• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tröttnat på luft i värmesystemet (Alde)

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Jag har bytt två automatiska avluftare och det har inte hjälpt, tydligen är det dålig kvalitet eller så är den inte anpassad för en mobil anläggning. varje gång man startade värmen var man tvungen att köra cirkulationspumpen på högsta varvtal för att det fanns luft i systemet, avluftaren fugerade sen när det var värme i systemet. Hittade felet efter en tid med att den släppte in luft när man hade stängt av värmen. Åtgärden var att sätta dit en backventil som inte släppte in luft..
 

Bilagor

  • IMG_5917.JPG
    IMG_5917.JPG
    2 MB · Visningar: 38
B

Brincken

Guest
Sv: Tröttnat på luft i värmesystemet (Alde)

Hej !
Har en ny husbil med vattenburen värme. Får ingen värme i elementen som sitter uppe vid
långbäddarna och i garaget. Gissar att det är luft. Kan Du tipsa mig om hur man luftar systemet och var man sätter backventilen.
Tack på förhand
Mvh Bosse
 

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Sv: Tröttnat på luft i värmesystemet (Alde)

Hej !
Har en ny husbil med vattenburen värme. Får ingen värme i elementen som sitter uppe vid
långbäddarna och i garaget. Gissar att det är luft. Kan Du tipsa mig om hur man luftar systemet och var man sätter backventilen.
Tack på förhand
Mvh Bosse

Här på forumet finns många tips om du söker på "luftning".
Backventilen sätter du enligt bilden, den blanka detaljen som sitter på den smala slangen är backventilen. Den mässingsfärgade detaljen är den automatiska avluftaren som sitter ansluten på Alde pannan.

MVH INKA
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Tröttnat på luft i värmesystemet (Alde)

Har du kollat så inte den delen är avstängd.
På vissa HB kan man stänga av värmen till sovavdelningen , ventilen brukar sitta på värmeröret upp till sovavdelningen vid pannan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tröttnat på luft i värmesystemet (Alde)

På endel N-B så har venderen 3 muligheter, full varme - varme endast garage - avstengt bak. På andre husbiler er det normale to valg, men det finnes to varianter. Noen stenger både seng og garage, andre endast sengen.

De N-B som har 3 valg har full avstenging i midtstilling, ytterpunktene er av og på for varmen rundt sengen mens elementet i garagen får varme hele tiden. Selv vil jeg ikke bruke full avstenging av garagevarmen.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Tröttnat på luft i värmesystemet (Alde)

Jag har bytt två automatiska avluftare och det har inte hjälpt, tydligen är det dålig kvalitet eller så är den inte anpassad för en mobil anläggning. varje gång man startade värmen var man tvungen att köra cirkulationspumpen på högsta varvtal för att det fanns luft i systemet, avluftaren fugerade sen när det var värme i systemet. Hittade felet efter en tid med att den släppte in luft när man hade stängt av värmen. Åtgärden var att sätta dit en backventil som inte släppte in luft..

Kom tänka på en sak med vattenburen värmesystem. Vattnet sväller en hel del när den värms och kyls, handlar om kanske så mycket som 5% av volymen. Om man inte har en expansion behållare i systemet så suger den luft i systemet vid avkylning i någon av slangskarvarvna eller via en avluftare som du har, och då får man de problemen du beskriver. När jag konstruerar systemen så monterar jag en tunn slang i närheten av cirkulationnspumpen och värmepatronen som leds in i expansionskärlen och därigenom får man en automatisk avluftning innan vattnet går vidare till elementen...
 
Toppen