• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkigt besked!

F

F.d. 22252

Guest
Jag tror som du att stesolid gör att du blir trött och snurrig, ibland förstärker medicinerna varandra och som äldre tål man inte så mycket. Svårt för en läkare att avgöra hur mycket som behövs, tror att du får vara din egen läkare när det gäller doseringen bara du kan ju avgöra hur du mår. Själv tål jag morfin dåligt och får biverkningar. Saknar mycket dina reseberättelser som lärde mej mycket om att resa med husbil, fast jag har börjat räkna varje resa som att det kan bli den sista trots bara 71 år.
 
F

F.d. 55554

Guest
190825

Återigen en smärtfri natt och 2 ggr på toa

Ja det är nog så med alla piller jag fått/får, man reagerar olika som person på pillerna.
Lätt för läkaren att skriva ut piller/plåster till patienten.
Trött var jag redan innan morfinpillerna, men det stör bara Gittan om jag är tyst,
hon är ju prat glad person.

I dag var det upp kl 8, frukost, sedan soffan til kl 10 för en kopp Zoegas kaffe.
Gittan fick kalla 2 ggr innan jag kom till soffan
Åter igen soffan till strax efer 12, då jag lyckader ta mig upp ur det svarta hålet och gå min runda
Dagens runda blev 1,43km, gick i långsamma 4,1 km/tim, fick inte upp farten i dag.

Ja Bengtic, även vi saknar resorna söderut, nu hade vi bestämt sälja husbilen
INNAN jag fick besked om cancern,
Känns skönt att inte bli tvingad till att sälja.
Följer det som sker på Hbk så gott det nu går,
allt beroende på hur jag mår.

Man blir isolerad eftersom jag inte kan gå på "stan" eller annat, är snabbt i behov av toalett. Sedan den 9/5 när jag fick sista behandlingen så är förmodligen imunförsvaret ok .

Besök sker då och då av barnbarn, barnen har lite svårare med att se gubben blir sjukare.
Än så länge är jag självgående, Zoégas finns alltid hemma, värre med Gittans kanelbullar.

Mina piller som jag har just nu, tar inte alla sorterna, väljer vilka jag känner behov av.
Ibland blir det fel vilket jag märker rätt fort.

Pillerna
Oxikodon, Acktavis 20 mg
Oxikodon Aktavis 5 mg
Pregabalin Orion 50 mg
Betametason Evolan 0, 5 mg
Diazeam Pilium 5 mg
Stesolid 5 mg
Alvedon50 mg
Ipren 400 mg
Abstral 200 microg

Jojje
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej Jojje..
Tror som Bengtic att ibland får man vara sin egen läkare och prova sig fram. Doseringen är ofta ngt man själv får/kan komma fram till.Viktigt i din situation är att du def. har RÄTT till fungerande smärtlindring, utan en del läkares rädsla för överdosering. Men jag tror de läkare du träffar vill dig väl, men min erfarenhet är att de ibland går i underkant, kanske beroende på din situation i övrigt.
Beundrar starkt din kämparglöd.!
I helgen är vi i Simrishamn, loppisen i Suckarnas gång brukar vara kul, men hittade märkligt nog ingenting denna gång. Kanske beroende på att vi är inne i en process med läg.byte från 3;a 90 kvm till 2;a mer lämpad för min frus rygg besvär och gångsvårigheter, Har massor av grejor som ska bort,
t.ex över 100 kameror från 1890 till 1970.. och massor av annat kul och bra och ha grejor.. Hur gör man..?
Önskar dig allt gott, smärtfri lugn natt, Zoegas, Gittans bullar, barn och barnbarn i lagom dos, ngn promenad och fortsatt gott humör..
Hälsningar
Bo Mårtensson
Libom
Malmö
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
190826

Visst är det så att jag lyckas bäst när det gäller antal piller beroende på hur jag mår.
Tar färre piller nu än förra veckan, antingen har smärtan ändrats eller flyttats

Smärtfri i natt igen, har lyckats hitta rätt i piller hanteringen , varit på toa 2 ggr.
Som vanligt på morgonen, piller i halsen, frukost, sen soffan till kl 10.
Då blev det Zoėgaskaffe efter det jag kravlat upp ur det svarta hål jag låg i,

I dag blev jag övermodig och tog en dubbellrunda, vilket inte var bra.
Rundan blev 2,46 km, gick i 5,1 km/tim,
Var vimlig och snurrig när jag kom hem, lungorna var Ok.
Tog en bra stund innan jag var nästan normal

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Ja det var en lång lista på medicin, två är samma medicin diazepam och stesolid under olika namn, lugnande och kramplösande, dom blir du säkert trött av och lite avslagen vilket är deras funktion.
Sen har du ju en riktigt stark medicin mot cancersmärta Abstral ,
Oxikodon är ju också mot smärta.
Betametason är stark kortison.
Pregabalin är främst mot ångest.
Ingen av de medicinerna är på något sätt botande utan de är för att göra ditt liv uthärdligt så gott det går.
Alvedon 500mg kan man normalt ta 6st per dag men jag blir yr om jag tar mer än 1.
Ibuprofen kan man få problem med magen av.
Så du har 4 olika smärtstillande tabletter som verkar i varierande grad lite beroende var du har ont för tillfället.
Ja det finns inget man säja eller göra för att det ska bli bättre finns ingen som är någorlunda frisk som kan sätta sig in i din situation, själv hoppas jag när den dagen kommer att det går fort och smärtfritt. Har ju en far som är 98 och jag ser ju hur han långsamt blir sämre, det är tungt kände mej som en bov när jag åkte till santa pola men tänkte så här att jag har också bara ett liv och det är inte säkert att det blir så långt.
Du har ju i varje fall fått vara med om mycket och levt ditt liv du behöver ju inte gräma dej över vad du missat tidigare.
Har ett antal kollegor som gått bort yngre än jag och som aldrig fick uppleva pensionärstiden med frihet och resor.
Var ju själv under många år religiös eller rättare sagt inte jag men alla andra som hade en tro jag aldrig haft, där man skulle få uppstå till en paradisisk jord. Den iden har säkert många av de styrande gjort stora pengar och makt på.
Jag tänker på dej/ Bengt
 
F

F.d. 55554

Guest
@Libom
Avundas inte din kommande flytt, man skulle flytta oftare, minst var 10 onde År

190827
Dubbelrundan i går,
satte sina spår.
Jag mår som jag förtjänar,
går över när jag tränar.

Ja listan på piller är lång men läkaren skriver ut ett recept, nästa gång jag skall ha nya piller så blir det annat märke.
Lite svårt i bland att hålla redan på pillerna.
Gittan får hjälpa mig jag väljer noga vilka piller jag skall ta beroende på hur ont jag har,
och på vad klockan är.
Är det bara en timme till ordinarie intag så pallar jag att vänta till dess.
Men skit samma så länge jag lyckas vara smärtfri så är det ok oavsett vad jag stoppar i mig.
Finns bara ett slut
Natten har varit smärtfri till 03,00 då jag tog en 1/2 Stesolid, det hjälper mot krampen i ändan.
Bara en gång på toa, vad jag minns.
Sedan blev det den vanliga proceduren, frukost, soffan, kaffe, ut och gå
Det blev en 1/2 Stesolid kl 11,00

Dagens runda gick till LIDL för att köpa Dagmar, deras butterkaka.
Det blev en runda på 1,28 km, gick 4,2 km/tim.

Denna text har jag skrivit på sedan 8 i morse,
sovit ett antal timmar under dagen.
Frågan är vilket som är bäst, vara pigg och ha ont,
eller sova och vara smärtfri.
Kan sitta på soffan och sova, titta på tv, sovandes, eller så faller jag åt sidan och sover.
Kan sitta vid datorn och somna, kan sitta på toa och somna på natten.

Trist för Gittan, värre än om jag fått sömnsjukan.

MEN, när jag sover är jag smärtfri.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Måste än en gång få påpeka att jag gillar inte din situation, men markerar med gillaknappen att jag följer dig dag för dag o beundrar ditt sakliga o ibland humoristiska o ironiska sett att beskriva en svår sjukdomsresa. Följde även eran husbilsresa som var lika väl berättat (fast mindre dramatisk) Ni, du o din hustru är värda all beundran.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det finns ju ett värde i att vara klar i huvudet men med fruktansvärda smärtor är det knappast värt det. Ta du den medicin du behöver för att slippa lida så mycket det skulle i alla fall jag göra och ångest inför framtiden är ju bra att dämpa om det går. Finns ju ingen orsak att ta andra hänsyn än att du får ett någorlunda bra avslut.
Det är svårt för såna som har en stark kropp och hjärta som inte vill ge upp så lätt. Bra att du skriver det ger lärdom och eftertänksamhet hos oss andra, en del vill inte dela med sej av eländet men jag tror att det är nyttigt att få veta för många.
Vad jag förstår så finns det ytterligare steg i medicineringen för att du ska vara smärtfri men det väntar man med tills det är dags.
 
F

F.d. 55554

Guest
190828

Natten har varit lugn, uppe på toa 2 ggr
Brukar fungera bra, men inte i morse, har en 1/2 stesolid liggande på
på toa, lätt att ta när jag känner av krampen som bruka påverka allt annat.
Var nog extra trött och missade pillan vilket har påverkat smärtorna hela dagen.
Ja inte är det lätt att välja med alla piller,. missar jag en så blir det fel som i dag.
Får vara nöjd med dom smärtfria dagar/nätter jag haft.
För vara med uppmärksam när det gäller pillerna.
Inte lätt utan glasögon och bara syn på ett öga.
Har sovit en del tills en sköterska från ASIH kom för att prata en stund,
hon undrade om det var något jag/vi behövde.
Vi var välkomna upp till deras plats för att bekanta oss, med dem.

Dagens runda gick till Maxi för att hämta piller, dom hade inte kommit.
Rundan blev 1,47 km, gick 3,4 km/tim, hade inte samma ork som vanligt.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
190829
Eftersom jag klantade mig i går med pillerna så har jag haft en dag med,smärta.
Trots att pillan låg där den skulle, ingen våldsam smärta med tillräckligt för att kännas, även om jag har hög smärttröskel.
Lyckades lite bättre i morse, men tog hela dagen för att må bra.
Det räcker att jag tar fel pilla på fel tidpunkt för att det skall gå åt helvete.
Fick besök av sjukgymnast/arbetsterapeut, för att utreda eventuellt kommande behov.
Fick en sittkudde eftersom det inte finns något fläsk på skinkorna.
Dagens runda blev 1,40 km, gick i 4,0 km/tim.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
190830

Fortfarande sviter efter onsdagens miss med pillerna
Har inte lyckats bli helt smärtfri under dagen.
Trots smärtan skulle jag gå.
Det blir i min takt sa Gittan.
Så blev det, jag fick ge mig
Rundan blev 0,99 km gick i 2,6 km/tim

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
290831

Återigen en lugn natt tills jag varit på toa kl 6, var tvungen till att ta en Qxikodon. sedan har jag haft svårt att bli av med smärtan.
Testat dom jag har för att kolla vilket piller som ger bäst resultat.
Hade smärta under hela dagen, bäst är att ligga soffan.
Har tillbringat flera timmar med sömn och minnen i den
Dagens runda fick jag gå tillsammans med Gittan och Rappe,
Dels för att jag inte skulle gå för fort och ramla och
skada mig

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
190901
Fortfarande sviter efter tisdagens miss med pillerna
Har inte lyckats bli helt smärtfri, men fumlig, fingrarna skriver inte som jag vill.
Tangentbordet lever sitt eget liv.

Sover det mesta av dagen på soffan, inte lätt för Gittan att veta vad jag vill skriva,
Hoppas det bättrar sig, får kolla med läkaren när det gäller dosering,
lätt att det blir fel eftersom jag inte är van vid morfinpiller.
Jag får ta det onda med de goda, det viktigaste är att jag är smärtfri.
Tycker ni som jag att det ofta blir fel, så beror det på pillerna:wub:

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
190903

Kunde kopierat gårdagens text för så var även dagen.
Ingen gångrunda eftersom jag var så påverkad av morfin och piller.
Fick inget tillstånd av den som bestämmer.
Har varit bättre i dag då intaget av piller varit lägre.
Inser att det är lätt att fastna i pillerbehovet.
Men det är ju så att jag blir sämre efterhand som tiden går och cancern kanske sprider sid
Smärtorna kommer och går, svårt att säga vad det är som genererar dem,
kan vara olika organ eller samma.
Alla piller hjälper inte som samma smärta.

Gav mig fan på att jag skulle gå rundan trots Gittans protester
och min snurrighet. Hade ingen större smärta
Den blev 1,38 km, gick i 4,4 km/tim.

Jojje
 
F

F.d. 22252

Guest
Piller är selektiva mot olika delar av kroppen och du har ju flera olika sorters smärtor så det gör ju smärtlindring svår.
Du har en enorm envishet men jag tror också du har ett behov av att komma ut och röra på dej, kan man få ett kort avbrott på dagen är det nog mycket värt. De som missbrukar piller gör det nog oftast av en helt annan anledning så det går inte att jämföra med din medicinering.
Vi känner med dej och tänker på dej varje dag, många av oss står bara lite längre bak i kön för liknande resa, vi undviker att tänka så men det är så det är.
 
F

F.d. 55554

Guest
190904
Minns inte att jag varit på toa under natten , vaknade smärtfri.
Vet att det inte är lätt att skriva av sig, minnen sviker.
Jag glömmer lägga in texten eller göra färdig
-------------------------------------------------------------------------------------

190905
I går var vi på ASIH för information, gick runt kollade på sista anhalten.
Fick stränga order på att ta det lugnt med mitt gående, att inte anstränga kroppen
med för mycket och ofta med gåendet.
Blev ner röstad 1 mot 5.

Personalen verkar trevlig, det är är nog så viktig:yes:


Senare på eftermiddagen fick vi besök av en kompis som hämtade upp oss
på ASHI Helsingborg.
Vi hade ett givande samtal som vanligt över en kopp Zoégas kaffe.

190905
I dag var Gittan på långresa, ända till Ullared, jag hade en SOVDAG.:twitcy:
Jag menar det, jag sov hela dagen, var bara toabesök som störde.
Var ute med Rappe en gång, är fortfarande trött.
Vet att det beror på mina piller.


PS
Glömde Rapperundan.
Blev 0,49km, gick i 1,6km/tim. Kan ju inte lägga av på en gång,

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen