• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips TRAFIKVERKETS FORDONSVÅGAR

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
kan du utveckla det lite, att du tror at vågen inte uppfyller dom krav trafikverket har.
så menar du att polisen vägar fordon så där lite på lösa volymer ?
det finns regler för hur mycket en våg får diffa,
alla vågar som används yrkesmäsigt måste krönas av krediterat företag
allt från den lila guldvågen till den stora fordonsvågen.
det därför man kröner dom en gång om året o det är bara speciela företag
med tillstånd som kröna en våg.
någon tidigare i träden hintade att det var polisen som kröner inför varje användning, o det fel
detta med att kröna våger har man hållit på sen typ medelåldaren, fast då var det mer lod man krönade
så typ inte fiskhandlare o dylikt folk på marknaden kunde lura kunden
Ja det stämmer, däremot går det bra att kalibrera en våg vid misstänkt behov, eller som rutin, och det kan utbildad personal på polisen/vägverket utföra, ifall de nu fått utbildning för det.

Man kan ju testa vågen genom att ställa sig på den, de flesta av oss vet på ett ungefär vad vi väger, diffar det mer/mindre än 20kg kan vågen behöva en kalibrering.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Varje gång när jag kör förbi vågplatsen vid e4 i armsjön söder om Sundsvalls ser det ut som om den är avspärrad med en lina och kon.
Men Trafikverket har den listad som öppen för allmänheten på sin hemsida.
Kan man alltså åka in och flytta på konen/linan och väga ändå? Någon som vet?
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jag tror att det är bromsprovaren som är avspärrad. Åk in och kolla nästa gång du passerar eller om någon annan har lust att kolla.

Mvh / Roland
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ja det stämmer, däremot går det bra att kalibrera en våg vid misstänkt behov, eller som rutin, och det kan utbildad personal på polisen/vägverket utföra, ifall de nu fått utbildning för det.

Man kan ju testa vågen genom att ställa sig på den, de flesta av oss vet på ett ungefär vad vi väger, diffar det mer/mindre än 20kg kan vågen behöva en kalibrering.
Kalibrering av vågar utförs enligt en SIS-standard och kräver både tid, utrustning och kunskap. Mig veterligt så är inte polisen något ackrediterat organ av Svedac att utföra kalibreringar av vågar enligt standarden, däremot utför de säkerligen en egenkontroll av vågen innan de börjar att kontrollera fordon. Diffar den mer än vad som anges i kalibreringsbeviset får de avbryta uppdraget eller möjligen justera( det finns vågar på marknaden som kan justeras(nollställning) vid egenkontrollen utan att ny kalibrering behöver utföras men vet inte hur vägverkets vågar är bestyckade) mätonoggrannheten (normalt 20-50 kg för fordonsvågar) fastställs av den som är ackrediterad i samband med kalibrering och skall alltid framgå av kalibreringsbeviset.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Idag vägde jag på E6 utanför Helsingborg. Först södergående och sen norrgående. Samma vikt på både.
Sen pratade jag med poliserna som höll på att kolla en lastbil. Därför ingen lång konversation.
Jag: "Hur rätt visar de här vågarna."
Polisen: "De är krönta och förväntas därefter visa rätt med en noggrannhet på +-20 kg."
Idag vägde jag igen på båda vågarna utanför Helsingborg. De två vågarna visade lika. Även idag frågade jag en (annan) polis som hävdade att felvisningen var inom +-20 kg. Hur ofta vågarna verifieras (det heter inte kröning längre) kunde han inte säga med det görs alltid med sådana intervall så att polisen kan använda sig av resultaten utan ytterligare åtgärder. Om någon skulle överklaga böter finns ett verifieringsintyg att visa.

Därefter körde jag norrut via E6 och 26:an. Efter 13 mil vid Spenshult finns en våg som jag vägde på. Vågen visade då 20 kg mindre. Eftersom ca 10 kg bränsle gått åt ska den väga mindre och kanske var det det som gjorde skillnaden. Vågarna visar bara vart 20:e kg, dvs 3000, 3020, 3040 kg etc.

Jag kan också nämna att jag också ställde mig på vågen som då visade 80 kg. Min vikt hemma på badrumsvågen ligger närmre 80kg än både 60 kg och 100 kg. Så det var väl så rätt det kan vara.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Instämmer med PL 8. Jag känner också förtroende för de av vägverkets vågar jag testat. Både Helsingborg söder och Helsingborg norr. Dessutom vågarna vid Gårdsstånga som numera är öppna i båda riktningarna. Gårdstånga "norr" har dock en egenhet att visa en massa kilo redan innan man kör upp på vågen. Sedan får man en vikt som kraftigt understiger den bruttovikt man uppskattar att man har. Men lägger man samman vikterna stämmer det väl. Vågen Gårdsstånga norr kan ex visa 620 kg (062) innan du kör upp. Sedan visar den kanske 2750 kg (275) när du kört upp. Då väger du ungefär 3370 kg! Gårdsstånga söder verkar däremot visa rätt och är korrekt nollställd före vägning.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har nu bytt till en bil med boggiehjul bak och då klarar vågen inte av detta. Hur göra ?

Jag brukar väga i Nyköping.
På den så kör jag först på med framaxeln, noterar vikten.
Kör fram tills framaxel och mellanaxeln är på vågen, noterar vikten.
Kör fram ytterligare tills alla axlarna står på vågen, noterar vikten.
Kör av vågen med framaxeln, noterar "boggi"-trycket.
Kör av även mellanaxeln, och noterar vikten på bakre axeln.

Lägger man ihop och drar ifrån - så brukar vikterna stämma rätt bra mellan de olika kombinationerna på vågen.
Enbart mellanaxeln går inte att väga, då antigen framaxel eller bakre axeln är på vågen samtidigt.

Har vid några tillfällen vägt på vågen och direkt efter med våra stödben. Och de stämmer bra överens med varandra.
Kan skilja runt 20kg.
 
Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag brukar väga i Nyköping.
På den så kör jag först på med framaxeln, noterar vikten.
Kör fram tills framaxel och mellanaxeln är på vågen, noterar vikten.
Kör fram ytterligare tills alla axlarna står på vågen, noterar vikten.
Kör av vågen med framaxeln, noterar "boggi"-trycket.
Kör av även mellanaxeln, och noterar vikten på bakre axeln.

Lägger man ihop och drar ifrån - så brukar vikterna stämma rätt bra mellan de olika kombinationerna på vågen.
Enbart mellanaxeln går inte att väga, då antigen framaxel eller bakre axeln är på vågen samtidigt.

Har vid några tillfällen vägt på vågen och direkt efter med våra stödben. Och de stämmer bra överens med varandra.
Kan skilja runt 20kg.
Just den vågen litar jag inte alls på efter en semesterresa.
På väg ut mot Malmö vägde husvagnen 1560kg, 40 kg till godo.
På väg hem ifrån Kroatien inkl sovenierer, o efter bunkring i Tyskland, Det var fyllt i de flesta utrymmerna, kanske en 120kg dricka, så stod vågen på 1400kg.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Har i flera år vägt på Dämmet i Kalmar. Har nu bytt till en bil med boggiehjul bak och då klarar vågen inte av detta. Hur göra ?
Jag väger alltid var axel för sig samt hela bilen. Summering av axelvikterna har oftast stämt med totalen men någon gång avvikit med 20 kg.
Axelvikterna ska också kollas och med långa bilar som t ex lastbilar måste vägningen göras så.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Just den vågen litar jag inte alls på efter en semesterresa.
På väg ut mot Malmö vägde husvagnen 1560kg, 40 kg till godo.
På väg hem ifrån Kroatien inkl sovenierer, o efter bunkring i Tyskland, Det var fyllt i de flesta utrymmerna, kanske en 120kg dricka, så stod vågen på 1400kg.

Köpte du lättöl??? :)

Jag har vägt där, och därefter på andra vågar efter vägen och de har stämt hyggligt överens inom felmarginalen med varandra.
Men ska inte svära på att den är korrekt.
 
Toppen