• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tröga gångjärn på Dometic gasolugn

Kumpula

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Enhörna
HBK-Nr
22625
Medlemskap
2024
Har någon tips vad göra med jätte trög lucka på en gasolugn, är gångjärnen slut eller går dessa att smörjas upp på något sätt? /Ulla.
 

hymer 690

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10718
Medlemskap
2024
Dometic har tagit fram nya gångjärn som är bättre. Till slut kommer du att inte kunna stänga luckan, den låser sig. Vid byte måste du dra fram kylskåp o ugn o skruva lös luckan för att komma åt att byta.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Tröga gångjärn på Dometic gasolugn

Gokväll Fick samma problem i Belgien för några veckor sedan luckan låste sig ock man kunde inte varken öppna ellr stänga bara attbyta gångjärn som tur var stod en husbil där killen hadde jobbat på en Husbilsfirman vi fick tips om dom visste direkt vad det varfråganom ca 1500 kr
Tommy
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Tröga gångjärn på Dometic gasolugn

Jag fick bytt på vår ugn, då det tydligen är ett vanligt fel på vissa modeller.
Du har 2 års garanti och ytterligare 1 år reklamationsrätt.
Jag hade 1 vecka kvar innan ugnen var 3 år, och det var inga problem att få dessa bytta. Ta serienr och typ. Finns på en skylt längst ner i kylskåpet, och kontakta närmaste Electroservice.
Lycka till.

Med vänlig hälsning,
Michael Johansson
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Tröga gångjärn på Dometic gasolugn

Suveränt bra Tipps! Vi har irriterat oss på den tröga luckan sedan vi köpte husbilen 2013. Nu har vi smort gångjärnen o Karin är helförtjust. Tack än en Gång!
Bengt
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Tröga gångjärn på Dometic gasolugn

Vi har också bytt, inte alls så krånglig.
Tips från meck från Dometic smörj med silikon spray
Med vänlig hälsning,
Skoogis
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Tröga gångjärn på Dometic gasolugn

Nu har jag också fixat dom skrikande och tröga gångjärnen.
Jag använde ett smörjmedel på sprayburk som klarar 1400 ° , kanske lite overkill.
Men nu går det som smort.
För min del det bästa tipset i mannaminne.:msn_thumbup:
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Tröga gångjärn på Dometic gasolugn

Har en 2013 luckan till ugnen Dometic har gått trögt hela tiden har smörjat ett antal gånger. Nu hände det luckan gick inte att stänga vänster gångjärn krökt mycket ,för att ta bort luckan böjde upp hålet där gångjärnet går in. Plockade i sär luckan. Järnet i gångjärnen är förmodligen kina järn lätt att böja tillbaka.
Hittade spån från mässing rullen i gångjärnet mässingen är helt utsliten en halva var borta, helt otrolig konstruktion med mässing rullar. Tillverkade nya rullar av stål. Vet att det finns en bättre sats men litar inte på den. Lätt att ta bort luckan 4 skruv inne i ugnen. Läst att man ska dra ut kyl o frys helt fel
lätt mekaniskt arbete ca 2-3 timmar med lite kafferast.
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Tröga gångjärn på Dometic gasolugn

Smörjt 2-3 gånger om året. Fungerar ett antal år om man smörjer men mässing slits ut mjukt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför livsmedelsgodkänt smörjmedel till gångjärnen, de kommer väl inte i kontakt med maten? Jag skulle nog mera tänka på högtemperaturfett?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
På min ugn blir ju även armarna till gångjärnen varma vilket skulle kunna få fettet att börja lukta. Luktar det så sprider det också partiklar som kan kontaminera maten i ugnen & luften i bodelen. Så varför chansa, ett livsmedelsgodkänt högtempfett är nog ändå att föredra.
 

Jerry Stridh

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
3754
Medlemskap
2024
Ok nu är frågan hur man byter dessa gångjärn. Dra ut kyl o ung är det någon som nämner men hur gör man det? Tips?
 

Bilagor

  • 84930E4A-5484-474F-92B5-0ABBEAEA2735.jpeg
    84930E4A-5484-474F-92B5-0ABBEAEA2735.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 88
Toppen