• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

trådlöst internet

Bamselisa

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024
Sv: trådlöst internet

Har man bytt till Net1 med D35 router & en yttre antenn blir man kvar där, :)... det bara funkar...:Doch snart höjs farten :p

Hej

Vi har både på företaget och eftersom vi åker på många olika mässor kört Net1 och det fungerar bra inne på kontoret men jag har haft problem med det trådlösa nu beställde jag faktiskt D 35 men har inte fått det att fungera trådlöst bara när jag har en kabel mellan dator och modemet
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: trådlöst internet

Gå inn i webadministrasjonen og sett opp WLAN selv, noen av D35 er satt opp med beskyttet nett fra fabrikken - andre har WLAN disabled. De som funker rett ut av boksen ser ut til å ha SSID D35 og null beskyttelse.
Min egen har en privat SSID (som broadcastes) og WPA2 løsenord - enkelt og greit, muligens noe begrenset rekkevidde utenfor husbilen.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: trådlöst internet

Sverker testade med enbart USB-modem. Net1 har den bästa yttäckningen i Norden. USB-modemet bör dock kompletteras med extern antenn. Net1: s router med extern antenn är förmodligen vassast i Norden.
Använder Net1 med modemet D50 och en extern antenn med inbyggt jordplan under främre takfönstret. Det fungerar kanon.
roadglider
 

Bilagor

  • IMG_2060.jpg
    IMG_2060.jpg
    1,6 MB · Visningar: 3

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: trådlöst internet

Nu har vi kört Skåne - Gotland - Roslagen -Mälardalen - Skåne.

Har testat Tre i dongel som ligger på husbilstaket i en plastbox kopplad till en 3G-router, TeliaSIMkort i en minidator och Net 1 med router 35 inne i husbilen.

I nio fall av tio har Net 1 varit det snabbaste och stabilaste alternativet med en mottagningshastighet mellan 2 - 2,5 Mbit. Net 1 har alltid fungerat !!!

Telia och Tre har varit snabbare i tätorter men då har även alternativet WiFi med avsevärt högre hastighet funnits vilket egentligen inte hör hemma i denna fråga.

För en husbilsägare finns det bara ett alternativ i Norden - Net 1. Vill man så kan man komplettera med en NMT-antenn men det har inte jag behövt under denna resan.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: trådlöst internet

Hej

Vi har både på företaget och eftersom vi åker på många olika mässor kört Net1 och det fungerar bra inne på kontoret men jag har haft problem med det trådlösa nu beställde jag faktiskt D 35 men har inte fått det att fungera trådlöst bara när jag har en kabel mellan dator och modemet

Hej på er, ring gärna så hjälper jag er igång :) 070-551 11 85
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Bamselisa

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024
Sv: trådlöst internet

Hej på er, ring gärna så hjälper jag er igång :) 070-551 11 85

Okey, ska testa ikväll få se om jag får fart på det hela.
Har haft D20 och D50 sedan Nordisk Mobiltelefoni eller vad det hette. Men tyvärr tycker jag att deras support blir sämre och sämre, sist fick jag förklara hur det gamla D20 modemets lampor betydde. Det blir man irriterad av.
Tänkte prova D35 istället för att släpa på en yttre antenn.
Antingen behåller jag det eller så åker det, testar telia men det fungerar inte på firman så jag vill helst ha samma nu på den bärbara datorn
Ringer dej om jag inte får till det :) eller så åker det ut..... :mad:
 

Bamselisa

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024
Sv: trådlöst internet

Hej på er, ring gärna så hjälper jag er igång :) 070-551 11 85

Okey, ska testa ikväll få se om jag får fart på det hela.
Har haft D20 och D50 sedan Nordisk Mobiltelefoni eller vad det hette. Men tyvärr tycker jag att deras support blir sämre och sämre, sist fick jag förklara hur det gamla D20 modemets lampor betydde. Det blir man irriterad av.
Tänkte prova D35 istället för att släpa på en yttre antenn.
Antingen behåller jag det eller så åker det, testar telia men det fungerar inte på firman så jag vill helst ha samma nu på den bärbara datorn
Ringer dej om jag inte får till det :) eller så åker det ut..... :mad:

jag är inte arg ännu så det hade inte behövt blir två svar!! :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: trådlöst internet

Vi har Net1 hemma och när vi åker ut med husbilen så tar vi med oss
Router D50 i husbilen och har fast extern antenn på taket. Vi har åkt från Flensburg i Tyskland till Haparanda i norr, det har fungerat perfekt utom på en plats och det var inne i skogen utanför Hoting i Jämtland.
Vi är väldigt nöjda :).

Åke och Wania
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: trådlöst internet

Vi har också sagt upp och avvecklat vår fasta bredbandsuppkoppling (Bredbandsbolaget) i hemmet och även avslutat det trådlösa bredbandsabonnemanget (Telenor).
Numera kör vi trådlöst med Net1 både hemma och i husbilen. Lite lägre hastighet, men vi ha inte längre så brottom.
Än så länge tycker vi att Net 1 funkar för oss.
V-backen :wink:
 

Bamselisa

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024
Sv: trådlöst internet

Vi har också sagt upp och avvecklat vår fasta bredbandsuppkoppling (Bredbandsbolaget) i hemmet och även avslutat det trådlösa bredbandsabonnemanget (Telenor).
Numera kör vi trådlöst med Net1 både hemma och i husbilen. Lite lägre hastighet, men vi ha inte längre så brottom.
Än så länge tycker vi att Net 1 funkar för oss.
V-backen :wink:

Och och vi bor i Norrland med bara 1 mil till centrala stan, men har ett berg bakom oss, så till D 20 modemet har vi en utomhus fast monterad riktantenn och det är det enda som fungerar här. så nu hoppas jag att D35 kommer att fungera för tyvärr kan jag inte bara ha ett eftersom vi reser i jobbet och de som är kvar på firman blir väl inte så glada när jag drar iväg med det tråd lösa så vi få allt vackert ha två men det är vi van vid ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: trådlöst internet

Enligt Mobils täckningstest så är det Tre och Tele2 som är bäst på datatrafik i Sverige.

Tre är snabbast med marginal i den största regionen, Mellansverige, som står för en tredjedel av totalpoängen. Men sedan knaprar Tele2 in på försprånget i region för region, i synnerhet i Norrland. Tele2 imponerar verkligen med hög och jämn datahastighet över hela landet.

När slutsummeringen och viktningen efter befolkningsmängd är gjord har Tele2 gått om Tre med en näshårslängd. Faktum är att skillnaden mellan slutvärdena för de två inte är större än 1,1 promille! Vår mätmetod har inte sådan precision att det är försvarbart att utse en enskild vinnare på dessa grunder, så det får bli en delad förstaplats.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: trådlöst internet

Om man har en Android- eller Iphonetelefon behöver man inget extra modem eftersom de kan användas som WiFi Hotspots.

Har just köpt en Android-lur och funderar på hur man gör för att köra telefonen som modem.

Är det en app. som ska laddas in i telefonen eller är det programvara som hehövs i datorn?

Håkan
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: trådlöst internet

Har just köpt en Android-lur och funderar på hur man gör för att köra telefonen som modem. Är det en app. som ska laddas in i telefonen eller är det programvara som hehövs i datorn? Håkan

Om man har en Androidlur med version 2.2 (Froyo) är det inbyggt en router så att man kan använda telefonen som bärbar Wi-Fi Hotspot.

Annars finns det en mängd applikationer, sök på Market (Butiken) på "tethering". Vilken app som är bäst vet jag inte men det är gratis att prova.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: trådlöst internet

Har just köpt en Android-lur och funderar på hur man gör för att köra telefonen som modem.

Är det en app. som ska laddas in i telefonen eller är det programvara som hehövs i datorn?

Håkan

Hej Håkan!
I min Samsung Galaxy S funkar det så här:
Välj, inställningar / trådlöst och nätverk / Mobile AP-inställningar.

Lätt som en plätt:)
 
H

hianders

Guest
Sv: trådlöst internet

Hej Roadglider!

Var köpte du antennen och hur mycket kostade den. Vi har en D35-router som vi flyttar mellan huset (där vi har en fast dipolantenn på taket) och husbilen och vi avser att fortsätta med Net1 med den nya tekniken när den blir tillgänglig (överlägsen täckning i Norden). Under hösten/vintern 10/11 byter Net1 till en ny "packningsteknik" som ger tredubbel hastighet mot idag. En professionell jordplanare för 450 MHz-bandet skulle säkert göra skillnad när signalstyrkan är låg, eller när man s.a.s. "ligger på marginalen".

Hasse A
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: trådlöst internet

Hej Hasse!

Köpte antennen hos Radiosystem Bertil Åhs i Uppsala (www.radiosystem.org). Tror jag gav runt tusenlappen för antennen och kabeln till D-50.

Mvh Roadglider
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: trådlöst internet

Om man har en Androidlur med version 2.2 (Froyo) är det inbyggt en router så att man kan använda telefonen som bärbar Wi-Fi Hotspot.

Annars finns det en mängd applikationer, sök på Market (Butiken) på "tethering". Vilken app som är bäst vet jag inte men det är gratis att prova.


Tack för hjälpen, fungerar utmärkt med Easy Tether.

Håkan
 
Toppen