• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig Växellåda på FIAT

F

F.d. 14299

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

har åkt hem från spanien på 4 växlar för 2 år sedan växlade om hos bossings kostade lite över 5000 kr söker någon som bytt drev själv dags att byta på en annan husbil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Byttet selv på vår forrige husbil - en 1999 Flair bygget på Fiat Ducato 2,8 TDI Maxi. Selve jobben enkel og grei, krever at en har tilgang på grovt verktøy - husker ikke nøyaktig dimensjon på den store mutteren som holder drevene på plass. Må først slå fra låseblikket og deretter dra løs (trenger stor kraft).

En kan klare å gjøre jobben utgen å heise opp bilen, det hele sitter under et tynnt lokk på enden av lådan (mot venstre forhjul). Det renner ut ca. 0,5 l olje når en tar av lokket som sitter med et anntall skruer.

Jobben tar ca 30 min med litt flaks eller trening.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Visst går det att trimma om pumpen.

Fick upp effekten från 70 till 125 hk och ett offantligt vrid på denna bil.
Inget gjort inne i motorn men se upp så du har tomgång kvar.

OBS det kommer att ryka
 

Bilagor

  • skanna0328k.jpg
    skanna0328k.jpg
    408,3 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
F

F.d. 14299

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

tack för svaret var köpte du dreven och vilken utväxling vill höja med ca 400 varv
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Axel Augustin i Tyskland har alle variantene, husker ikke hvilken tannsetting jeg kjøpte, men det var det som senket 5. maksimalt - vår bil var maksimalt tung og ble vesentlig bedre i normale hastigheter rundt 80. Senket også drivstoff forbruket.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

tack för svaret var köpte du dreven och vilken utväxling vill höja med ca 400 varv

Beror ju lite på vad du har för utväxling och bil idag.
Har själv rotat runt lite för att hitta rätt drevsats.

Jag har en 2,8 JTD -01 med 16” hjul och den gamla växellådan (KM) som fanns en bit in på -01.

Originaldrevningen är 58x35 och med den har jag följande ungefärliga varv/hastighet enligt GPS:

90km/h 2.100varv/m
100 km/h 2.350varv/m
110 km/h 2.600varv/m

Har köpt hem drevsats 53x34 och räknar med ca 6-7% högre varv.
Beställningsnummer hos Axel Augustin: 3290010
Är främst ute efter lite mer kraft i farter runt 110


Kanske kan vara till viss hjälp..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Om det är kraft vid 110 km du behöver känns det ju inte rätt att växla ner bilen? Du är ju redan långt förbi max vridmomentsvarv. Om det är effekt på högre varv du behöver borde du snarare byta till en större turbo, jag tror att Fiat gjorde detta själva på sin Power
version av motorn. Den gav 146 Hk, Bytet kostar säkert en del vridmoment lägre ner i varvtalsregistret, men det får man acceptera.

:wideeyed:
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Om det är kraft vid 110 km du behöver känns det ju inte rätt att växla ner bilen? Du är ju redan långt förbi max vridmomentsvarv. Om det är effekt på högre varv du behöver borde du snarare byta till en större turbo, jag tror att Fiat gjorde detta själva på sin Power
version av motorn. Den gav 146 Hk, Bytet kostar säkert en del vridmoment lägre ner i varvtalsregistret, men det får man acceptera.

:wideeyed:

Ja, diskussionen om vrid vs hk är ju alltid intressant. Max vrid är ju vid 1800 varv men max hk är vid 3600 varv. Jag har faktiskt svårt att tro att jag kan ligga i 120km/h och marscha med ett varv på bara 1800 om vridmomentet var allt som räknades. Mycket hänger ju rimligen också på hur vridmomentskurvan ser ut efter 1800 varv.
Fast det kanske skulle gå.

Idag känns faktiskt bilen klart piggare vid 100km/h+ än 80km/h trots att max vridmoment infinner sig redan vid ca 75-80km/h på 5:ans växel.

Oavsett så skall jag prova att byta dreven så får vi se vad som händer:D .
 
F

F.d. 5824

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Märkte idag att det skrapar på ett otrevligt sätt när man lägger i tvåan.

Misstänker synkringarna!? men jag är blott en amatör.

Det gäller en Fiat Ducato, diesel från -93 med 18000 mil på mätaren. Någon som har några tips?
 

Larry

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
23484
Medlemskap
2021
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Jag hade två Fiat bilar som lådorna rasade på en Hymer och en Dethleffs innan jag kom på att det är Mercedes som gäller om grejjorna skall hålla ;-)
 
Toppen