• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trimma till en multijet II

F

F.d. 50618

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 JTD 130
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Matrix 680
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Motor
Går i husbils tankar.
Så jag behöver ju bestämma vilken motor man ska välja till.

Funderar om det är värt att välja till en Multijet II 150 så man kan få ALKO chassi.

Eller är det smartare att ta en 130 och sedan chip trimma den till 150?

Är det någon som exact vet vad som skilljer 130 gentimot 150 motorn?

Är det bara ECU programmeringen?

MVH
Carl

F

F.d. 53012

Guest
Du kommer få så mycket svar för och emot så det blir svårt att veta vad som är vad. Mitt tips köp en lagom stor motor så slipper du utsätta dig för felkoder och blinkande motorlampor. Provkör så vet du bäst själv.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Har själv haft boxar på 2 husbilar Ford -05 och Fiat -07.Funkade kanon.
Även optimerat Audi A6 2.0T med BSR (underbar motor efter optimeringen).

Med andra ord har jag varit positiv till optimering, men har ändrat mig lite.
Har idag en Audi Q5 -12:a som jag planerade optimera när den rullat 1000 mil. Som tur var hann jag inte göra det.
Innan sommaren fick jag problem där motorlampan tändes och Audi har lagt x antal timmar + kronor på utbyte av komponenter. Behövdes flera besök innan de hittade grundorsaken till felet.

Hade jag valt att optimera motorn hade jag fått stå för allt själv.
Så jag kommer inte att optimera någon motor som har garanti kvar. Däremot om jag köper en husbil där garantin är slut blir det ny optimering.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
På våran husbil så är inte förbrukningen så mycket lägre men körglädjen ökade desto mer.
Jag är dock sådan att jag kör till 95%med farthållaren och det är ju inte så ekonomisk.
Bilen är en helintegrerad 3500kg och Fiat 2,8JTD power =146hk original.
Boxen är en speedkit med 4-kanals fjärrkontroll.
Kör på 1 liter/ riktiga mil = har ökat rullomkretsen (ökat rullmotstånd) så mätarna stämmer.

Ragnar690SC

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2025
Hej Bengt-Åke.
Jag har ingen stor erfarenhet av husbilar men tänkte ändå ge dig min erfarenhet ifrån mitt köp. Köpte en nya Adria 690SC-12 med Euro 5 motorn på 131hk nu i våras (alltså 2,3l motorn Multijet) Vi for nästan genast på en 600 mil lång resa till Italien. Innan resan köpte jag ett Speedkit Basic trimcip här från Husbilsklubben för endast 1.596:- och monterade innan resan.(bilen hade då gått ca100 mil) Totalt hade min bil dragit 9.2L/mil och då höll jag en marchfart 100m/tim, verklig hastighet av 95km/tim enl. GPS,n och kunde lätt dra förbi lastbilar mm och då vips var jag uppe i ca 110-120km/m för att sedan gå tillbaka, via farthållaren , till mina 95km/tim.
Bilen väger 3.500kg (vägde den innan resan)
Jag upplever att det finns ett fint bottendrag i bilen samt att den går mycket ekonomiskt. (Gjorde en liten test nu när den gått ca 900 mil och då körde jag i 80km/tim Alingsås-Vårgårda_A-sås (5mil) och då stod färddatorn på 0,79L/mil vilket kanske verkligt blir 0,81-82.
Kanske inte svar på alla dina frågor men jag hoppas det kan bidra till lätta beslut.
Lycka till.
Bästa Hälsningar
Kenneth i Alingsås

Toppen