• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlös backkamera

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Problem med trådlös backamera. Fungerar fint med tändningen på men så fort motorn startas så slocknar skärmen Någon som vet?
 
F

F.d. 4220

Guest
Det är inte så att strömmen tas från innerbelysningen?
Ibland är ju den tänd tills bilen startats, varpå den släcks.
Mät strömmen in till enheten när bilen är igång.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Kolla så att minus är kopplad till riktig jord. Det kan nog finnas någon kabel som ser ut att ha jordspänning när motorn är avstängd men som blir 12 V när motorn startas.

/CG
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi har kollat tipsen vi fått och mycket till. Har försökt med kabel i stället för trådlös, har ställt hela kittet på ett bord utanför bilen, i sängkammaren och dragit nya jordkablar där de verkat svaga. Kameran och bildskärmen fungerar utmärkt tills vi startar bilen. Då hjälper inget. Vi är helt konfysa. Varifrån kommer störningen som stör ut hela bilden, skärmen blir svart. Någon som har varit med om något liknande och rett ut det?
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Har det startat plötsligt (dvs fungerat tidigare)? Har ni börjat använda någon laddare eller adapter som startar när tändningen slås på som kan störa ut bilden? Har både skärmen och kameran ström när bilden försvinner låter det ju onekligen som en störning om inte någon av enheterna är känslig för spänning över 12v och slår av pga det när generatorn laddar?
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Tommy, det är det som är så svårt att fatta, vi kopplade hela enheten till ett externt batteri. Bilden blev förträfflig, men när vi startade försvann den. Hör till saken att vi även kopplade kameran till det externa batteriet, så ingen ström kom från bilen. Helt obegripligt. Jag har en gammal radiohandlare till hjälp. Han är en riktig uppfinnarjocke, men här går vi bet. Vi tackar för alla uppslag och letar vidare efter en lösning.
 
F

F.d. 58101

Guest
Kan man montera en trådlös backkamera fungerar dom tillräckligt bra idag ?
Eller är det kabel som gäller till backkameran för att få en bra funktion
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Trevligt att tråden fortsätter. Men själv har jag löst problemet genom att byta bil. I min nya Cartago fungerar backkameran förträffligt. Ps. Det var inte kameran som fick oss att byta till helintegrerad utan vinteråkningen. Det blev dragit fram i vår halvintegrerade!
 
Toppen