• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråden om den nya E10 bensinen

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Beror på hur gammal din motor är om du behöver blyersättning men i princip alla bilar efter 1982 går på blyfritt.
T.ex. Volvos bilar från -71 och framåt går på blyfritt.
Är du säker på att du behöver blyersättning i den motorn du har?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Snacka om rörig tråd! ! Frågan gäller om äldre bensin husbilar bör gå över till 98 oktan eller kan använda E10 .
Tur att det finns andra ställen på Internet att läsa om detta på.
Det finns listor där man kan se vilka bilar som klarar E10 o vilka som inte ska använda E10. I så fall blir det 98 oktan som gäller. Men nu till frågan... vad gäller för äldre.. 1980 tals..tidiga 1990 talsbilar.
Frågeställning handlar
överhuvudtaget inte om huruvida motorn startar eller ej! Det handlar om risken för inre skador i motorn, ventiler? Det handlat om huruvida t ex bensinpump, bensinledningar, förgasarpackningar, insprutning.. ej på äldre.. aluminiumdetaljer påverkas. Då jag googlat runt ..även på tyska sidor.. så hittar man inga svar då det gäller dessa äldre årsmodeller.
.............................................
Något blyersättningsmedel använder inte jag. HansErik vem har sagt att du ska använda det? Här blir jag osäker?
....................
Zlatko.... den som får tji är nog också du.....i Danmark tankar du också E10 o samma blandning finns i Tyskland...så det är Sverige som är sent ute...
...............
Rådet är jättetydligt.... motormodeller som finns med på listan o där det avråds från E10.... då är det detta som gäller!
Men de känsliga motorerna som tas upp där är..runt år 2000. Lite före o lite efter.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vad gäller ökad förbrukning så finns det fler parametrar att ta hänsyn till än energiinnehållet i bränslet. Någotsånär moderna bilar med elektroniska tändsystem har knacksensorer som justerar tändningen till att ligga just under knackgränsen.
Eftersom etanolen höjer oktanvärdet kommer man få något "högre tändning", vilket ger högre effekt på motorn och något lägre förbrukning än om man bara tar hänsyn till energiinnehållet.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Hmm, ja man kan undra var ÅFA-priset hamnar på då, efter rabatten.
Uppdateringarna här, haltar ju lite under juli månads semesterperiod.
Du kan själv se vad listpriset är här: Listpriser Såifakort
Dra av 1,14 så brukar det stämma rätt väl. Kan slå något öre upp eller ner, troligen beroende på avrundningar.
Veckans pris 17,83- 1,14 = 16,69
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Snacka om rörig tråd! ! Frågan gäller om äldre bensin husbilar bör gå över till 98 oktan eller kan använda E10 .
Tur att det finns andra ställen på Internet att läsa om detta på.
Det finns listor där man kan se vilka bilar som klarar E10 o vilka som inte ska använda E10. I så fall blir det 98 oktan som gäller. Men nu till frågan... vad gäller för äldre.. 1980 tals..tidiga 1990 talsbilar.
Frågeställning handlar
överhuvudtaget inte om huruvida motorn startar eller ej! Det handlar om risken för inre skador i motorn, ventiler? Det handlat om huruvida t ex bensinpump, bensinledningar, förgasarpackningar, insprutning.. ej på äldre.. aluminiumdetaljer påverkas. Då jag googlat runt ..även på tyska sidor.. så hittar man inga svar då det gäller dessa äldre årsmodeller.
.............................................
Något blyersättningsmedel använder inte jag. HansErik vem har sagt att du ska använda det? Här blir jag osäker?
....................
Zlatko.... den som får tji är nog också du.....i Danmark tankar du också E10 o samma blandning finns i Tyskland...så det är Sverige som är sent ute...
...............
Rådet är jättetydligt.... motormodeller som finns med på listan o där det avråds från E10.... då är det detta som gäller!
Men de känsliga motorerna som tas upp där är..runt år 2000. Lite före o lite efter.
I Tyskland har du andra möjligheter ,där kan du tanka både E10 som är billigare än super 95 så super95 är inte borta och i Danmark kan du tanka regular 92 oktan så det är i Sverige som vi har sämre val möjligheter och oftast finns inte ens 98 oktan att tillgå ..det är som vanligt ett U-land när det gäller bilismen :(
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänkte lite på det här med E10 idag när jag tankade (var för övrigt väldigt dyrt 17,37 för diesel och 16,57 för bensin på ST1).
Min Volvo (och de flesta andra nya bilar) är ju godkänd för E10 så det är ju inga problem men 2025 ska inblandningen vara 15% och min bil är då 4 år gammal (byter vid 5år).
Det är då inte längre tillåtet att tanka det drivmedlet och måste då tanka 98 oktan...
Men det betyder ju att fler och fler kommer att behöva tanka 98 oktan för att deras bilar inte klarar (eller får för tillverkaren) att köras på 95 längre.

Att det sedan ska kosta lika mycket att ha en tjänstebil (70% av nybilsförsäljningen) som att köpa bilen privat kommer göra att fler väljer att behålla sina äldre bilar längre. (Enl. Bil sweden)

Hur bra kommer det vara för miljön.....
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Zlatko med flera... jag tror detta är krångligt? Googla på.. reduktionsplikt
Jag uppfattar det ungefär som att ett bensinbolag ska ha reducerat utsläppen i sin totala försäljning med ett angivet värde? Kanske finns likheter med..handel med utsläppsrättigheter? Verkar som att ett bensinbolag kan köpa reduktion ftån ett annat som lyckats bättre? ? Som sagt lite krångligt att sätta sig in i det hela. Det är 14 länder i Eu som har infört detta....så att påstå att Sverige är ett U land? Sen att jämföra Sverige med Tyskland? Betydligt större befolkning... mycket utbyggt vägnät... Sverige avlång . O långt.. 180 mil.. mycket landsbygd... jämförelsen haltar o Tyskland har nog i grunden samma regler som Sverige inför nu. Här behövs mera kunskap om saken innan " man vet ".
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Att det sedan ska kosta lika mycket att ha en tjänstebil (70% av nybilsförsäljningen) som att köpa bilen privat kommer göra att fler väljer att behålla sina äldre bilar längre. (Enl. Bil sweden)

Hur bra kommer det vara för miljön.....
Det är jättebra för miljön om fler bilar används längre innan de skrotas. Det genererar ju en hel del CO2 när bilen tillverkas...
:) :)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det är jättebra för miljön om fler bilar används längre innan de skrotas.
Min Dodge från -62 är en riktig miljöbil. ;)
Tänker inte skrota den på många år än.
Tyvärr finns det inga uppgifter på om den går att köra på E10. Membranet i axpumpen är väl det enda som kan ta skada skulle jag tro.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Zlatko med flera... jag tror detta är krångligt? Googla på.. reduktionsplikt
Jag uppfattar det ungefär som att ett bensinbolag ska ha reducerat utsläppen i sin totala försäljning med ett angivet värde? Kanske finns likheter med..handel med utsläppsrättigheter? Verkar som att ett bensinbolag kan köpa reduktion ftån ett annat som lyckats bättre? ? Som sagt lite krångligt att sätta sig in i det hela. Det är 14 länder i Eu som har infört detta....så att påstå att Sverige är ett U land? Sen att jämföra Sverige med Tyskland? Betydligt större befolkning... mycket utbyggt vägnät... Sverige avlång . O långt.. 180 mil.. mycket landsbygd... jämförelsen haltar o Tyskland har nog i grunden samma regler som Sverige inför nu. Här behövs mera kunskap om saken innan " man vet "
Fast om man blandar med mera billigare inehåll som etanol då borde E10 kosta mindre än 95, men det är tvärtom E10 har blivit dyrare och ingen som protesterar
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja..du har rätt om det är billigare att tillverka etanol än bensin. Fast..är det så?
Du får kolla lite kring detta.
.......
Om man gogglar runt så hittar man lite kring denna fråga. Framför allt så skrivs det att priset som konsumenten betalar styrs till mycket stor del av skatter o efterfrågan i hela världen. Så t ex var efterfrågan lägre undet den värsta coronaperioden i Europa.

Sen tillkommer då reduktionsplikt för bränslebolagen.... de måste styra sin försäljning så att de når vissa uppställda utsläppsmål..... tyvärr för mig .. som har några bilar som inte tål E10 så kommer så klart 98 oktan att öka mest i pris. Det gynnar bensinbolangen om de säljer mycket E10... då når de lättare reduktionspliktsmålen. Så har jag fattat det hela.. googla på reduktionsplikt... men lite svårt att helt greppa..krångligt.
.............
Men fortfarande vet vi inte vad som verkligen gäller för bensindrivna husbilar runt 1990. Måste det va 98 oktan eller är det ok med E10. Inget tydligt o klart svar. Ägarna borde va intresserade av att veta detta? Zlatko... Du kör ju mest söderut... vad brukar du tanka i Tyskland? O i Danmark.. kör du på 92 oktan där?
Häller du i blyersättningsmedel? Inte jag.
Vi som gillar gamla Burstner men också andra gamla husbilar.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja..du har rätt om det är billigare att tillverka etanol än bensin. Fast..är det så?
Du får kolla lite kring detta.
.......
Om man gogglar runt så hittar man lite kring denna fråga. Framför allt så skrivs det att priset som konsumenten betalar styrs till mycket stor del av skatter o efterfrågan i hela världen. Så t ex var efterfrågan lägre undet den värsta coronaperioden i Europa.

Sen tillkommer då reduktionsplikt för bränslebolagen.... de måste styra sin försäljning så att de når vissa uppställda utsläppsmål..... tyvärr för mig .. som har några bilar som inte tål E10 så kommer så klart 98 oktan att öka mest i pris. Det gynnar bensinbolangen om de säljer mycket E10... då når de lättare reduktionspliktsmålen. Så har jag fattat det hela.. googla på reduktionsplikt... men lite svårt att helt greppa..krångligt.
.............
Men fortfarande vet vi inte vad som verkligen gäller för bensindrivna husbilar runt 1990. Måste det va 98 oktan eller är det ok med E10. Inget tydligt o klart svar. Ägarna borde va intresserade av att veta detta? Zlatko... Du kör ju mest söderut... vad brukar du tanka i Tyskland? O i Danmark.. kör du på 92 oktan där?
Häller du i blyersättningsmedel? Inte jag.
Vi som gillar gamla Burstner men också andra gamla husbilar.
Jag tankar i Tyskland super 95 och i Danmark ingenting och har aldrig hällt i blyersättningmedel behövs inte IMG_20181005_103659-1.jpg
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Dom få av er som har en husbil som är så gammal att den inte tål E10 i bränsleledningarna har så gamla bränsleledningar att det kanske vore bra att byta dom i vilket fall som helst! Dom åldras och ”glasar” även med det bränsle vi haft tidigare, så det är en god idé att byta om man har en 20-30 år gammal bil.
Har info som säger att det går en brytpunkt vid ca 20% där det i princip krävs samma materialspec som E85 bilarna Som gäller. Där är vi tack och lov inte än! Men när vi kommer dit blir det problem på riktigt, för det klarar inte många bilar som säljs idag såvida dom inte är E85 bilar.
 
Toppen