måste man köra på gas?


Så här har jag svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare


Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en Truma-panna med en elpatron på 1 800 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + gasol
Väldigt kallt: elpatron + mer gasol


Konklusionen blir alltså att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så här har jag svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång: ;)

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare


Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en Truma-panna med en elpatron på 1 800 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + gasol
Väldigt kallt: elpatron + mer gasol


Konklusionen blir alltså att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Elvärme i en husbil? Måste man inte förtöja vid någon slags stolpe då? Eller ha väldigt lång kabel? ;)
 
Toppen