• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Trasig kran

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kanske det varit väldigt varmt i husbilen när den stått parkerad, eftersom kranarna fått nytt utseend.


E1140921-4990-43AB-8C47-63B3E29BAB23.jpeg
Ser lite sportigare ut, men väldigt opraktiskt. Någon ”Rörmockare” som kan ge en teknisk idiot ett förslag till hur jag får svängpipen på plats igen, på ett sätt så att den håller tätt.

Även kranen i köket började läka samtidigt, men med visst våld sköter den sig igen.

Tack på förhand

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Mycket svårt att hjälpa utan att ha det för händer tyvärr.

Är det oskadat, så det går att trycka dit igen bara månne?

//

Visst är den oskadad och visst går det att trycka tillbaka den, men hur får jag det tätt.... speciellt lim? Bilen är bara 2 år och den kranen är väldigt lite använd, så det är inte slitet på något sätt. Tror det var värmen för ett veckor sedan som gjorde bodelen extrem varm, som är orsaken.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser ut som en o-ring på bilden. Är den gammal eller skadad kan du bara byta den mot en ny dito.

Ja, jag har sett den, men själva pipen är helt lös när jag sätter tillbaka den. Menar ni att o-ringen förutom håller tätt, även ”håller fast” pipen? Nu när jag sätter pipen på plats och sätter på vattnet kommer pipen ut som en projektil... men som sagt, ni pratar just nu med en teknisk idiot.

Tack för tipsen och imorgon köper jag en ny o-ring. Återkommer om resultatet.

TommyD
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Ja det är inte osannolikt. Du bör ha en recess, alltså en inverterad ring på motsvarande plats i kranen, för o-ringen. Men som sagt, svårt att avgöra såhär på distans.

Inte idealiskt, men smörj med vaselin eller liknande på den nya o-ringen när du trycker dit den för gott.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Röret ska gå relativt trögt på. Packningen sköter det sista och tätar. Lossar den lätt så är den inte tillräckligt isatt, eller vilket är troligare, det har blivet en hårfin spricka i den. Kan vara svårt att se med plastkromet på.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Kanske det varit väldigt varmt i husbilen när den stått parkerad, eftersom kranarna fått nytt utseend.


Visa bilaga 196027
Ser lite sportigare ut, men väldigt opraktiskt. Någon ”Rörmockare” som kan ge en teknisk idiot ett förslag till hur jag får svängpipen på plats igen, på ett sätt så att den håller tätt.

Även kranen i köket började läka samtidigt, men med visst våld sköter den sig igen.

Tack på förhand

TommyD
hej
Vi fick byta ut vår kran pga ständigt läckage , såg sedan att det finns en liten stoppskruv i underkant på pipen som gick att lossa och få bort pipen och gissar att byte av oring samt lite armaturfett löser problemet
Bengt
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har jag varit ut till bilen, med all ny kunskap .....

509FFC37-441A-4DC5-BF3E-EEAB84B6827B.jpeg
När jag sätter tillbaka pipen ser jag att det blir glipa och där skall det troligen sitta en o-ring, var den gamla är förblir i sådant fall ett mysterium. Däremot finns det ingen stoppskruv, eller hål för den vad jag kan se.

343101DC-B23F-4C06-87B8-50F1F6A7478C.jpegPlaströret som pipen träs över är gängad, men det är inte inte pipen på insidan. Troligen helt oviktigt.

Dum fråga, men köper man o-ringen på vilken VVS-avdelning som helst hos byggfirmorna, eller måste jag gå till en tillbehörsfirma för husbilar/-vagnar?

Tack för hjälpen.

TommyD
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
När jag sätter tillbaka pipen ser jag att det blir glipa och där skall det troligen sitta en o-ring, var den gamla är förblir i sådant fall ett mysterium

Det ska räcka att trycka till i det läget. Det ska gå trögt det sista.

Den kan mycket väl flyga loss som någon påpekade i tråden om det är mycket kalkavlagringar i silen, så gör ren den först.

Vill du köpa ny o-ring så går det bra med i princip vad som helst på vilket ställe som helst i rätt dimension.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
När jag sätter tillbaka pipen ser jag att det blir glipa och där skall det troligen sitta en o-ring, var den gamla är förblir i sådant fall ett mysterium.
343101DC-B23F-4C06-87B8-50F1F6A7478C.jpeg
Är det inte en o-ring som syns mellan det förkromade och det gängade plaströret? Isf kanske du bara inte har tryckt tillräckligt hårt...
(gängan kanske passar en snabbkoppling till slang?)

/Ingvar
 

Vaggan

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Båstad
HBK-Nr
4327
Medlemskap
2024
Nu har jag varit ut till bilen, med all ny kunskap .....

Visa bilaga 196058
När jag sätter tillbaka pipen ser jag att det blir glipa och där skall det troligen sitta en o-ring, var den gamla är förblir i sådant fall ett mysterium. Däremot finns det ingen stoppskruv, eller hål för den vad jag kan se.

Visa bilaga 196060Plaströret som pipen träs över är gängad, men det är inte inte pipen på insidan. Troligen helt oviktigt.

Dum fråga, men köper man o-ringen på vilken VVS-avdelning som helst hos byggfirmorna, eller måste jag gå till en tillbehörsfirma för husbilar/-vagnar?

Tack för hjälpen.

TommyD
O-ringen finns redan där, men pipen skall ända in utan glipa.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Mitt sista inlägg i tråden, illustreras så här......

FE6808B7-C138-463C-A1BE-F2EF8363A7F3.jpeg
.... en bild på min egen skämskudde. :msn_embarrassed:

Tack för alla tips, goda råd och som sagt jag är en teknisk idiot.

”Vaggans” påstående att ”O-ringen finns redan där, men pipen skall ända in utan glipa.” gav mig inte bara kraften, utan också modet att trycka in pipen utav bara h...e! Där satt den, bilen blev som ny, tycker den till och med luktar ny igen. :)

Tack

TommyD
 

Bilagor

  • A898CE6C-2A00-432A-98E5-32088F14AA26.jpeg
    A898CE6C-2A00-432A-98E5-32088F14AA26.jpeg
    90,5 KB · Visningar: 2

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Lite off topic men jag bytte helt enkelt ut (kökskranen som börjat att läcka) mot en vanlig VVS kökskran, Här är det ingen plast utan mässing och brons och hör och häpna, till ett betydligt lägre pris än en ” husbilskran”.
Det är inte alls svårt att byta till vanlig VVS utrustning och utbudet är så stort att man kan hitta en kran som är nästan identisk med den som byts. Om handfatskranen börjar att krångla så blir även den utbytt till en vanlig VVS kran.
 
Toppen