• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikverket ger tips för en säkrare semester i husbilen

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Men det hjälper ju inte att de är krocktestade, de ska vara konstruerade för att klara en krock bättre.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
detta var en bra tråd jag har funderat mycket över varför där säljs så många helintegrerade husbilar jag skulle inte kunna tänka mej att skaffa en sådan sen kvittar det var och vem som tillverkardom
jag har i många år studerat krocksäker het på bilar i 10 årstid jag har alltid kört SAAB! den som som fått utmärkelse för det i många år jag var med i en grupp som höll på med jag hade all lektyr som fans, om det ämnet jag följde SAAB hur dom byggde en säker bil hur dom tängte hur det skulle fungera vid en krock jag åkte flera mil för att studera krockade SAABAR och såg att dom hade rätt dom hade reagerat presis som ville!
efter många år så kom resultatet från trafiksäkehetsverket och Folksam den dom krock säkraste bilarna var SAAB VOLVO MERZEDES och där ingick
sprintern,därför blev jag intreserad när KABE kom med sin MERSEDES van där var den bilen vi sökte hade den kommit 10 år tidigare så hade det varit
läge för en där kunde man känna sig tryggare, hoppas dom kan forsätta det samarbetet även med halvintegrerade och inte bara dom HYMER bygger
redan sina på MERZEDES
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
hej!
Om man är osäker för trafiksäkerheten i husbilen, så finns det bilar som är krocktestade både som halv och helintegrerade välj dessa fabrikat. Det är kanske inte de billigaste alternativen i inköp men när oturen är framme så kan det vara "guld värt".

Trevlig midsommar
Mats

Perfekt, får man tips på märken då?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Alla krockprov görs ju mot ett fast föremål.
En sak som är väldigt avgörande i verkligheten är vad man krockar med. Känner mig alltid osäker i småbilar för det spelar liten roll hur många stjärnor dom har om man krockar med något större. En lastbil t.ex så klarar sig föraren i regel bra så länge krocken är med en personbil.
En husbil är ju någonstans däremellan, så en krock med småbil behöver inte ge så dramatiska konsekvenser, medan den bristande krockprestandan blir väldigt uppenbar om man krockar med ett större fordon, tung SUV & större. Ett stort problem är ju hur dåligt inredningen sitter fast oavsett typ av husbilskonstruktion hel/halv etc. Som transportbil finns ju dessutom en mellanvägg till lastutrymmet. Det kan ju låta som husbilsbyggaren skulle skruva fast inredningen bättre, men kanske inte är lika lätt i praktiken. Går säkert att förbättra, men kostar väl också vikt som ju är ett knivig fråga Inte minst försäljningsmässigt.

Så länge dom är transportbilar så sker ju mycket av deformationen relativt långt ner om krocken är med en personbil & motor/drivlina trycks ner & in under golvet. Framändan är säkert utvecklad för att bete sig på detta sätt, men när dom börjar kapa i fronten som dom gör på helintegrerade så förändras ju frontens egenskaper helt & husbilsbyggaren har inte den kunskap eller råd att verifiera denna påverkan. Obs att det inte nödvändigtvis gör så stor skillnad som man tror vad det är för material i den ”nya fronten” eftersom det materialet sitter i en helt förändrad geometri mot hur bilen är konstruerad från början. Nu kommer ju någon att tala om att Fiat minsann godkänt etc... Men det är stor skillnad att slänga iväg en beräkning baserad på osäker indata från husbilsbyggaren & en full utveckling med många krockprov som man haft med transportbilsversionen.

Så kör försiktigt därute i sommar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så länge dom är transportbilar så sker ju mycket av deformationen relativt långt ner om krocken är med en personbil & motor/drivlina trycks ner & in under golvet. Framändan är säkert utvecklad för att bete sig på detta sätt, men när dom börjar kapa i fronten som dom gör på helintegrerade så förändras ju frontens egenskaper helt ...

Deformationen av frontpartiet på en transportbil och en halvintegrerad bil eller alkovbil torde vara i stort sett likartad, eftersom det mesta är identiskt t.o.m. B-stolpen.

På en helintegrerad bil är också det mesta identiskt t.o.m torpedväggen, om man bortser från ytterskärmarna.

Pålle
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hur en bil deformeras vid krock är en väldigt komplex historia. Första delen i ditt resonemang Pålle håller jag med om.

När det kommer till helintegrerad så håller inte resonemanget. Dvs även om allt ser lika ut fram till torpedväggen så påverkas deformationen av det som finns bakom torpeden. Tillverkare av bakhjulsdrivna bilar brukar använda sig av kardanaxlen för att för över en del av energin vid krock till bakaxeln, vilket gör attt dom klarar sig med mindre deformationszon än motsvarande framhjulsdrivna. Kan ju behövs då dom brukar ha rätt stor motorklump där fram som inte deformeras.
Orginalstrukturen med A-stolpar & ruta, samt överföringen till tak & b-stolpar är ju helt väck på en helintegrerad och ersatt med något plastskal som hänger på utsidan av det som en gång var en hytt. OBS att även rutan är i allt väsentligt är en del av den bärande strukturen på moderna bilar med limmad ruta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
TV4 Nyheterna nu på morgonen innehöll inte direkt någon reklam för våra husbilar. Det var Trafikverket rekommendationer inför midsommartrafiken som presenterades och bristen på säkerhet i husbilarna, som illustrerades med videoklippen från krocktesterna med husbilarna.

TommyD
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Man ser tydligt hur hela ”plastskalet” på den helintegrerade släpper från chassiet & tycks sväva fritt i slowmotionfilmen utmed hela bilens längd.
På den halvintegrerade ser man hur drivlinan trycks in under golvet. Vad som stör mig mest i den sekvensen förutom inredningsdetaljer som far runt, är ju att stolen tycks lossna!!! Om detta beror på konstruktionsbrister i bilen eller om det är orsakat av vridplattan som sitter under stolen på en husbil är en mycket intressant fråga? Om det beror på vridplattan, så är det ju där man skulle sätta in kraften för att öka säkerheten. I stället för en spärr som bara förhindrar rotationen som det brukar vara på husbilarna, så borde det gå att ordnat en låsning till underdelen där skenorna sitter så överdel och underdel på vridplattan är ordentligt låsta ute i kanten både fram & bak. Som den skiten ser ut idag så är det ju bara en bult/axel i mitten som håller ihop det. Även om man då skulle behöva lossa flera spännen eller liknande innan man kan vrida stolen så skulle det vara värt besväret om man vill sitta säkert.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det fullständigt oacceptabelt att stolen lossnar! En vanlig personbil skulle inte ens få godkänt att släppas igenom homologiseringen om det hände vid ett krockprov!!!
Det hade bara varit att åka hem & konstruera om, annars hade man inte kunnat sälja bilen.
 

LPer

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
25403
Medlemskap
2023
Visst är det viktigt med säkerhet i våra husbilar men ett problem kan vara att ökad säkerhet i grundkonstruktionen också påverkar fordonsvikten. Redan idag ligger många mycket nära 3,5 ton och med bättre grundkonstruktion kommer man över denna gräns. Vi i Svergie är väl ganska ensamma om dispensregeln för oss som tog körkort för länge sedan. EU borde se över viktgränser och körkort men det löser sig kanske när många el-husbilar med tunga batterier lanseras. Jag tror att de flesta tillverkare av hb rättar sig efter lagar/regler på kontinenten.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
TRV rekommenderar de stora, mötesfria vägarna med högre farter.
Jag har kört drygt 60 mil på småvägar nu, oftast i 70 km/h och nästan varit ensam på vägen. Vad kan vara säkrare än att knappt möta någon alls?
Fast det räcker ju med att möta en förstås, som kommer på fel sida! :twitcy: :wideeyed:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Något som man kan fundera på vid krocktester med personbilar kontra husbilar, även på en med hela originalhytten kvar, är väl vikten.
Om man bortser från att tämligen lätta saker lossnar och far runt i husbilen vilket naturligtvis inte är bra.
Krocktesten genomförs ju genom att man kör in fordonet i en betong/metall klump som inte ger med sig ens en millimeter troligen.
Personbilen kanske väger 1300kg eller något mer som krockzonerna skall dämpa ner till 0 km/tim.
Husbilar byggda på "lätta" transportbilar väger runt 3500kg och i vassa boggifall runt 5000kg som skjuter på. Om det inte skulle bli mer misshandel av hytten när den vikten bromsas upp än när vikten på en personbil bromsas upp så kan man kanske fundera på hur otroligt mycket kraftigare och tyngre hyttkonstruktionen skulle behöva vara i en husbil för att klara sig lika "bra" som som en personbil.
Hytten på en transportbil med original bakchassi och ett tomt tämligen lätt plåtskåp på det klarar troligen krocktestet rätt bra.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Här är hela inslaget om husbilarna i sommartrafiken från TV4 Nyhetsmorgon igår.


..... och Aftonbladet hänger på.

TommyD
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
det är bara att välja vill man ha en bevisat krocksäker husbil eller fin premium bil!
krocksäkerhet är väl premium valet är lätt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Visst är det viktigt med säkerhet i våra husbilar men ett problem kan vara att ökad säkerhet i grundkonstruktionen också påverkar fordonsvikten. Redan idag ligger många mycket nära 3,5 ton och med bättre grundkonstruktion kommer man över denna gräns. Vi i Svergie är väl ganska ensamma om dispensregeln för oss som tog körkort för länge sedan. EU borde se över viktgränser och körkort men det löser sig kanske när många el-husbilar med tunga batterier lanseras. Jag tror att de flesta tillverkare av hb rättar sig efter lagar/regler på kontinenten.

Säkerheten måste vara prio 1.

Jag tycker att tillverkarna skall göra tyngre bilar - om det ökar säkerheten.

HB är i regel stora bilar. Därför borde körkortsreglerna ses över. Att ta kk för Pb1 på kanske fem meters längd och sen få tillstånd att köra längre och bredare samt tunga HB - ger mycket övrigt att önska.

EU håller nu på med att försöka höja viktgränsen på 3,5 ton till minst 3,85 ton för vanligt B - kk. Det tycker jag är ok.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Intressanta synpunkter...
En personbil på 1300kg är typ en Renault Clio eller någon annan småbil.
En Volvo V70 dryga 1700kg tjänstevikt i ett snikutförande & uppåt 2 ton med största motorn & AWD Etc.
Om man skulle ha turen att smälla med en Clio så är det tvärstopp för Clio’n, medan husbilen tar upp en relativt mindre del av energin pga sin större tyngd. Då klarar sig husbilen bättre.

Appropå utveckling av personbilar, så kan man ta ett exempel. Från första generationen Volvo 850 till V70 10-15 år senare så ökade vikten med ca 250 kg i huvudsak pga säkerhet både passiv & aktiv. Obs att det inte är 250kg förstärkningar av karossen, utan merparten av viktökningen handlar om bättre stolar, krockkuddar, bältessträckare, mm + alla elektroniksystem för aktiv säkerhet etc.

Jag är inte allas övertygad om att det är en massa förstärkningar av basbilen som är första steget till säkrare husbilar.
Problemen man ser kopplat till husbilskonverteringen är många:
• att stolarna inte sitter fast utan lossnar är helt oacceptabelt & troligen inte ett problem på basbilen utan pga eftermonterad vridplatta.
• husbilsbyggaren väljer ju bort alla finesser som går att få på basbilen eftersom dom tjänar mer pengar på en ”premium” klädsel eller någon ”inredningsfinses”, här bidrar både vi som kunder & olika tidskrifter som kollar på bilar?
• bland de finesser som väljs bort finns både sånt som spar bränsle & ökar säkerheten. Vi med våran j..la Malusskatt baserad på WLTP hade sparat många tusenlappar i skatt om det gått att få bilen med start/stopp funktion, men den har påbyggaren valt bort åt oss, dvs går inte ens att beställa. Kollade basbilen & den ger 10-15% lägre CO2 värde som ju ligger till grund för skatten, finns tillgänglig för hantverkaren som köper motsvarande transportbil.
• att bodelsbatteriet inte ens satt fast har jag själv råkat ut för vid köp av ny husbil. Sitter det fast så brukar inte fastsättningen vara särskilt imponerande. Vilket signalerar hur lite ansvar påbyggarna tar för sina modifieringar/tillägg till basbilen. Allt handlar bara om att det skall se snyggt ut.
• hitta på konstig finesser i inredningen som uppfällbara handfat & infällbara toaletter etc innebär knappast att bilen sitter ihop bättre, snarare tvärtom.
Annars skiljer sig ju grunduppläggen för inredning knappt något mellan alla märken bortsett från val av typ, dvs långbäddar eller fransk etc. Det handlar bara om ögongodis typ barskåp, belysning, infällda TV apparater etc.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
det är bara att välja vill man ha en bevisat krocksäker husbil eller fin premium bil!
krocksäkerhet är väl premium valet är lätt.

Jag förstår inte vad du menar riktigt.

I premiumhusbilar lägger tillverkarna arbete på bl.a. säkerhet.
I lågprishusbilar lägger man inte arbete på nästan någonting.
 

Bilagor

  • niesmann-bischoff-flair-safety-concept-EN (2).pdf
    1,9 MB · Visningar: 37
Senast ändrad:
Toppen