• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråden om den nya E10 bensinen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om det inte skulle fungerar så kommer de att även sälja 98-oktanig bensin... Så du kan lugnt köra vidare....
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Tank ocksa pa att de statliga utredningarna som finns pavisar att forbrukningen kommer att oka med ungefar 13% med E10, darav kan man ju rakna lite pa om det rent ekonomiskt ar battre att tanka 98 (E5)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tank ocksa pa att de statliga utredningarna som finns pavisar att forbrukningen kommer att oka med ungefar 13% med E10, darav kan man ju rakna lite pa om det rent ekonomiskt ar battre att tanka 98 (E5)
Att öka inblandningen av etanol från 5% till 10% ökar knappast förbrukningen med 13%!!
Rätt siffra är 1,8%
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bra HansErik.. jag har väntat på att frågan skulle komma upp.. Frågan uppfattar jag som.... vilka äldre bensindrivna husbilar klarar nya E10 o vilka klarar inte den. O ja då måste man leta upp 98 oktan... jag har redan letat..ibland är det lätt att hitta men i vissa städer finns den inte alls.
Ps . Jag har några bilar.. från början av 2000 talet.. typiskt har jag lyckats dra på mig tre av dessa som inte klarar E10 o så den äldre husbilen... så vad gäller för den äldre Peugot. motorn? Förmodligen blir det väl 98 oktan?
 
F

F.d. 58689

Guest
Enligt tidigare uppgifter skulle nya krav införas 30 juni 2021. I september 2020 gick Infrastrukturdepartementet ut med att biodrivmedelhalten då höjs till sex procent för bensinen och 26 procent för dieseln. Nuvarande nivå är 4,2 respektive 21 procent.
1627811814749.png
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Då blir alltså efterfrågan till att få tag på blankdiesel större, den har väll inga tillsatser?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Bra HansErik.. jag har väntat på att frågan skulle komma upp.. Frågan uppfattar jag som.... vilka äldre bensindrivna husbilar klarar nya E10 o vilka klarar inte den. O ja då måste man leta upp 98 oktan... jag har redan letat..ibland är det lätt att hitta men i vissa städer finns den inte alls.
Ps . Jag har några bilar.. från början av 2000 talet.. typiskt har jag lyckats dra på mig tre av dessa som inte klarar E10 o så den äldre husbilen... så vad gäller för den äldre Peugot. motorn? Förmodligen blir det väl 98 oktan?
Jo tyvärr det är 98 oktan som då gäller ..för min del blir det att tanka bara en gång 95 på väg till Danmark och nästa tankning blir i Helsingör så tji miljönissar
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du läser inlägget ovanför mig så ser du att det handlar även om diesel.;)
Tyvärr Chippen så kan jag inte se det.. Kan ju bero på min dyslexi :eek:
Och den svenska grammatiken är ju inte dett lättaste att lära sig... :eek:
Men det måste nog vara så om jag böjer ordet bensin.... Diesin... Och då blir det väl diesel :rolleyes: :applaus:
Tänk vad svårt det är för mig när TS skriver....

Tråden om den nya E10 bensinen....

Varför kan ni inte skriva så vi med dyslexi också fattar vad ni syftar på:rolleyes:;)

 
Senast redigerad av en moderator:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tank ocksa pa att de statliga utredningarna som finns pavisar att forbrukningen kommer att oka med ungefar 13% med E10, darav kan man ju rakna lite pa om det rent ekonomiskt ar battre att tanka 98 (E5)
1,8 % ökning med E10 blir det enl. DI:s länk nedan....

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vi får hoppas att tillverkarna av etanol inte börjar fuska igen med etanolen.
De gjorde det 2010 med för hög svavelhalt i etanolen. Det som händer då är att spridarna sätts igen. Då är det byte av spridarna som gäller.
Jag råkade ut för det 2010. Kostnad, över 10.000 kr.
Maskinskada försäkringen, självrisk 2500 kr.
Ingen kompensation från tillverkarna där inte.
Det var många som fick sina motorer förstörda.

Fuletanolen var billigare att tillverka.
Vi får hoppas att kontrollen av etanolen är bättre nu.
Att även leverantörerna får skadeståndskrav på sig om dom fuskar.
Det fick de inte 2010.

Vad jag kommer ihåg hade oljebolagen etanol i bensinen redan på 1920 talet för att höja oktan halten.
Någon kom på att det fungerade med bly för att höja oktan halten.
Och vips så var etanolen borta och ersatt med bly.
Och vad hände då, oljebolagen fick sälja mer bensin men smutsigare.
Men det var för hundra år sen.

Jag har testat att köra min gamla bensinare 89:a Hymer.
Testat med olika inblandningar för flera år sen.
Det har fungerat sådär och jag gav upp.
När motorn börjar att hacka har jag fått dra ut choken en bit.
Energiinnehållet är lägre i etanol som de flesta vet.

Jag kör fortfarande samma etanolbil.
Problemet med den är den är alldeles för långsam att ställa om sig vid bränslebyte. Det tar helt enkelt för lång tid.
Motorn spikar med bensin i tanken. Den är mappad för att köra med etanol.
Därför kör jag alltid med etanol i tanken numera.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Förr om åren, när e85 var betydligt billigare, höll jag på med blandtankning på massor av fordon.
De flesta gick helt ok på upp till 40% inblandning sedan började de gå ojämt och bli svårartade.
De bilar som gick bäst på blandning var förgasarbilarna då dessa, troligen, gick något fett.
Sedan byggde jag några piggyback-system (lurar styrsignalerna likt dagens effektboxar) och med dessa inkopplade gick flera bilar på E85 helt utan problem (BMW 535, Volvo 940 T, Saab 900 mfl).
Hade aldrig något problem med dessa bilar, trots skriverier om att bränslepumpen går sönder eller slangar börjar läcka o.s.v.
Konverterade även en Cheva BB (Big Block) med dubbla förgasare (satte större munstycken) och den går fortfarande....
Även mina gräsklippare, en Husqvarna åk samt en Stiga motorklippare har konverterats till E85.
Är ingen ekonomi idag att köra på E85 men det luktar betydligt trevligare....
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag kör på 95 bensin nu och kan inte ha E10 i min tank. Vad händer om jag tankar 98 bensin?
 
Toppen