• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlös uppkoppling

F

F.d. 839

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Peter,

Min första frågan var om du hade en link som fungerade eftersom min link jag hittade var "död". Har under tiden hittad en link som fungerar till RadioLabs och har det under kontroll, dom har verkligen mycket att erbjuda.

Det är denn jag har interesse i :
¤Wave Magnum || - USB WiFi Adapter
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Trådlös uppkoppling

Belgien 1

Denna modell har kommit till sedan jag köpte min. Det ser lovande ut. Tala
gärna om dina erfarenheter när du testat.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Peter,

Problemet att det ska komma från "the states" och det tag alltid längre tid. Jag ska försöka att få tag på den lite närmare ;).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös uppkoppling

For en radioamatør er det en liten utfordring å lage antennen selv:
http://www.wlan.org.uk/co-linear.gif er siste rest av et prosjekt som jeg tidligere fant det hele i Belgia... fant det ikke igjen i dag...
det er endel pekere på WIFI-WLAN antenna applications, WIFI antenna design, LAN antenna design, 2.4 gHz antenna design

Et plastrør på en meter kan gi ca. 10 db i forsterkning og rundstrålende.

antenna gir en brukbar oversikt over endel antenner (og forsterkere)
 
Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Bara så att alla är medvetna om risken:
RadioLabs grejor är olagliga att använda i Europa.
Uteffekten ligger långt över godkänt.
Om kortet eller adaptern är CE-märkt är det ok.
Risken är säkert liten att "åka dit", men gör man det så ..........
OBS! Jag vill inte moralisera bara peka på vissa risker.
Grejorna från Trådlöst verkar vara ok.
Jag jobbade med sådana här saker i "mitt tidigare liv".
Lyckades att etablera en förbindelse på 7 km, allt hänger på antennerna.
Surfa lungt.
/Nisse
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Jag bor bara några kilometer från där trådlöst har sin verksamhet, skall ta kontakt med dom och se hur det funkar, hinner troligtvis inte förrän nästa vecka.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös uppkoppling

Har skickat en mailfråga till Paul om det ingår någon WIFI-sniffer i USB-enhetens programvara.
Annars kanske det är mest praktiskt att ha en sådan separat enhet för att konstatera om det finns någon signal utan att behöva starta datorn.
Vad säger du som är bevandrad i dessa frågor?
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Trådlös uppkoppling

Hur vet man om det är legalt att koppla upp sig på en hotspot?

Om nu någon person inte har sin trådlösa skyddad med lösen, så innebär ju inte det att det är ok att koppla upp sig. Vill minnas att detta är att anse som olagligt!

/Bosse
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Jag tror mig veta att rättsläget skiljer sig i olika länder.
Dataintrång rubriceras det nog som i många fall.
Det är svårt för en novis att upptäcka och bevisa intrånget.
/Nisse
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös uppkoppling

Har beställt ett paket från Trådlöst och fick leverans idag.
Har monterat antennen på husbilens antennmast dvs TV-antennen och WIFI-antennen samsas om samma mast. Har efter lite modifiering fått både TV-kabel och WIFI-kabeln att samsas i maströret in i husbilen.
Där kopplar jag in USB-enheten och drar sedan USB-kabeln (saknades tyvärr i leveransen) från USB-enheten fram till sittgruppen där jag skall ha min bärbara dator.
Har alkovbil och WIFI-antennen är neddragen, så som tv-antennen brukar vara vid körning, 16cm högre än takluckan på alkovdelen.
Det gäller att komma ihåg att bilen nu är 3,36m hög mot normalt 3,20m.
Har precis fått det att fungera mot min trådlösa accesspunkt hemma. Lite jox med WEP-key, MAC-adress och SSID men nu funkar det.
Finns intresse så kan jag ta en bild på hur antennen är monterad, annars finns jag på årsmötet f.o.m. fredag em.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Jag tror mig veta att rättsläget skiljer sig i olika länder.
Dataintrång rubriceras det nog som i många fall.
Det är svårt för en novis att upptäcka och bevisa intrånget.
/Nisse

Man måste skilja på Hot Spot och en privatperson eller företags interna trådlösa nätverk.
En Hot spot är ett nätverk där ägaren tillåter anslutning antingen gratis eller mot en avgift.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Tyvärr går det inte oftast att skilja mellan dessa! Det står inte alltid att sändaren (hotspot'en eller privata) är publikt. Sä kör på bara, i Sverige är det inte olagligt, Finland tvrätemot, men han som böteslagdes (den 1:a en månasd sedan) har överklagat med att säga att hur skulle han kunna skilja på dessa!

Här i Spanien Fuengirola finns så många publika fria- samt betal- & privata nät med kryptiska namn så man kan inte veta läget. Och hur vet en privat trådlös-ägare att just du kör i hans nät?

Vi har alltid kopplat oss fritt i alla länder på de öppna sändarna och räknar inte med några som helst problem. Har precis skaffat en 14 dBi riktantenn och kunde koppla mig på en sändare 15 km borta över havsbukten!

hälsning
jyrkla/274
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Monica o Robert;

Rapportera gärna om du tycker skillnaden blev som du hade tänkt dig. Jag ser gärna bilder på monteringen också.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Den heter TP-Link 14 dBi Outdoor Yagi Antenna, Product Model: TL-ANT2414A. Kolla på Welcome to TP-LINK.
Här i Fuengirola finns de att köpa i dator-affärer. Pris fån €90:- och uppåt. Du hittar säkert en leverantör på webben. En engelsk husbilsvän hade fäst denna på sin TV-antenn-mast i sin bil och då var riktningen jättelätt!
Antennen behöver gärna en "booster" dvs förstärkt USB-adapter. Jag har en 500mV. Normala är väl 100mV, vet inte säkert. Adaptern är säkerligen inte EU/Sverige godkänd för ut-effekten, men jag tror inte någon kollar sånt. Den har en vanlig koax SPV(?) gänga som passade direkt in i antennuttaget på USB-adaptern.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös uppkoppling

Antennen sitter på samma stång som tv-antennen och kablarna går inne i stången ner i garderoben.PICT0033.JPG

Har skaffat mig en WIFI-sniffer som indikerar om det finns ett trådlöst nätverk i närheten och en ytterligare funktion är att den visar signalstyrkans förändring om jag går i olika riktningar. Bra att inte behöva starta datorn för att konstatera att det inte finns någon trådlös accesspunkt.

Datorn med USB-enheten inne i husbilen. Tyvärr missade leverantören den USB-kabel som jag beställde. Meningen är att USB-adaptern skall sitta inne i garderoben och datorn skall anslutas till den via en USB-kabel så att datorn kan placeras på sittplatsens bord.

Jag får kontakt med min accesspunkt som står inne i huset, avståndet är ca 30m.
Däremot såg jag flera trådlösa nätverk som jag inte sett tidigare. Gick att ansluta till ett av dem som inte var skyddat men jag avslutade snabbt som bara den, det var bara för testens skull som jag provade.
Nu blir det att testa en och annan Mc Donald-anslutning som jag hört förekommer.
Vi får se hur det går. Det har börjat bra i alla fall.

PICT0034.JPG

PICT0035.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Antennen har anlänt och verkar bra. Fördelen är att wifi kortet är inbyggd så det enda som sticker ut är usb kabeln. Har testat den utan att montera den på bilen. Skall göra det snart men nya bilen måste in igen till handlaren för nått är fel. Det lukter diesel i bilen när man kört ett tag och orken är inte vad jag väntade mig på motorväg. Tur man har garanti, men jag hade ju hoppats att man kunde dra iväg nån liten tur nu i det fina vädret. Hoppas det skall lösa sig snabbt på måndag.
Återkommer när jag monterat antennen och hårdtestat den!
Svend
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Bilen är fixat och antennen är monterat och testad. Gjorde som Monica och Robert, monterade på antennstången och drog efter lite skruvande mm kabeln genom röret. Antennen fungerar över förväntan. Tack Robert för tippset!
Tyvärr har bilens höjd ökats till 3,60 m, så nu kommer jag inte under motorvägsbron i Fuengirola. :( Skall experimentera om jag kan montera antennen så jag kan höja o fälla den som jag kan göra med antennen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös uppkoppling

Intressant Svend!
Min antenn sticker upp 16cm ovanför högsta punkten på alkoven, 3,20 + 16 = 3,36.
Vet inte om detta vållar några problem men har funderat på om jag skulle kunna fixa till något fäste som gör att man lätt kan fälla antennen.
Risken kan ju vara att en gren "sopar" till antennen som då kan skadas.
Funderar på någon enligt bif bild. Då gäller det att ställa antennmasten i ett läge där antennen kan fällas rakt bakåt.
Kanske man kan bygga om något av dessa fästen. Bilderna är lånade av Conrad.se - Europas största postordervaruhus inom elektronik och teknik art.nr 930190-12 och 930191-12. Har inte hittat något bättre ännu.

fäste.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen