• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trimboxar .... kärt ämne

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Kul med alla erfarenheter ..... har nån gjort några mätningar av soppaförbrukningen?

mvh
Janne
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Helt enkelt: det går ikke! Trimbokser er for elektronisk styrte insprøytinger og TDI har mekanisk styring.

Knut, hur ser man skillnaden mellan elektronisk resp. mekanisk styring av insprutning?
//Margus
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Jag skulle gjort en mätning men tyvärr så ökade körglädjen med antal hästar så det blev inte rättvist men kan ju skriva att bilen drog inte mera trots hetsigare körning samt hörgre hastighet .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Går det rør til hver innsprøytingsdyse på toppen så må en følge disse til pumpen, er det ikke en ledningsbunt inn på pumpen så kan det ikke være elektronisk styring. De gamle gode Bosch mekaniskeble styrt fra kammaksen via kjede eller reim og burde justeres i benk utenfor motoren for rett funksjon.
Enkel og grei mekanikk, stiller åpningspunktet i forhold til stempelets plassering i sylinderen og mengde med avgitt diesel i hver sprut modifisert med signalet fra gasspedalen - normalt via wire eller stag.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Man kan även se om gaspedalen länkas vidare in i motorrummet eller om den är kopplad till en "burk" med elledningar. Elledningar = elektronisk styrning.

EssoJ
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Det är lite svårt att veta exakt vad som skilljer dom men jag köpte en box på Cartuning4u för 149 euro och den gav 170 hkr och 360 nm .
På KCR skulle dom ha 6900:- för en box som gav 167 hkr och 355 nm .
Jag har väl pratat en del med Niklas K (Két i KCR) till och från en del under 20 års tid samt skrivit väl om dom på andra forum men jag fick inte ett öre i rabatt så då blev det inte någon sådan utan en "fulbox" från Tyskland och inte 17 är dom sämre där nere .

Det är nog så att dom köper dessa och klistrar på sitt märke och tror att vi är en isolerad del av Europa fortfarande men hej vad dom bedrog sig.
 
C

chmse

Guest
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

jag köpte en fulbox till min ducato 1999 årsmodell 122 hkr men den passade inte då köpte jag ett kn luftfilter det blev bättre drag i motorn spännande och se om bränsleförbrukningen sjunker
 
Toppen