• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Tredje" bromsljuset

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2024
Vi besiktningen i höstas fick jag anmärkning på att "tredje" bromsljuset inte fungerade. Jag har inte gjort någon ordentlig felsökning än men det kan ju vara själva led-panelen som är sönder.

Vet någon var man kan få tag i en ?

Bilen är en Fiat Detleffs A-5830 2002.
 

Bilagor

  • stoppljus husbil.jpg
    stoppljus husbil.jpg
    82,5 KB · Visningar: 53

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vi besiktningen i höstas fick jag anmärkning på att "tredje" bromsljuset inte fungerade. Jag har inte gjort någon ordentlig felsökning än men det kan ju vara själva led-panelen som är sönder.

Vet någon var man kan få tag i en ?

Bilen är en Fiat Detleffs A-5830 2002.

Dethleffs-återförsäljare brukar vara duktiga på att skaffa fram reservdelar till Dethleffs-husbilar.

Pålle
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det är med största sannolikhet ärgad strömskena till lysdioderna inne i armaturen. Jag tog isär min, krävde lite åverkan, och ordnade kontaktproblemen till dioderna, och satte ihop den igen med mycket smältlim och en plastfilm som ser till att inte regnvatten ligger an mot armaturen.

Gällande att köpa den från dethleffs - har för mig den är omotiverat dyr, typ tusenlappen.
 

Avfd

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30523
Medlemskap
2024
Det är med största sannolikhet ärgad strömskena till lysdioderna inne i armaturen. Jag tog isär min, krävde lite åverkan, och ordnade kontaktproblemen till dioderna, och satte ihop den igen med mycket smältlim och en plastfilm som ser till att inte regnvatten ligger an mot armaturen.

Gällande att köpa den från dethleffs - har för mig den är omotiverat dyr, typ tusenlappen.
Hur i hela friden fick du loss den? Jag har samma problem och vill helst få loss den hel. Arne med dethleffs 5832 - 00.
 

Avfd

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30523
Medlemskap
2024
Har lyckats fixa det nu. Satt fast i limfog vid hålet för kablarna, petade med en krok. Sen lite kontaktspray och ny fog för återmontage. Mycket pill att ta bort gammal fog för att få plats med kablaget då. 7st. små glödlampor i armaturen. Inget bra kläm i kontaktstycket. Tack för tipsen om butiker, får bli nästa gång skiten krånglar:)
 

Bilagor

  • IMG_5862.JPG
    IMG_5862.JPG
    1,3 MB · Visningar: 47
  • IMG_5864.JPG
    IMG_5864.JPG
    1,2 MB · Visningar: 45
  • IMG_5865.JPG
    IMG_5865.JPG
    1,3 MB · Visningar: 44
  • IMG_5866.JPG
    IMG_5866.JPG
    1,3 MB · Visningar: 45
Toppen