• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlös uppkoppling

F

F.d. 24284

Guest
Under den gångna vintern i södra Europa och Marocko, upptäckte jag att det ofta var svårt att koppla upp sig till de " Hot spots " som man hittade. Trots att jag ofta hade god mottagning, kunde jag inte koppla upp, då min dator inte kunde sända lika starkt som den fria Hot spotten.
Räckvidden är ju ofta bara 100-150 m i bästa fall. Mycket retsamt!

Nu har jag äntligen hittat en lösning, tror jag!

På följande länk, har jag beställt en antenn med inbyggd WiFi som skall klara upp till 1,5 km. Den är speciellt framtagen för husbilar.

Skall bli spännade att testa när den kommer!

En fri uppkoppling när man är ute i Europa är guld värt! Speciellt om man också ringer via Internet!

Här kommer länken:
¤RadioLabs || WaveRV - Motorhome Wireless System

Svend 901

Eftersom det tycks vara ett stort intresse för detta tips, så vill jag tillägga ytterligare ett.
Detta gäller IP telefoni som är större än Skype idag.
Finns även program som gör att du kan använda din Mobiltelefon som har wifi att ringa direkt via Internet utan att vara kopplad till datorn.
Att ringa från t.ex Spanien till Sverige kostar bara kr 0.19/Min

https://www.mysecretary.net/sv/privat-ip-telefoni/bredbandstelefoni.html
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös uppkoppling

Kommer tacksamt att följa denna tråd och din rapportering om beställning, leverans och naturligtvis resultaten av uppkopplingarna.
Kan du mäta signalstyrkan?
 
H

hianders

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Hej Svend!
Hos Trådlöst finns all materiel för en bra antenninstallation att köpa. Funderar på att skaffa en Wi-Fi-antenn innan vi drar till Norge i sommar.
Tag ingen "skarpare" antenn än en med en öppning på 10 -12 grader > ca 8 dBi. Det finns antenner med högre förstärkning och en öppning på 5-6 grader men dessa passar bäst för fast montage på mast eller liknande.

Vore trevligt om du skrev en rad om resultatet av installationen.

Hasse A
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Hej Hasse
Verkar vara intressanta alternativ. Vilken typ skulle passa i husbilen? Tänker närmast på att vi drar till Italien i juni och det trådlösa bredbandet blir ju så dyrt utomlands så kanske kan vi "låna" uppkoppling på nåt sätt....

Tacksam för tips till en fullständig novis på området.
 
H

hianders

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

HejHej!

Skriv till paul@tradlost.se och berätta om era önskemål och att det gäller installation på en husbil.

Ni skall ha en runstrålande antenn (9dBi), adapter, antennkabel och UB-kabel. Be också om förslag på antennfäste.

Lycka till!

Hasse
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Hej, vi har varit runt i Spanien, Marocko och Portugal i vinter och använt en USB- extern förstärkare-adapter på 500mV (BossW203) + olika rundstrålande antenner till den: en 4dB, en 9 dB och om det inte har hjälpt en 12 db (40cm lång).
Denna har vi haft inne i bilen eller på taket via takluckan.

Om det bara har funnits en WiFi-hotspot någonstans så har det funkat alltid utmärkt. (som nu i Fuengirola).

Nästa sak man borde ha, är en WiFi-finder att hitta hotspot'en utan att behöva starta datorn, och kanske en riktbar antenn till adaptern med 20 x 20 cm platta vore bra, träffade en engelsman som mha en sådan och han lyckades pejla in en sändare när vi gick på bet. Han hade ersatt TV-antennen med den, så den var riktbar inifrån bilen.

Ps: I Marocko hade de flesta Cyber-cafe's också en trådlös, aldrig säkrat, så man kunde stanna utanför på gatan och använda datorn. De blev jätteglada när man efteråt betalade, jättebilligt alltid.
hälsning jyrkla/274
 
H

hianders

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Gör en google-sök på "hot spot sniffer".

Hasse
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös uppkoppling

svend ö hej undrar vilken av antennerna du köpt det finns ju en del om du säger priset kanske lättare att hitta klart intressant ju.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Den antenn som jag beställt är den som finns på 1:a sidan när du använder länken på mitt inlägg.
Pris ca 169 dollar. ( Kursen är ju bra nu ) :wink:
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös uppkoppling

Väntar och ser hur det går för dig om det funkar och gör de det köper jag nog en också
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Jag är novis på detta med WiFI antenner. Om man köper en WiFi antenn hur kopplar man den till den bärbara datorn när nätverkskortet sitter inbyggt i datorn ??.

Vad jag kan förstå av Wave RV så kopplar man den antennen i usb uttaget så där är det inga problem. Man pratar om att IPAX kontakten är den vanligaste, vad är det ?

Kenneth
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Det finns PMCIA nätverkskort ( Den långa smala öppningen på datorn är för dessa kort )som har inbyggd antenn, men där det också finns möjlighet att koppla till fristående antenn genom just en IPAX kontakt.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Hej

Att det kan finnas ett antennuttag på ett nätverkskort som sitter i PMCIA uttaget det kan jag förstå. Men hur kopplar man in antennen om nätverkskortet är inbyggt i datorn. Detta var min egentliga fråga.

Kenneth
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Tanken är nog att koppla antennen till PCMCIA-kortet och låta detta vara datorns antenn i ställer för den inbyggda.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Trådlös uppkoppling

Master"
Om du kollar mitt inlägg under tråden "Effektiv trådlös antennsystem för laptop" (http://www.husbilsklubben.se/forums/t19550/ inlägg #6) så ser du hur jag kopplat min antenn till PMCIA-modulen. Modulen innefattar ett trådlöst nätverkskort med antennuttag, programvaran lägger du in via en CD-skiva i datorn. Programvaran visar även signalstyrka på de nätverk som antennen tar in, sedan är det bara att välja ett öppet nätverk och koppla upp dig mot Internet. Jag har denna rundstrålande antenn för att på ett enkelt sätt hitta närliggande nätverk. Sedan brukar jag koppla in en Jagiantenn,(riktbar) som jag riktar mot det nätverk jag avser att nyttja om signalstyrkan visar sig vara i minsta laget. Detta har fungerat bra för vår del.
Har man en bra uppkoppling så fungerar även min telefon, SMC_Skype, FON jättebra. Ringer för 19 öre/min till fasta nätet och gratis till uppkopplade via skype över hela världen.
/Lars

Din egentliga fråga: Att koppla en yttre antenn till en laptop tror jag inte går, det finns nog ingen laptop som har ingång för yttre antenn.
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös uppkoppling

Paul på Trådlöst får nu många frågor via mail från Husbilsklubbens medlemmar.
Jag lovade lägga in hans svar på vårt forum så att han därefter förhoppningsvis får beställningar istället för ytterligare frågemail.
Så här svarar han:

Det är denna antennen som vi rekommenderar:
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/Rundstr%E5lande%20antenn%209%20dBi%2C%202.4%20GHz-p-16196.html

Denna antennen är tålig och har bra antennlog och täckning samt bra förstärkning. Mindre antenner finns men de har itne lika bra förstärkning. Alternativt en riktantenn, men då måste man hålla på och pejla in sändaren varje gång.

Denna USB adaptern:
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/USB%2011g%20adapter-p-16226.html

Denna kabeln:
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/Antennkabel%20HDF200%20N-hane%20-%20R-SMA-p-16165.html

Samt ev. en bit USB kabel så man inte behöver hålla på med USB adaptern och en tjock antennkabel.
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/USB%20kabel-p-16227.html

1 m eller 3m USB kabel räcker. Sedan monteras USB adaptern och antennkabeln bakom och skyddat så antennkabeln och kontakten inte skadas.

Kommer ett paketpris på utrustnignen inom kort så det blir rätt.



MVH
Paul
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös uppkoppling

Hej Robert!
Det blev något fel på första länken,den angående antennen.Tacksam om du kan uppdatera.
Anders.B
Redan överspelad!!!
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Trådlös uppkoppling

Jag har använt RadioLabs antenn sedan i somras. Utöver RL pris fick jag
betala tull också.
Antennen har fungerat utmärkt. Under vår vistelse i Spanien i vintras hade
jag alltid bra signalstyrka och när inte nätet var överbelastat upplevde jag
betydligt ökad prestanda jämfört med den inbyggda antennen i datorn.

Den stora fördelen med RadioLabs antenn är att nätverkskortet är inbyggt i
antennen och har sedan förbindelse med datorn via USB-sladden. (5 m),
som inte ger några signalförluster.

Att bara komplettera med en yttre antenn till datorns nätverkskort lönar sig
dåligt, eftersom man förlorar nästan lika mycket i signalstyrka i antennsladden
som man vinner i den bättre antennen.
 
Toppen