• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trött på Verdana 2!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Min dator ställer in sig automatiskt på Verdana 2 när ska jag skriver här på forumet. Jag har tröttnat på detta teckensnitt och vill i stället ha Comic Sans MS 3 som standardteckensnitt, men begriper inte hur jag ska få datorn att inse att jag vill ha just det teckensnittet som standardinställning. Den vill gå tillbaka till Verdana 2 varje gång jag gör ett nytt inlägg här på forumet!

Hur gör man för att ändra teckensnitt permanent s.a.s.?

Någon som vet?

Jappe

PS. Tittar man på teckensnitten i "Word" så finns det många fler där än på detta forum! Är det Håkan och webbarna som har fixat till det så för att slippa en massa yviga stilar i inläggen? :D

Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Trött på Verdana 2!

Här skulle jag vilja ge datorn lite beröm som på ett föredömligt sätt korrigerar datoranvändarens bristande typografiska insikter ;) Men.. vid närmare eftertanke, och om man utgår från att "typografin är en kostym åt det budskap som den ska presentera" så kanske just Comic Sans är det typsnitt som bäst passar här.

Förbjud typsnittet Comic Sans | Webbyrå Vektorgrafik Stockholm AB

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Skojigt! Skojigare! Skojigast!

Frågan var om det kan gå att få till ett standardtypsnitt i inställningarna så man slipper ändra varje gång man vill skriva något!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har letat där men hittar inte något användbart!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag kan också tycka att det typsnittet kan vara lite svårläst men jag är lite avundsjuk på SirMcLain och hans "utgjutelser" här på forumet! Han är ju snäppet värre för han använder sig av Comic Sans MS 4. Så långt vill jag inte gå eller så opportunistisk vill jag inte vara askluddfroer (gå bort från skrivbordslampan, Millan) men jag har definitivt tröttnat på Verdana!

Vad jag söker är en kunnig IT-människa som vet var den eftersökta inställningen finns i datorn!

Jappe

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har nu tystat ner dig lite Jappe. Du skriker ju så jag får ont i ögonen! Storlek 5! Grrr!

För övrigt så går det inte att välja ett annat, förvalt, teckensnitt än Verdana som är HBK standard. Dessutom heter det teckensnitt när vi är i datorernas värld. Typsnitt är fysiska typer som du håller i handen och sätter manuellt eller maskinellt på analogt vis.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

OK! Tillbaka till verkligheten! Ett tag trodde jag att jag kunde nå SirMcLains nivåer. Sitter han verkligen och ändrar teckensnitt varje gång han skriver något på forumet eller har han speciella lösningar på detta?

Var gömmer du dig, SirMcLain? Kom fram och förklara dig!

Jappe

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Skojigt! Skojigare! Skojigast!

Frågan var om det kan gå att få till ett standardtypsnitt i inställningarna så man slipper ändra varje gång man vill skriva något!

Jappe

Okey, om du använder webbläsaren Firefox.. gå till menyraden, Firefox > Inställningar > Innehåll > Välj standardteckensnitt.
Då visas innehållet i din webbläsare med det teckensnitt som du valt. Alltså välj Comic Sans och alla inlägg visas med det teckensnittet i DIN webbläsare och vi andra ser Verdana :D

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Annars är Garamond ett bra teckensnitt, Typographic Illustration och Dylans “Don’t Think Twice It’s Alright”:

typo_dylan

.

Toppen