• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Trafikfarlig Fiat Ducato

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Trafikfarlig Fiat Ducato 2,2liters med 9 stegs växellåda. Någon som har varit med om samma upplevelse med denna kombination? Det har hänt fler gånger än nedanstående beskrivningar, men det händer inte alltid.

• Kör i Köpenhamn på en fem filig yta där jag hamnar till höger om en trailer som knappt kör i 80km/h. Jag skall ut på samma håll som honom så jag släpper efter så jag hamnar bakom och kommer ut på samma två filiga väg. Där väljer jag att köra om honom, kollar så det är fritt och byter fil och gasar på lite mer. Ingen kick down utan bara lite mer gas. Då slukar den sig som en bil förr i tiden som var kall med choken utdragen. Släpper gasen och tar om det så går det bra.
  • Skall köra ut från en utfart och tittar vänster, höger och vänster igen. Kör ut och skall över körbanan på andra sidan och när jag tittar då igen till vänster så, var fan kom den trailern ifrån. Gasar då på lite mer och den slukar sig, det blir ju riktigt kass. Killen i trailern tycker ju att jag är den dummaste som framför ett fordon, det är tydligt med hans armar.
  • Kommer fram till en cirkulationsplats och jag ser en traktor med släp som skall på samma utfart (2 till 1 väg) som jag. Efter cirkulationsplatsen är det först två filer som strax blir endast en. Detta vet jag om så jag räknar med att köra om efter cirkulationsplatsen. I utgången gasar jag på lite mer och motorn slukar sig, släpper gasen och gör om och då fungerar det.Sluker sig.jpg

Eura M

HBK Medlem
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2027
Trafikfarlig Fiat Ducato 2,2liters med 9 stegs växellåda. Någon som har varit med om samma upplevelse med denna kombination? Det har hänt fler gånger än nedanstående beskrivningar, men det händer inte alltid.

• Kör i Köpenhamn på en fem filig yta där jag hamnar till höger om en trailer som knappt kör i 80km/h. Jag skall ut på samma håll som honom så jag släpper efter så jag hamnar bakom och kommer ut på samma två filiga väg. Där väljer jag att köra om honom, kollar så det är fritt och byter fil och gasar på lite mer. Ingen kick down utan bara lite mer gas. Då slukar den sig som en bil förr i tiden som var kall med choken utdragen. Släpper gasen och tar om det så går det bra.
  • Skall köra ut från en utfart och tittar vänster, höger och vänster igen. Kör ut och skall över körbanan på andra sidan och när jag tittar då igen till vänster så, var fan kom den trailern ifrån. Gasar då på lite mer och den slukar sig, det blir ju riktigt kass. Killen i trailern tycker ju att jag är den dummaste som framför ett fordon, det är tydligt med hans armar.
  • Kommer fram till en cirkulationsplats och jag ser en traktor med släp som skall på samma utfart (2 till 1 väg) som jag. Efter cirkulationsplatsen är det först två filer som strax blir endast en. Detta vet jag om så jag räknar med att köra om efter cirkulationsplatsen. I utgången gasar jag på lite mer och motorn slukar sig, släpper gasen och gör om och då fungerar det.Visa bilaga 241038
Du har fel läge inställt på farthållaren

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Vad menar du med fel läge? Menar du speed limit? I mitt exempel två är det helt omöjligt då jag kör endast i några kilometer. Exempel tre kör jag i 33km/h. När det händer har jag aldrig haft farthållaren aktiverad.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Finns en diskussion om den 9-växlade lådan här:

Verkar som att den inte vill växla ner ordentligt om den står i ECO-lägen.

Läste även att den övergavs för en 8-växlad variant 2024.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Har bilen Elektrisk gasspjäll / "e-gas":
Vissa bilar har ett elektriskt gasspjäll som styrs av en elektrisk gaspedal, som är en komponent i bilens styrsystem. Denna teknik, kallad "Drive by Wire", innebär att förarens kommandon ges via elektrisk pedal som kopplas in i bilens styrsystem, vilket inte direkt påverkar gasen i en traditionell mening. Då kan det bli en fördröjning av gaspådraget

ljonsson66

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
42092
Medlemskap
2025
Min beter sig precis likadant av och till. I vintras/våras var det ofta så. Var in på auktoriserad verkstad som felsökte utan att hitta något (dvs inga felkoder). De gjorde i alla fall en mjukvaruuppdatering utan någon skillnad. Bilen har gått perfekt under hela sommaren, men nu i helgen betedde den sig likadant. Tempen är ju lägre nu, ca 13-15 grader, jämfört med i somras om nu det påverkar. Kall/halvvarm motor vid alla tillfällen. Det handlar inte om en fördröjning vid gaspådrag, motorn känns precis som den dör, den tappar precis all kraft. Släpp gasen och gasa igen kan det gå bättre. Hjälper inte det, gasa ordentligt, då brukar det gå. Notera att motorn stannar aldrig, den bara "dör" vid gaspådrag. 140 hk/9-steg automat.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Har bilen Elektrisk gasspjäll / "e-gas":
Vissa bilar har ett elektriskt gasspjäll som styrs av en elektrisk gaspedal, som är en komponent i bilens styrsystem. Denna teknik, kallad "Drive by Wire", innebär att förarens kommandon ges via elektrisk pedal som kopplas in i bilens styrsystem, vilket inte direkt påverkar gasen i en traditionell mening. Då kan det bli en fördröjning av gaspådraget
Om jag inte har fel så är elektrisk gaspedal standard på Ducato från 2006-07, min 07 har det och har man auto med ECO-läge kan det bli segt i vissa fall, min är manuell men har en konstig seghet när jag växlar ner från 6 till 5 i vissa lägen vilket gör att jag då å då får gå ner till 4:an, men det är ju bilens ECU/dator som bestämmer över gasen som ställer till det.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Spånar lite. Kan det vara bränslet som bråkar en del. Byter man bränsle typ eller div. olika inblandningar hopblandade behöver då ECU anpassa ( adaptiv ) sig en viss tid?

Jag tänker på min gamla etanol bil, tiden som ECU behöver ha för att anpassa sig till ett nytt bränsle. Grunden är att den är mappad för etanol. Jag behöver köra 20-30 mil eller mer på bensin för att motorn ska sluta spika, knacksensor saknas i de här bilarna.

Då är frågan hur anpassningsbar ECU är i diesel fordon är när det gäller bränslet.
Det behövs kanske en norsk reset ibland för att nolla ECU,n.

Rätt eller fel, kanske eller inte.
Men etanolbilen är inte anpassad för bensin, det är ett faktum.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det som @Dethleffskvalite upplevt kan spåras genom:
Med en original Fiat* felkodsläsare kolla efter felkoder.
En kunnig person analyserar mätvärden, inspelade och i realtid, och kan då se vad som händer/inte händer när effekten försvinner.

*Eller motsvarande felkodläsare som kan läsa Fiatspecifika felkoder och mätvärden, och inte bara OBD/EOBD.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Svaret är att ECUn inte bryr sig, den vet inte om bränslet är HVO, diesel eller biodiesel.
En dieselmotor fungerar helt olikt en bensinare avseende bränsle och lufthanteringen.
Samma sak med etanolbilen, ECU har ingen aning vad det är för bränsle i tanken. Det finns ingen givare som känner av vad det är för bränsletyp. Den får lära sig under resans gång. Hjärtat i det hela är lamdasonderna.

ljonsson66

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
42092
Medlemskap
2025
Det som @Dethleffskvalite upplevt kan spåras genom:
Med en original Fiat* felkodsläsare kolla efter felkoder.
En kunnig person analyserar mätvärden, inspelade och i realtid, och kan då se vad som händer/inte händer när effekten försvinner.

*Eller motsvarande felkodläsare som kan läsa Fiatspecifika felkoder och mätvärden, och inte bara OBD/EOBD.
Jag upplever precis samma sak och det kunde inte spåras av en auktoriserad Fiatverkstad som rimligen bör ha rätt grejer. Givetvis så gick bilen hur bra som helst vid provkörningen.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Jag är glad för alla tips jag kan få, skall försöka svara på era inlägg oavsett nivå.

Inlägg 7. Jag kör aldrig i ECO läge, har provat det när bilen var ny. Men det går inte att köra i det läget. Jag vet också att det kommit en ny växellåda, men den informationen hjälper ju inte mig.

Inlägg 8. En gång i tiden hade jag en Full size GMC pick-up med 6,5 liters turbo diesel från 1996. Den hade drive by wire. Det jag nu beskriver är en Fiat Ducato 2022.

Inlägg 9. Tack för att du skriver, det är exakt samma symtom du beskriver. Jag är inne på att det inte är fel på min bil utan alla i en viss kombination. Har du också 2,2 liters? Ser att du skriver 140hk jag har 180hk men det är ju samma motor.

Inlägg 11. Bilen har uppfört sig på samma sätt under 5000 mil oavsett om jag tankar här hemma eller i Europa.

Inlägg 13. Jag haft fått mängder av uppdatering sedan 2022 och har en dialog med en verkstad. Felkoder är skannade några gånger och ger ingenting, men det har inte spelats in i realtid. Det är nog nästa steg. Men när man vill få fram symtomen så kommer den givetvis inte, så därför jag dröjt med det. Se även inlägg 15.

Inlägg 14. Meningslöst för min fråga.

Inlägg. 16. Meningslöst för min fråga.

Inlägg 17. Meningslöst för min fråga.

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Har bilen förarassistans eller vad det nu heter?
På min personbil som har alla säkerhetssystem kan ibland vägra gasa på om den tycker att det blir för "trångt",har även tvärnita till stillastående när jag åkte för nära en traktor.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Jo det är där. Men då brukar det tuta och pipa och lampor tänds och radion tystnar. Det är väldigt tydligt när bilen blir nervös. Men det händer inte på den beskrivna symtomen. Ett annat tips är att man kommer åt bromspedalen av misstag, då skulle detta kunna inträda. Men nu när jag vet om det så kan jag även utesluta detta.
ljonsson 66 har du tänkt på det med bromspedalen?

Toppen