• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trimboxar .... kärt ämne

J

Jarn

Guest
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Ja, jag har handlat tre boxar av dem.
Varav en till min husbil. Jag valde den modellen med fjärrkontroll. Den fungerar perfekt.

En av de andra var till en Volvo D5, där fick jag motorstörningslampan att lysa. Jag ringde dem o de sände en ny utan protest.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Ja man kan säga att man inte behöver någon box på dom nya modellerna multijet med 130 hr och 157 hk om man inte kör i extremt backig terräng och ligger och kör om och vill ha en betydligt bättre skjuts i accet. Men på många äldre maskiner är inte insprutningen optimerad på samma sätt. Allt detta efter både kört med och utan box på gamla som nya bilar. Har ny bil själv med alkov och finner inte behov att chipa denna. Ingen skillnad på bränsleförbrukning det kan man helt glömma på nya bilarna eftersom dom är 16% lägre än föregångaren.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Rolandn ..... jag har oxå tittat på den med fjärren men är inte klar över i vilken grad man har nytta av densamma.

I vilka lägen har du använt den?

mvh
Janne A

PS/ Min bil är för övrigt -05 2,8JTD (146 hkr) /DS
 
J

Jarn

Guest
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

T.ex. om jag lånar ut bilen till min son, då lämnar jag inte med fjärren och ser till att boxen är urkopplad........:)

Min bil har inte heller gått mer än 300 mil ännu, så om jag vet i förväg att det är lugna körningar och inga transportstäckor, eller backar på programmet, då har jag den inte inkopplad.

Kostar ju obetydligt mer.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Hmmm ..... good thinking!!:msn_idea:

Tack för synpunkterna.

mvh
Janne A
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.180
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Jag köpte en i veckan och monterade den och kan säga att det blev skillnad i "tempramentet" och att motorn drog från mycket lägre varvtal .
Jag hade ju 147 original och hade ju ingen panik men "mycke vill ha mer" ...

Jag testade på 5:an först och kör nu på 8:an , skall testa på 9:an i helgen .

Jag skrev till dom och har haft bra mailkontakt och fick detta .
-------------------------------------------------
Hi,

nice to see your positive feedback =)

you can also drive on stage 9 and check it.

you engine can't blow up or anythimg else. It is a safe tuning.

Your friend has got the same engine with lower HP.

But it is the same Fiat Engine like in your car. He also should tune his car
because 127 HP not enouth for a whonmobile.



Mit freundlichen Grüßen / Best regrards

Cartuning4U
Friedrich -Ebertstr. 10
31707 Bad Eilsen

Tel.: +49 (0) 57 22 - 90 68 54
Fax: +49 (0) 57 22 - 90 70 58

e-Mail: service@cartuning4u.de
Web: www.cartuning4u.de
 

Margus

FD HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Hej, är det någon som har installerat en trimbox i en äldre Fiatmotor? En 2,5 TDI, 115 hk från 1998. Erfarenheter?
Hälsningar Margus
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Hmmm ..... good thinking!!:msn_idea:

Tack för synpunkterna.

mvh
Janne A

Jupp, sen kan det vara skönta att koppla ur den vid t ex stadskörning också.

Det "hetare temperamentet" finns ju där även på 1-2-3 eftersom det är ett "bonnatrim" likt andra boxar - endast ett variabelt motstånd som lurar railen - och detta kan lätt blir ryckigt för kraften kommer abrupt. I alla fall på vår 5,5m alkovbil som nog kämpar mer med luftmotståndet uppe i fart än vikten från lägre farter....:(

Fjärrkontrollen saknar jag men annars är jag också nöjd med min också för dom pengarna gentemot att få inladdat ny motorstyrningprogramvara!
Ändå kör jag bara på 5:e av 10 steg p g a temperamenter på de lägre växlarna.......:msn_dontknow:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Jag vet inte hur vx-lådorna är i de senare modellerna i Fiat-chassina, men jag skulle nog vara ytterst försiktig med vridmomentstopparna på de högre växlarna:eek:.
Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Hej, är det någon som har installerat en trimbox i en äldre Fiatmotor? En 2,5 TDI, 115 hk från 1998. Erfarenheter?
Hälsningar Margus

Helt enkelt: det går ikke! Trimbokser er for elektronisk styrte insprøytinger og TDI har mekanisk styring.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Jag vet inte hur vx-lådorna är i de senare modellerna i Fiat-chassina, men jag skulle nog vara ytterst försiktig med vridmomentstopparna på de högre växlarna:eek:.
Anders
Stämmer!

Men på min -02 sitter backen till vänster - uppåt samt har en spärr att lyfta som visar att det är den senare och "tåligare" lösningen på växellåda. Men aktar mig ändå för att hamna för långt ner i varvtalsregistret och segdra då det ändå rör sig om relativ bottenstarka dieselmotorer som flyttar stor massa. Sen handlar det ju också om planering i körningen med uttnyttjande av nedförsbackarna och ge lite extra gas innan och inte i motlut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

KCR påstår at de har en boks som kan kobles inn på kabelinngangen til dieselpumpen - har ikke sett en slik kabeltilkobling på de TDI motorene som fantes på Ducato får JTD motorene. De andre har ikke produkter til TDI motorene, selv om motorene står i databasen. Tror det er en feil hos KCR.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.180
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Jag skall också ställa ner min lite för jag kör på 8:an nu och tycker att den accar lite väl kraftigt när man kör med farthållaren och det känns lite ryckigt .
Annars så går den kanon och hoppas jag snart även kan lära mej köra lugnt ........

Förr gnällde jag på våran gamla Pilote att den var slö nu gnäller jag för att alla bilister ligger ivägen ;) ,( citat från passagerarsätet ).

Det kanske är bättre att ta bort hastighetsvisningen i GPSen och köra efter hastighetsmätaren .
 
F

F.d. 29779

Guest
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Hej
Ser att priset skiljer mellan dom som levereras från Tyskland och dom levereras från Sverige, är det någon skillnad på vad man får??
Priset för MB 416 är 198€ från Cartuning4U och 5500SEK från KCR. Är det någon som vet och här erfarenhet, vad skall man välja??:)

MVH
Mrdick
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.180
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Trimboxar .... kärt ämne

Det är lite svårt att veta exakt vad som skilljer dom men jag köpte en box på Cartuning4u för 149 euro och den gav 170 hkr och 360 nm .
På KCR skulle dom ha 6900:- för en box som gav 167 hkr och 355 nm .
Jag har väl pratat en del med Niklas K (Két i KCR) till och från en del under 20 års tid samt skrivit väl om dom på andra forum men jag fick inte ett öre i rabatt så då blev det inte någon sådan utan en "fulbox" från Tyskland och inte 17 är dom sämre där nere .
 
Toppen