• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trubbel med gammal EBL från -89

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Har fått ett problem med elektroblocket i min gamla Citroen c25 från 1989. Varje gång jag kopplar in 220v till husbilen så slutar 12v att fungera. Ibland så blir metallramen runt fönster och dörr strömsatta med krypström vilket känns som något slags jordfel?

För att återställa funktionen för 12v måste jag ta bort sladden för 220v och plocka ut EBL och manuellt dra ut och sätta tillbaks dessa fyrkantiga reläer. Säkringarna går ej.

Kylskåpet fungerar när 220v är inkopplat men vattenpumpen fungerar ej när fast ström är inkopplad. Det sitter en glassäkring i elektroblocket som jag har testat och bytt ut så det verkar inte vara den som löser ut heller.

Jag har nu börjat felsöka denna gamla elinstallation. Brukar reläerna gå sönder? Skulle vilja börja med att köpa nya reläer. Reläerna är två till antalet och märkta "12v 0444 9c". Elektroblocket heter (eventuellt, min italienska är obefintlig) "CBE mod. A504/Z".

Är det någon som har haft liknande problem med inkoppling av 220v och trubbel med 12v-systemet? Var man kan få tag på nya relän till gamla elektroblock? Finns det olika standards?

Min strömförbrukning är mycket liten och jag fricampar bara så problemet är inte akut men det hade ju varit trevligt att köra kylen och lite värme på el istället för gasol när jag står parkerad där det finns el.

98i7EiV.jpg


dm9ZCTD.jpg


8tWHRT9.jpg


Nu4rD8T.jpg
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi hade en 1990 C25 men den ebl såg inte ut som din men funktionen borde vara lika.
Reläerna är vanliga standard växlande.
Finns på flera biltillbehörs firmor.
Funktionen på ebl är att den kopplar in en stor transformator när 230V används och denna driver bodelens belysning med 12v växelspänning.
Jag har schema på detta men kan inte nå detta på ett tag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv på en 1985 modell jeg hadde så var det en enkel 12V likestrøm adapter som ga liv til lamper og annet når bilen ble koblet på 230V. OK det var en transformator, men en likeretter og en kondensator på 12V siden (som faktisk ga rundt 13,5V og kunne lade batteriet i bodelen). I en 1999 modell var spenningen løftet til 14V men fortsatt var det transformator likeretter og kondensatorer.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att du känner att det är spänning i metallramarna kan bero på att 12 V minus och 230V skyddsjord är kopplade till chassit. I elcentralen är sedan 230V nolla sammankopplad med skyddsjord. Det kan hända att nolla/skyddsjord inte är så bra jordade. Sitter det jordfelsbrytare på 230V vid anslutningen i elstolpen/vägguttaget?

Men detta har nog inget med avsaknad av 12V att göra men kan förklara krypströmmen i metallramarna.

MVH
Hans
 

Edvin Sjöberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Visby
Tyvärr så löste det sig inte. Jordfelet visade sig dock mycket riktigt vara fel på eluttaget där jag hade kopplat in husbilen, när jag provade ett annat uttag på en annan plats så slapp jag problemet med spänningsförande lister i husbilen.

Jag har varit runt och letat efter reläer att byta ut de gamla med hos Mekonomen, Biltema, Autoexperten, husbilsfirman och dessutom pratat med den lokala Citroen-verkstaden och Elnagh men ingen kan sälja nya reläer. På reläet står det 87, 98, 85, 87/b och 30. Sipea. Och sen fem flatstift.

Det verkar som att reläerna fastnar i läge och det krävs att man drar ut dom eller kopplar in och ut 220v-matningfen flera gånger för att de ska "släppa".
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har varit runt och letat efter reläer att byta ut de gamla med hos Mekonomen, Biltema, Autoexperten, husbilsfirman och dessutom pratat med den lokala Citroen-verkstaden och Elnagh men ingen kan sälja nya reläer. På reläet står det 87, 98, 85, 87/b och 30. Sipea. Och sen fem flatstift.

Det verkar som att reläerna fastnar i läge och det krävs att man drar ut dom eller kopplar in och ut 220v-matningfen flera gånger för att de ska "släppa".

Kjell&Co (art nr 36108) har den typen av reläer du letar efter även om det kanske blir nödvändigt att såga av fästvinkeln först.

MVH
Hans
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Konstigt att det står 98 borde vara 86. :)
Det borde vara ett växlade relä och finns överallt tex Biltema.
Det kan också vara ett relä med dubbla utgångar men det är högst osannolikt.
Ser du inte hur kopplingen på reläerna ser på sidan av dessa?
tex som bilden visar. Bilden visar dubbla uttgångar 87/87a
1

Bilden visar växlande mellan 87 o 87a
1
 
Toppen