• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Saxat ur TA 2013-02-20
Basketklubb vill driva camping - Trelleborg - Trelleborgs Allehanda - Nyheter dygnet runt

Text: Andreas Mårtensson
Publicerad 20 februari 2013 8.15 Uppdaterad 20 februari 2013 8.15


Trelleborg.

Trelleborg Basket vill hyra parkeringsplatsen vid Västra småbåtshamnen och göra om den till campingplats.

– På sommaren brukar det stå 60-70 tyska bilar där, varför inte anlägga en husbilscamping och tjäna lite pengar, säger Thomas Nilsson, ordförande i Trelleborg Basket.
Parkeringsplatsen vid Västra småbåtshamnen har blivit en populär plats för turister som övernattar i sina husbilar. Det är gratis att parkera där, men det vill Trelleborg Basket ändra på. I ett brev till Trelleborgs kommun skriver Thomas Nilsson att föreningen vill hyra parkeringsplatsen och ta ut en smärre avgift av övernattarna.
– Det är svårare i dag att hitta sponsorer, så vi måste söka andra sätt att få in pengar på, säger Thomas Nilsson som räknar med att kunna ta ut en avgift på 60 kronor per natt.
Föreningsmedlemmar ska sköta campingen, hålla rent och även tipsa turisterna om olika aktiviteter, så att de stannar och tillbringar lite tid i Trelleborg. Man funderar även på någon typ av servering.
– Vi vill hålla pengarna i stan så mycket det går, säger Thomas Nilsson.
Thomas Nilsson undrar även vad som händer med den tomma Köpingeskolan. I brevet skriver han att föreningen vill kunna ordna loppmarknader i den nedlagda skolan, under tiden kommunen bestämmer vad man ska göra med lokalerna i framtiden.
– Det är ett enormt slöseri att bara låta skolan stå till ingen nytta, säger Thomas Nilsson.


-----
min kommentar
Ställplats
Trelleborg
GPS: 55.375014,13.11999 55.375014,13.11999 - Google Maps
55.375014,13.11999 - Google Maps
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Äntligen en ljusning i tunneln!
Jag har skrivit både här och till Trelleborgs kommun (som äger perkeringen!) om denna skamfläck i Sverige. Vad ska utländska turister tro om vårt fantastiska land om dom kommer med kvällsfärjan till Trelleborg och väljer att stanna över på västra hamnen?

Jag har tyvärr vid ett flertal tillfällen blivit vittne till hur folk ovetande om den skanadalöst dåliga toaletten gått dit, vänt om i dörren och med en min som omöjligt kan misstolkats åtevänt till sin husbil. Det enda som fungerar är toatömningsskålen på gaveln.

När jag för många år sedan tog den första kontakten med kommunen och påtalade det ansvar som dom ju har för "vårt ansikte utåt" så kom den vanliga harrangen om att detta inte var deras problem, men att man skulle se till att rätta till det eller helt sonika stänga hela parkeringen. Planer fanns på ny vägdragning som inte var klara m m.
Man hänvisade till den av kommunen på den tiden drivna campingen öster om stan, som stängde på kvällarna oberoende av färjetidtabellerna. Där har det blivit bättre sedan ett privat företag med förståelse för service har tagit över campingen.

Efter att det gått några år och inget blev gjort tog jag en ny kontakt och då hade han som var ansvarig faktiskt varit nere och tittat och då med anledning av att man fått dit långliggare, ambulerande utländska byggjobbare i bl a asfaltbranchen. Nu var det frågan om hur man skulle kunna avhysa dessa och då låg det ju nära till hands att stänga hela anläggningen fär gott.

När vi stannade över natten augusti 2012 hade man blivit av med gästarbetarna, målat "fultoan" utvändigt men i övrigt var allt som vanligt.

Den lösning som nu beskrivs med basketklubben som skulle ta hand om detta och skapa en fungerande ställplats med service vore ju fantastisk förutsatt att kommunen rustar upp toaletten ordentligt.

Jag kommer att skriva till kommunen igen, jag har lovat att hålla ett öga på dom, jag tycker det är skrämmande att en av våra kustkommuner så kapitalt kan haa missat ansvaret för "vårt ansikte utåt"!

Vehere necesse est!
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Som boende i Trelleborg välkomnar jag detta!
Äntligen kan någon ta ansvar för denna yta som är perfekt för de som tänker ta färjorna till kontinenten.
Det är rätt som Max&Kerstin skriver. Det är pinsamt att visa upp husbilssverige på detta sätt.

Både de som kommer till Sverige med kvällsfärjorna som de som ska med de tidiga morgonfärjorna till kontinenten övernattar på den här ytan.
Jag kan efter detta övertagandet rekommdera alla att övernatta på denna ställplatsen!
Välkomna till Trelleborg!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Det skall bli spännande att se vad basketklubben menar med att "hålla rent" så att det kan bli rekommendabelt att stå på platsen för 60:-/natt jämfört med gratis idag.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Det hade varit bättre att driva platsen som ställplats i stället för campingplats.
För då går det att att begränsa antalet dygn man får stå där och inte samma krav på faciliteter.
För det vi ser som en bra ställplats är i mångas ögon en mycket dålig camping.
Och en camping för 60 kr.natten kommer säkert att försökas stoppas av andra campingägare, tror jag.
En ställplats måste va enklare att driva som en parkering kombinerad som övernattningsplats.
För det är ju en parkering.
Krister.
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

den stora frågan är ju om det är okay att kommun hyr ut en allmän P- plats till en idrottsklubb i kommersiellt syfte,,
det finns liknande fall där jag själv bor,,finns inget betaltvång,,men många betalar ändå,,
själv ser ja detta som kommuner bollar över bidrag till dessa föreningar via allmänheten,,
its dirty buissness!!
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Det är ju klart att man ska inrikta sig på att skapa en STÄLLPLATS!

Jag kan tänka mig att man använder ordet Camping p g a att ställplatsbegreppet och skillnaden mellan Caming och Ställlts inte är så väl känt som här hos oss.
Det kan ju t o m vara journalisten på tidningen som inte vet bättre!

Det hade väl varit bra om t ex Larwin eller någon annan som bor där kunde ta kontakt med basketklubben och förklara begreppen och kanske lämna över det dokument om ställplatser som finns framtaget här. Jag har skickat ett sådant till kommunen.

Vehere necesse est!
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Jamen Teddi då!

Har du aldrig varit på något arrangemang där man låtit någon förening ta hand om ordningen på parkeringen som annars är gratis och därmed inkomsterna?
Att ändra på parkeringsbestämmelserna är ju just det som kommunen ska göra i detta fall. Att gynna idrottsföreningar är ju också vad kommunerna gör hela tiden och inte blir det alltid rättvist heller, det vet vi som bor i Umeå där t ex Björklöven får oproportionerligt stöd.

Så där resonerar många illvilliga, trångsynta politiker som är rädda för att någon ska komma med kritik.

"Det är bättre att låta bli, då kan man i alla fall inte komma och kritisera"
(lånat från revyn "Ljust och fräscht" med F Lindström och H Schyffert)

Vehere necesse est!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

du har aldrig tänkt på att många idrottsföreningar står ock tar betalt när det är fint väder,,
när det inte är detta så finns dom inte där:D:D:D
aranäs handbollsklubb-kungsbacka,,smarhomens badplatsparkering,,
its dirty bussness:p:p

ett ännu bättre förslag,,sveriges husbilsåkare,,genom dess föreningar,,
kan arrendera den,det är ju en parkering,,ock där står många husbilar,,

idag är det ju allmänt känt att idrottsföreningar har taskig ekonomi,,det ska inte återspeglas på dom allmänna p-möjligheterna,,dom får väl lägga ner sin verksamhet,,som vilket annan verksamhet som helst,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

du har aldrig tänkt på att många idrottsföreningar står ock tar betalt när det är fint väder,,
när det inte är detta så finns dom inte där:D:D:D
aranäs handbollsklubb-kungsbacka,,smarhomens badplatsparkering,,
its dirty bussness:p:p

ett ännu bättre förslag,,sveriges husbilsåkare,,genom dess föreningar,,
kan arrendera den,det är ju en parkering,,ock där står många husbilar,,

idag är det ju allmänt känt att idrottsföreningar har taskig ekonomi,,det ska inte återspeglas på dom allmänna p-möjligheterna,,dom får väl lägga ner sin verksamhet,,som vilket annan verksamhet som helst,,

När det nu är en förening som vill göra det vi hela tiden önskar, alltså en central ställplats till tyska priser, då är inte det bra det heller!
Återigen om 60 kronor känns tungt stanna hemma eller i skogen.

Ha de Lars
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Teddi!
Sköter man om en toalett, tömmer sopor m m på den parkering du jämför med?
Här handlar det inte bara om att ta upp en avgift utan att också att sköta om anläggningen.
Jag undrar om det finns någon organisation inom husbilsåkarna som är villig att ta på sig ett arrende och sköta anläggningen? Husbilsklubben? Knappast! Motorhome Club of Sweden? Knappast? Fulklubben?? Ännu mindre sannolikt!

Jag tycker fortfarande att detta är ett utmärkt sätt att från kommunen stödja en förening!
Det finns tillräckligt många som bara vill ha och vill ha utan att göra något i utbyte!
Heder åt klubbar som går ut med sådana här initiativ och heder åt kommuner som hjälper till att lära ungdomar att man får inget om man inte vill göra något!

Vehere necesse est
 
T

Teddi

Guest
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

okay,,så underbart att reta upp nån,,:D:D 60 spänn är väl förslag? får du samma som idag så är detta förkastligt,,alltså bara en parkering,,det finns väl inget som säger att detta skenar iväg,,haha,,

ja har ingen lust att sponsra idrotten,,dom får hela tiden mindre av den varan,,
skogen är inget att förkasta,,vet du var den ligger:D:D

idrotten får väl lära sej att stå på egna ben,,ock inte bli uppbackade av en inkompetent kommun som inte kan annat än vrida sej,,

allmänna parkeringar är just allmänna,,via skattsedeln,,:D:D:D:D:D



jaaaaaaa,där finns toalett,,helt ny,,bekostad av allmänna medel,,finns soptömning likaså,,
va fan haar detta med idrotten att göra????
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Jag har visat Thomas vad våra åsikter är här i HBK.


Tack Frank
För din åsikt. Vi har i flera år tänkt på detta och skickade in en ansökan i fjol men vi hörde inte av kommunen då. Nu har vi en annan infallsvinkel som vi hoppas på
Thomas Nilsson
Trelleborg Basket
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Om Man nu ska ta betalt för parkeringsplatsen max 60-60 kr/24 tim. max 48 tim.,
men tycker att besöksvärdet för kommun o näringsidkare borde uppväga parkerinsavgiften.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

jag har några frågor,,ock ja vill absolut ha svar,,60 spänn??blir det nån skillnad mot idag??
finns där toalett idag?soptömning idag? i så fall,,hur har detta finansierats??

i bl.annat smarholmen finns detta,,har alltid funnits,,ock ingen annan än benämda har kommit på den geniala ideen att blåsa allmänheten på pengar,,

ja ser fram mot ett svar,,,får jag inte detta så fixar ja det ändå,,
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Vi har legat på dena P-plats över natt för att på tidig morgon köra på Färjan till Tyskland.
Vi har inte haft behov av att nyttja varken toa eller dusch, men nog skulle vi betala en peng för att allt detta skulle finnas vid behov. För övrigt känns det bättre att betala än att snika en övernattnig på en plats som vi inte vet att det är OK att stå på.
Låt Basketklubben sköta denna plats, tjäna några kronor på det, men då kan jag även förvänta mig att få något igen för pengarna inte bara en P-plats för natten.
Gäller det bara det så kan jag lika gärna stå på en rastplats utanför Trelleborg.
Nu har vi bra ca 3,5-4 tim till Trelleborg och behöver inte service som tämmning och påfyllning men de som kommer längre ifrån kanske uppskattar den möjligheten innan påfart av Färjan.
Bra att en förening får pengarna.:)

Varför skall allt vara gratis för att jag kommer i en HB:wideeyed:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

hej chaffissen,,det handlar väl inte om gratis,,de handlar om ett specifikt plats,,
jag efterfrågar inget gratis,utan ,denna platsen ock inget annat,,men jag har ett taskigt gehör för mina åsikter så sparka ut mej,,
vem fan bryr sej,,
ha de,,:wink:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Trelleborg: Basketklubb vill driva camping

Nu ska du inte bli sur Teddi. Denna plats har ett fint läge lagom långt från Färjelägret dessutom strandnära inte för att jag skulle tänka mig stå där mer än över natten men det kan kanske andra tycker är OK. Du vet en Smålänning tycker att gratis är bra men inbland får det kosta en 50 öring. Nog borde inkörsporten till Sverige Trelleborg erbjuda våra gäster från kontinenten en topp Ställplats, heller hur? Nu är det fredag slitet slut så nu tar vi en liten Teddi och njuter av helgen snart är det vår då luftar vi HB,n det blir nog Kunngsbacka som premiär ska finnas något Outlet där säger hövdingen/innan.
 
Toppen