Dethleffskvalite
HBK Medlem
Trafikfarlig Fiat Ducato 2,2liters med 9 stegs växellåda. Någon som har varit med om samma upplevelse med denna kombination? Det har hänt fler gånger än nedanstående beskrivningar, men det händer inte alltid.
- Kör i Köpenhamn på en fem filig yta där jag hamnar till höger om en trailer som knappt kör i 80km/h. Jag skall ut på samma håll som honom så jag släpper efter så jag hamnar bakom och kommer ut på samma två filiga väg. Där väljer jag att köra om honom, kollar så det är fritt och byter fil och gasar på lite mer. Ingen kick down utan bara lite mer gas. Då slukar den sig som en bil förr i tiden som var kall med choken utdragen. Släpper gasen och tar om det så går det bra.
- Skall köra ut från en utfart och tittar vänster, höger och vänster igen. Kör ut och skall över körbanan på andra sidan och när jag tittar då igen till vänster så, var fan kom den trailern ifrån. Gasar då på lite mer och den slukar sig, det blir ju riktigt kass. Killen i trailern tycker ju att jag är den dummaste som framför ett fordon, det är tydligt med hans armar.
- Kommer fram till en cirkulationsplats och jag ser en traktor med släp som skall på samma utfart (2 till 1 väg) som jag. Efter cirkulationsplatsen är det först två filer som strax blir endast en. Detta vet jag om så jag räknar med att köra om efter cirkulationsplatsen. I utgången gasar jag på lite mer och motorn slukar sig, släpper gasen och gör om och då fungerar det.