• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkigt besked!

F

F.d. 55554

Guest
190916
I dag har Jojje varit helt under isen, han har sovit så gott som hela dagen. På kvällen fick han känning av hjärtat så det kom en sköterska med lite nitroglyserin.
Nu sitter/ligger han i en fotölj så han kan andas lättare. Vi hoppas på en bättre dag i morgon

Gittan
 
F

F.d. 55554

Guest
190917
på grund av alla piller är Jojje snurrig och vinglig. I Lördags förmiddag ramlade han på toaletten, inga skador. I går kväll hamnade han ju i en fotölj, det funkade bra ända till klockan fyra, då skulle han upp på toa igen, det slutade med att han hamnade under bordet när fotöljen välte.
På grund av sin dåliga röst (svårt att höra vad han säger) tog det en kvart innan jag hörde honom, med förenade krafter lyckades vi få upp honom och efter toabesöket blev det sängen.
I dag var han uppe och åt frukost, lite problem pga av darrigheten, efter det har han legat i sängen och sovit det mesta.
Jag och vår dotter skulle på anhörigmöte i eftermiddags men då jag var rädd att han skulle gå ur sängen och ramla igen var jag tvungen att skaffa "barnvakt". En underbar kompis ändrade sina planer och kom till undsättning.
I kväll har han haft lite ont och mått illa, kräktes lite. Just nu är det lugnt och det hoppas jag fortsätter. I morgon blir det besök av läkaren eller/och sköterska, får se vad dem kommer med förslag som kan underlätta hans/vårt liv.
Var rädda om varandra där ute, man vet inte hur länge man har varandra och livet går inte i repris

Gittan
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej på er. Skönt att Jojje har dig som livskamrat!! Naturligtvis åt andra hållet åxå. Vi / ni behöver ju varandra, och ännu mer i nöd. Lusten är ju bra den med, men är det kanske lite si och så med nu??!. Tänker på er varje dag x flera, läser här minst 1 gång / dag. Rappe är ju en stor tröst för er båda, o tur är de. Hoppas att ni finner lite glädje i er vardag, det behöver ni, även om det är strävsamt. Som jag skrivit förut; ni är ena riktiga kämpar tillsammans. Just nu så här på morgonkvisten, hittar jag inte fler ord. Hur som helst; stora och många styrkekramar // Ulla
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har följt hela er kamp. Ibland kommer en tår av igenkänning. Visst är det bra att ha varandra som stöd men även du Gittan måste vara rädd om dig själv. När denna kamp är över behöver du krafter nog att orka leva vidare.
Den sista veckan av den kamp jag utkämpade ihop med LÅ bodde vi tillsammans på Hospice i Lund. En fantastisk plats med underbar personal som gjorde allt för att även slutet skulle bli så bra som möjligt. Kanske något även för er? Kramar till er båda!
 
F

F.d. 55554

Guest
190918
Tack Ulla och Livibil för era ord
Natten har varit lugn, ända fram till strax innan sex. Vaknade av att Jojje satte sej upp i sängen, jag skulle upp ur sängen för att hjälpa honom ut på toa. Hann inte, han ramlade och jag kunde inte få upp honom, han var för svag själv för att kunna hjälpa till, dags att använda larmet, efter en stund kom två killar till undsättning och han fick hjälp till och från toa. Vid åtta tiden var det dags för frukost med hjälp av rullatorn kom han in i köket och fick i sej frukosten och även sina piller. In i sovrummet igen så jag kunde ut med hunden.
Vid tio tiden kom en sköterska och eftersom Jojje sov så fick han fortsätta med det. Vi pratade om en ev sjuksäng och att vi är så nära vägs ände att det inte är så noga med hans piller, huvudsaken att han är smärtfri.
På kvällen kom smärtan och han fick en pilla, efter en dryg halvtimme kräktes han, smärtan var kvar och han ville inte ha en ny pilla, så jag ringde enheten och frågade om han kunde få en spruta i stället, absolut var det svar jag fick MEN kunde han ta en pilla som han lägger under tungan så länge för sköterskan kunde inte komma med en gång. Så det fick, en timme senare kom sköterskan, han fick sin spruta och vi pratade lite om ditten och datten, Jojje blev smärtfri och han och sköterskan (manlig) skojade om snacksaliga och tjatiga kvinnor :) mej med andra ord :wub:. Nu sover han så gott igen och i morgon kommer dottern och även dotterdottern, skall bli trevligt i allt elände. Nu säger jag natti natti

Gittan
 
F

F.d. 58689

Guest
En STOR eloge till alla inblandade och då speciellt Gittan såklart, för att Jojje kan få vara hemma.
Min mamma 50+, dog i cancer när jag var 16 år och hade då legat ett halvår bland gamlingarna på långvården, vilket på 70-talet var det enda vårdalternativ som då erbjöds i livets slutskede.
Inte alls roligt för oss barn, barnbarn m fl.
Kämpa på och fortsätt ta hand om er!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
En STOR eloge till alla inblandade och då speciellt Gittan såklart, för att Jojje kan få vara hemma.
Min mamma 50+, dog i cancer när jag var 16 år och hade då legat ett halvår bland gamlingarna på långvården, vilket på 70-talet var det enda vårdalternativ som då erbjöds i livets slutskede.
Inte alls roligt för oss barn, barnbarn m fl.
Kämpa på och fortsätt ta hand om er!!
Mycket har hänt på de år som gått sedan du var 16. Idag får du ett stort eget rum på Hospice där även någon av dina anhöriga är välkommen att sova i bäddsoffan. När slutet verkligen närmar sig kan det handla om minuter för att få hjälp med smärtan. Då är man tacksam att ha denna valmöjlighet med proffsig personal på plats direkt du trycker på klockan. I det absoluta slutet får du även hjälp med vak så du själv kan sova åtminstone någon/några timmar.
Givetvis kan det vara skönt att kunna bo hemma så länge som möjligt men kanske inte den allra sista tiden om man känner att det inte fungerar. Min man hade t ex så svåra smärtor och så stor ångest att han under de sista dygnen fick sövas.
Svårt sjuka patienter ska få sövas in i döden - Nyheter (Ekot)
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Gittan!
Även om jag försöker, har jag svårt att förstå vad du/ni går i genom. Att se sin älskade sakta tyna bort samt med de smärtor hen har måste vara nästintil omänskligt att bevittna. Då Jojjes väg redan tycks vara utstakad kan vi bara hoppas att hans övergång blir så smärtfri som möjligt.

Samtidigt kan jag inte låda bli att undra hur du Gittan lindrar din smärta? Den är visserligen av annat slag, men nog så jobbig ändå. Förhoppningsvis har även du stöd av familj och vänner. Det är nog väldigt svårt att vara den som står vi sidan om och ska klara av allt det praktiska samtidigt som man ska vara stöd till sin livskamrat.

Vill bara med dessa ord skicka styrkekramar från oss.

Ta hand om er!

//Ewa & Jocke
 
F

F.d. 55554

Guest
190919
Tack för alla goda tankar till oss.
Jag har också en mamma som gick bort i cancer, endast 38 år gammal (jag var15) i lung cancer så jag har väl vad dom säger stor erfarenhet av cancer, har själv gått igenom det två gånger, miste bror min när han var 70 också i lungcancer, att vara drabbad är inget mot att stå vid sidan om en älskad anhörig.
Jag var till affären en snabb runda och sa till Jojje att bli i sängen MEN att lyssna på sin hustru var väl inte han ide så det var bara att trycka på larmet när jag kom hem och få hjälp
Sedan har våran dotter och hennes man varit här och hjälpt till. Nu är våran dotterdotter här och stannar över natten om jag behöver hjälp.
Än så länger har jag lyckats att hålla honom någotsånär smärtfri och i morgon kommer teamet hit så får vi se vad som skall göras för att underlätta för mej/oss
Just nu sover han och det hoppas jag att han får göra resten av natten
För att använda Jojjes ord, Krya på er :yes:

Gittan
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej, bra att du kan hjälpa Jojje med tablettintaget. Det kan så lätt bli fel piller eller rent av för lite eller för mycket, Inte alls lätt att hålla ordning på det själv. I synnerhet när värken kastar sig över Jojje. Hu fy fasen för att ha sån djävla värk. Ursäkta språket, men tror att de flesta förstår ordvalet. Jag hoppas att du Gittan får din så välbehövliga sömn, för att du ska kunna orka. Jag hoppas att Jojje får sova bort smärtorna, förvisso med diverse medikamenter. Det. Finns ju smärtlindring via dropp, så Jojje eller du kan styra mängden själv. Men då är han ju lite bunden av att ha en droppställning med sig, vid förflyttning. Antingen bredvid rollatorn eller vid en rullstol. Jag önskar att ni får all hjälp som ni tänkas behöva. Och inte behöva vänta på sköterskan i 1timme. Det är lång tid att vänta, när det är värk från helvetet. Kan bara sända många bamsekramar med styrka till er båda, samt dotter, dotterdotter. Hoppas på en bra natt morgondag.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Hej Gittan!
Jag har också stått bredvid och sett smärtan o kampen med min förra livskamrat. Finns det ingen smärtenhet på sjukhuset ni hör till, som kan komma och hjälpa till att få det så bra det går för Jojje? Det var räddningen för min man, han fick bla smärtpump utöver plåster och piller på en pinne att gnida i munnen för snabb lindring vid ev smärtgemombrott. Pumpen hade han i en sele/bälte, så det var rätt smidigt.
Tänker mycket på er! En stor varm kram till er båda:msn_flower::msn_flower:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Nu är det sen kväll igen. Det har under nästan ett år blivit en vana att se hur det gått för Gittan & Jojje. Dessa kämpar som bjuder oss att följa deras kamp. Beundrar den styrka och mod ni delar med oss andra. Hoppas att Jojje är smärtfri och på något vis fortsätter sin tappra kamp. Hoppas också att Gittan kan vara stark och vara stöd åt Jojje. Ni är i våra tankar❤️
 
F

F.d. 55554

Guest
190921
Jag skrev ju inte något i går så här kommer en uppdatering och sammandrag
Natten mellan den 19-20 var ett litet h...vete, ett evigt rännande till toa, vi har låg säng så det tog på krafterna att hjälpa honom upp, även på ryggen.,
På förmiddagen kom teamet för att tömma honom på bukvätska kom ca 4 liter, efter lite snack med Jojje blev det beslutat att han skulle till hospice och där är vi nu.
Natten har varit lugn, han har fått smärtlindring, syrgas och kateter och det senaste var att han fick en smärtpump.
Barnen var med hela dagen i går även Rappe. På kvällen åkte dem hem och tösen tog med sej Rappe hem till oss och stannade där, själv sov jag så klar över hos Jojje
Så är läget nu
Än en gång, Tack för alla varma kramar och tankar till oss
Gittan
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej, vi är ju många som följer även denna resa. Tack för att du orkar skriva! Önskar att den blir så (bra) som det bara är möjligt för Jojje. Naturligtvis för dig också, även om det är mycket svårt. Ni finns i mångas hjärtan, vågar jag mig på att skriva! Hoppas att ingen tar illa upp!!?? Fortsatt skickas många styrkekramar till er båda. Ulla
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vad vi förstår är det många som följer denna tråd här. Det är säkert mycket känslor som florerar inom oss alla. Antingen vi har erfarenheter av detta eller andra erfarenheter av ond bråd död på ett eller annat sätt. Vi är mycket berörda av denna tråd och är faktiskt väldigt tacksamma för att Jojje och numera Gittan har delat med sig av sina erfarenheter. Vi blir ju påminda om att ingen av oss kommer att leva i evighet.
Så alla läsare här se till och lev ert liv så bra som möjligt så länge ni har det. "Om framtiden vet vi inget" som en känd och omtyckt HBK profil skrev en gång. Visst var det Jappe som skrev det?
Många varma kramar till er alla.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det gör ont ända in i själen att läsa vad du & Jojje genomgår just nu. Jag har ju själv genomlidit detsamma som dej Gittan & vet vad det innebär. Tänk om man kunde göra något, men man står maktlös. Mina tankar är med er båda, En stark & kärleksfull kvinna vid sin sida i svåra situationer som Jojje har är guld värt.
 
Toppen