• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips TRAFIKVERKETS FORDONSVÅGAR

Nyttjade stationen norr om Norrköping vägen mot Svärtinge häromdagen, inga köer och inget problem (förutom att den uppenbarligen vägde oss fel för den visade 100 kg övervikt, det kan väl ändå inte stämma?! ) så det blir rätt ibland trots allt :)
 
Nyttjade stationen norr om Norrköping vägen mot Svärtinge häromdagen, inga köer och inget problem (förutom att den uppenbarligen vägde oss fel för den visade 100 kg övervikt, det kan väl ändå inte stämma?! ) så det blir rätt ibland trots allt :)
Du kan bara lita på de vågarna när polisen har viktkontroll och vågen har kalibrerats, men någotsånär rätt kan den visa ibland.
 
Nyttjade stationen norr om Norrköping vägen mot Svärtinge häromdagen, inga köer och inget problem (förutom att den uppenbarligen vägde oss fel för den visade 100 kg övervikt, det kan väl ändå inte stämma?! ) så det blir rätt ibland trots allt :)
Jag vägde direkt efter besiktning och diffen var 125 kg (mer på trafikverket)
Ligger nog inom felmarginalen (3500 kg bil)
 
Ifall du menar vågen i bromsrullen på besiktningen, så är dessa sällan kalibrerade, så ta dessa vågar med en nypa salt. Även "obemannade" vågstationer efter vägarna får man ta med en nypa salt, pågår dock en vägnings kontroll så brukar jag passa på att svänga in och väga, då visar vågen så rätt just den kan.
 
Senast ändrad:
Ifall du menar vågen i bromsrullen på besiktningen, så är dessa sällan kalibrerade, så ta dessa vågar med en nypa salt. Även "obemannade" vågstationer efter vägarna får man ta med en nypa salt, pågår dock en vägnings kontroll så brukar jag passa på att svänga in och väga, då visar våguså rätt just den kan.
Nej, en separat våg kalibrerad och krönt 3,5 veckor innan.
Ville mest poängtera att trafikverkets vågar sällan är korrekta om man inte mäter fordon eller precis har gjort det.
Ligger man på marginalen så är inte trafikverkets vågar ett bra "facit".
 
va det som gör att kalibreringen försvinnar på trafikverket våg
typ skrothandlaren, bilbesiktningen eller ica´s grönsaks våg, dom kalibrerar ju inte sin våg var varannan dag
 
De väger bara diff full/tom de struntar vad totalvikten är och om den stämmer, typ skrot m.m.
Grönsaksvågen funkar inte på husbilen
Bilprovningen måste kolla sina vågar regelbundet ifall de ska lämna ut en gällande vågsedel.
Min lokala brukar hjälpa till med vägning ifall man frågar snällt, men de påpekar att vågen är inte kalibrerad.
 
Har vägt hos skrothandlaren. Vet inte hur exakt den vågen är men då de betalar efter den vågen så borde den kontrolleras ofta.
 
Har vägt hos skrothandlaren. Vet inte hur exakt den vågen är men då de betalar efter den vågen så borde den kontrolleras ofta.
Min gamla arbetsplats har en sån stor våg som det passerar hundratals ton med produkter dygnet runt, den väger lastbilar in/ut och dessa är bra på att väga diff. men inte rätt totalvikt som jag skrev tidigare. Jag har ju självklart vägt mina fordon på den vågen, och alla vägde rejält för mycket visade det sig på denna våg. Jag får riktigast värden på bilprovningar och Trafikverkets vågar som näst bäst.
Du kan ju testa nästa gång med att kliva ur vid en andra vägning och se diffen.
 
detta säger reglerna om kröning av våg

Återkommande kontroll (tidigare omverifiering eller kröning) innebär att vågen kontrolleras mot de krav som ställs i Swedacs föreskrifter. För vissa vågar krävs kontroll vartannat eller varje år, för andra vågar först när plomberingen brutits.

med detta förstår jag inte varför trafikverket vågar inte stämmer, är det något ni vet eller bara tror ?
så jag tror inte besikningen kröner sina våger mer än va reglerna säger. har du kälmaterial på det
jag ska fråga nästa gång jag träffar på en kompis som jobbar på bes i trelleborg
har ni kälmaterial på att trafikverkets vågar krönas/kalibreras inför varje kontrol
det låter helt osanolikt
 
Min gamla arbetsplats har en sån stor våg som det passerar hundratals ton med produkter dygnet runt, den väger lastbilar in/ut och dessa är bra på att väga diff. men inte rätt totalvikt som jag skrev tidigare. Jag har ju självklart vägt mina fordon på den vågen, och alla vägde rejält för mycket visade det sig på denna våg. Jag får riktigast värden på bilprovningar och Trafikverkets vågar som näst bäst.
Du kan ju testa nästa gång med att kliva ur vid en andra vägning och se diffen.
skrothandlaren skriver ju ut vågsedel när man ska registrerings bes en bil eller mc, så nock stämmer dom annars hade ju inte bes godkänt dessa vägsedlar
 
Desto mer trafik det är på vågen, desto mer ändras lastcellerna, sen driver de även över tid, även väderlek påverkar noggrannheten, jag skriver bara från mina erfarenheter, och orkar inte leta källor.
 
Min gamla arbetsplats har en sån stor våg som det passerar hundratals ton med produkter dygnet runt, den väger lastbilar in/ut och dessa är bra på att väga diff. men inte rätt totalvikt som jag skrev tidigare. Jag har ju självklart vägt mina fordon på den vågen, och alla vägde rejält för mycket visade det sig på denna våg. Jag får riktigast värden på bilprovningar och Trafikverkets vågar som näst bäst.
Du kan ju testa nästa gång med att kliva ur vid en andra vägning och se diffen.
Så är det nog, jag har varit på skroten med flera bilslpkärror och diffen har varit realistisk. Totalvikten fick jag inte på papper.
 
Tillbaka
Toppen