• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Trafikfarlig Fiat Ducato

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Trafikfarlig Fiat Ducato 2,2liters med 9 stegs växellåda. Någon som har varit med om samma upplevelse med denna kombination? Det har hänt fler gånger än nedanstående beskrivningar, men det händer inte alltid.

• Kör i Köpenhamn på en fem filig yta där jag hamnar till höger om en trailer som knappt kör i 80km/h. Jag skall ut på samma håll som honom så jag släpper efter så jag hamnar bakom och kommer ut på samma två filiga väg. Där väljer jag att köra om honom, kollar så det är fritt och byter fil och gasar på lite mer. Ingen kick down utan bara lite mer gas. Då slukar den sig som en bil förr i tiden som var kall med choken utdragen. Släpper gasen och tar om det så går det bra.
  • Skall köra ut från en utfart och tittar vänster, höger och vänster igen. Kör ut och skall över körbanan på andra sidan och när jag tittar då igen till vänster så, var fan kom den trailern ifrån. Gasar då på lite mer och den slukar sig, det blir ju riktigt kass. Killen i trailern tycker ju att jag är den dummaste som framför ett fordon, det är tydligt med hans armar.
  • Kommer fram till en cirkulationsplats och jag ser en traktor med släp som skall på samma utfart (2 till 1 väg) som jag. Efter cirkulationsplatsen är det först två filer som strax blir endast en. Detta vet jag om så jag räknar med att köra om efter cirkulationsplatsen. I utgången gasar jag på lite mer och motorn slukar sig, släpper gasen och gör om och då fungerar det.Sluker sig.jpg

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kanske lite OT men det kan inte vara så enkelt att gaspedalen tar med sig förarhyttsmattan upp en bit. De mattorna kan vara väldigt styva. Då får drive-by-wire systemet spel och svarar inte på gaspådrag. När du trycker på gaspedalen igen släpper mattan! Jag har skurit ett litet urtag på min matta för att undvika detta.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Jag tar emot alla vettiga förslag. Har haft olika mattor dessa tre åren. Nu har jag en stabil gummimatta. Svårt att förklara men när man trycker på pedalen så känns den som vanligt men när man begär mer pådrag så bara pausar den. Nu när man vet om det så släpper man bara upp pedalen och gör om samma rörelse igen och då fungerar det.

ljonsson66

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
42092
Medlemskap
2025
Jo det är där. Men då brukar det tuta och pipa och lampor tänds och radion tystnar. Det är väldigt tydligt när bilen blir nervös. Men det händer inte på den beskrivna symtomen. Ett annat tips är att man kommer åt bromspedalen av misstag, då skulle detta kunna inträda. Men nu när jag vet om det så kan jag även utesluta detta.
ljonsson 66 har du tänkt på det med bromspedalen?
Jag har 2,2l motorn, en -23. Det har inget med bromspedalen (eller farthållare i fel läge) att göra.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tar emot alla vettiga förslag. Har haft olika mattor dessa tre åren. Nu har jag en stabil gummimatta. Svårt att förklara men när man trycker på pedalen så känns den som vanligt men när man begär mer pådrag så bara pausar den. Nu när man vet om det så släpper man bara upp pedalen och gör om samma rörelse igen och då fungerar det.
OK. Jag hade problem till och från i ett halvår tills jag upptäckte att gaspedalens bakkant ibland hämtade upp den styva mattan och då svarade inte motorn på gaspådrag. Skapade ett par trafikfarliga situationer, liknande dina. Men ditt problem känns mer komplext. Känns dock som något med ditt drive-by-wire system, ev i kombination med automatlådan. (Ibland känns våra bilar som en jäkla dator!) Lycka till!

Jo-Li

HBK Medlem
Kommun
Skara
HBK-Nr
12048
Medlemskap
2025
Har en Fiat 2,2 L årsmodell 2022 har precis samma symtom händer oftast under acceleration på 5 växel vid hastigheten 60-70 km Varit på Fiatverkstad o kollat finns inga felkoder

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har en Fiat 2,2 L årsmodell 2022 har precis samma symtom händer oftast under acceleration på 5 växel vid hastigheten 60-70 km Varit på Fiatverkstad o kollat finns inga felkoder
Accelerera på 5-an vid 60 är för hög växel... förstår att en Dieselmotor storknar då.... testa med 4-an då..

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Vridmomentet kontra växellådan. Har inte Fiat haft problem med växellådorna.
Någonstans har jag läst om att minska (mjukvara) vridmomentet för att spara på växellådan. Motorn kanske stryps pga högt vridmoment, någon givare som inte hänger med.
Killgissning

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Inlägg 25. Tack för att du skriver. Nu är vi ju tre stycken med samma symtom. Som du ser på mina beskrivningar så har växelläget ingen betydelse för mig.

Inlägg 26. Det är väl ett rätt onödigt inlägg. Vi kör med 9 stegs automatlåda, och skall man då accelerera lite grann skall man ju inte behöva dra i spaken. För det dumma inlägget fick du fyra gilla!

Inlägg27. Jag har senaste mjukvara som kom i december 2024 i motor och växellåda.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Inlägg 25. Tack för att du skriver. Nu är vi ju tre stycken med samma symtom. Som du ser på mina beskrivningar så har växelläget ingen betydelse för mig.

Inlägg 26. Det är väl ett rätt onödigt inlägg. Vi kör med 9 stegs automatlåda, och skall man då accelerera lite grann skall man ju inte behöva dra i spaken. För det dumma inlägget fick du fyra gilla!

Inlägg27. Jag har senaste mjukvara som kom i december 2024 i motor och växellåda.
Vad en liten givare kan ställa till. Intressant läsning i länken, dock inte samma fel som du har.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ett exempel på hur komplext ett fel kan vara och svårt att hitta. Det gäller inte bilar, fastighetsautomation. Det som är gemensamt med bilar är att ett litet fel kan skapa stora problem, tex en givare som hade programmerats fel i mjukvaran. En trasig givare kan också ge skumma fel. Att felkoder inte alltid kommer upp kan bero på att det finns en larmfördröjning. Jag har för mig att robbotlådorna har två st tryckgivare.

Innan jag blev pensionär
Det var en fläkt i ventilationsaggregat som rusade och gick med full hastighet. Det skedde bara ibland. Fläkten var tryckstyrd och varvtalet styrdes av en
DUC( reglercentral), med tillhörande moduler. Luftkvaliten styrdes av spjäll,CO2 och temperatur givare, dvs kaskad reglering. Spjällen öppnade och stängde efter behov och fläkten kompenserade varvtalet via en tryckgivare.

Till slut hittade jag felet efter mycket letande. Såna där retfulla fel som bara händer ibland är de knepigaste att hitta, ofta är det ett enkelt fel. I det här fallet var det mjukvaran för tryckgivaren som var fel programmerad. Skalningen i mjukvaran var satt utanför tryckgivarens skalning, mätvärde spann.

Vid ökat luftbehov ökade fläkten, till slut hamnade mätvärdet för tryckgivaren utanför mjukvarans max värde. Då rusade fläkten och gick med full hastighet hela tiden utan att varva ner. Regleringen fick ett mätvärde som var 0Pa.

Jag programmerade om mjukvaran och laddade om DUC, sen var allt frid och fröjd.

Installationen hade utförts av en stor aktör på marknaden, händer säkert i fordon också.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag fick också, precis som Tompan, uppfattningen att Jo-Li körde manuellt. Accelerara jag från 60 på femman storknar min motor också. Särtskilt om det är lite uppför. Jag gav Tompan ett gillande och det står jag för.

Men det står helt klart nu att du och Jo-Li har liknande problem.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Säkerligen mjukvaran som inte klara av att hantera vissa situationer, kan finnas flera anledningar till sånt, missar i mjukvaran, växlingspunkter, moment, varvtal, vilken växel som ligger i, gaspedalens läge, bränsleekonomi, miljökrav m.m.
Uppkommer problemet i liknande situationer är det troligtvis mjukvaran som missar( tvekar ? ) och man kanske får prova att lägga upp körningen lite annorlunda då.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag har läst ganska mycket om de problem som FCA har i USA med enligt de uppgifter jag har samma växellåda, ZF 9 HP använd av Jeep från 2014.
Ett av alla de problem som ofta nämns är "Sudden loss of power".
Här kan man läsa mer om en rättegångsprocess i USA där detta problem nämns:

Hälsningar
Peter

Toppen